به گزارش ایرنا، گرچه خشکسالی های دو دهه گذشته صدمات زیادی به عرصه های طبیعی و حیات وحش این شهرستان وارد کرده اما اجرای طرح های آبخیزداری در برخی مناطق به کمک سفره های زیر زمینی آمده و علاوه بر یاری کشاورزان، آب شرب حیات وحش را تا حدودی تامین کرده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیروهای تلاشگر منابع طبیعی با ایجاد بندهای خاکی، حوضچه های آبخیزداری، فرسایش خاک، نهال کاری و ساماندهی چرای مراتع و همچنین توجه به حفظ و امنیت اراضی ملی تلاش های زیادی برای موفقیت های این حوزه انجام داده اند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران اجرای طرح های آبخیزداری را از مهمترین اقدامات این اداره از سال 70 تاکنون اعلام کرد و گفت: 50 هزار متر مکعب بند رسوبگیر، 15 هزار متر مکعب دیوار حفاظتی سنگ سیمان، 22 متر مکعب تور گابیونی و 9 هزار متر مکعب خشکه چینی از مهمترین دستاورد حوزه آبخیزداری پس از انقلاب بوده است.
فرهام جلیلی افزود: با اجرای عملیات بیولوژیکی در سطح سه هزار هکتار زمینه استحصال بیش از 24 میلیون مترمکعب آب در هر بارندگی ایجاد شده است.
وی بیان کرد: کاشت 2 هزار هکتار نهال و درختکاری و تولید 2 میلیون نهال از جمله تلاشهای انجام شده در زمینه جلوگیری و تثبیت شن های روان است.
جلیلی تهیه 202 طرح مرتعداری را از دیگر اقدامات منابع طبیعی این شهرستان پس از انقلاب ذکر کرد و گفت: ساماندهی یکهزارو 264 دامدار در قالب 135 هزارو 604 واحد دامی را از دیگر اقدامات این اداره است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان مناطق حفاظت شده این شهرستان 100 درصد افزایش یافت گفت: هم اکنون 52 هزار هکتار منطقه حفاظت شده در این شهرستان وجود دارد.
ولی رمضانی ابراز کرد: 15 محیط بان و سه پاسگاه کار پایش و حفاظت از سه منطقه حفاظت شده در مناطق خامی، دیل و کوه سرخ گچساران را به عهده دارند در حالی که قبل از پیروزی انقلاب تنها هفت محیط بان در این شهرستان وجود داشت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: پس از پیروزی انقلاب 11 مخزن تامین آب و 25 آبشخور حیات وحش در مناطق حفاظت شده این شهرستان ایجاد شد.
305 هزار و 342 هکتار مرتع در این شهرستان وجود دارد که سالانه در هر هکتار از این مراتع 100 کیلو گرم علوفه تولید می‌شود.
کوه خامی با مساحت بیش از 25 هزار هکتار، کوه سرخ با 16 هزار هکتار و کوه دیل با 10 هزار هکتار مساحت از جمله مناطق حفاظت شده شهرستان‌های گچساران و باشت محسوب می‌شوند.
2082/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.