به گزارش ایرنا، در حالی که حوزه کشاورزی مهمترین بخش ایجاد اشتغال در این استان است اما در دوران پیش از انقلاب اسلامی تنها 10 هزار فرصت شغلی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده بود.
بهره وری بهینه از منابع آب و خاک کهگیلویه و بویراحمد، فعال شدن حوزه هایی مانند پرورش ماهی، گیاهان دارویی، ایجاد ظرفیت های جدید چون گلخانه ها،استفاده از اراضی شیبدار برای ایجاد باغ، امکان استفاده از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی و توجه به آبی شدن زمین های دیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی سبب افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی در این خطه شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که قبل از انقلاب تنها نزدیک به ۱۰ هزار نفر در بخش کشاورزی این استان مشغول بکار بودند هم اکنون ۱۱۵ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.
الیاس تاج‌الدینی اظهار کرد: میزان تولید محصولات در کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای پیروزی انقلاب 10 هزار تن بود هم اکنون سالیانه نزدیک به یک میلیون تن محصول در این استان تولید می شود.
وی بیان کرد: جهش در تولید محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حالی صورت گرفته که خشکسالی و تحریم ها این حوزه مهم را تحت تاثیر قرار داده است.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون طرح های زیرساختی آب و خاک در سطح 72 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان اجرا شده است.
عبدالعلی بهاءالدینی افزود:پس از پیروزی اجرای طرح های تامین آب در سطح 22 هزار هکتار، آبیاری های نوین 33 هزار هکتار، طرح های تامین آب پمپاژهای کوچک در زمین های دیم در 10 هزار و 700 هکتار و تسطیح اراضی سنتی در چهار هزار 900 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
وی بیان کرد: احداث 338 جاده بین مزارع و 370 کانال های کشاورزی بخش دیگری از خدمات انجام شده برای توسعه زیرساخت های کشاورزی در چهار دهه گذشته تاکنون در این استان بوده است.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آبیاری بارانی در زمین های کشاورزی امامزاده جعفر در سطح سه هزار و 100 هکتار و سرمایه گذاری 420 میلیارد ریال، طرح تامین آب 800 هکتار زمین کشاورزی منطقه دشت مختار با اعتبار 120 میلیارد ریال و تامین آب آبلش در سطح 380 هکتار با 800 میلیارد ریال از مهمترین طرح های حوزه های آب و خاک در سال های اخیر بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون بیش از 33 هزار هکتار زمین کشاورزی این استان زیر پوشش طرح آبیاری نوین قرار گرفته است.
تاج الدینی اظهار داشت: دشت های امامزاده جعفر، لیشتر، مختار و غورک از جمله مناطق مهم محل اجرای سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: براساس قانون 85 درصد از هزینه اجرای طرح های آبیاری نوین از سوی دولت و 15 درصد نیز سهم کشاورزان است.
تاج الدینی ابراز داشت:به هر هکتار زمین زراعی براساس نیاز 65 تا 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.
تاج الدینی تصریح کرد:با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل 50 درصد کاهش می یابد.
وی افزایش بهره وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت در روش های سنتی که منجر به بیماری هایی مانند دیسک، کمردرد و درد مفاصل در کشاورزان می شود را از جمله مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری ذکر کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر 230 هکتار کشت انواع گیاهان دارویی در استان وجود دارد که 140 هکتار آن در بخش گل محمدی است.
تاج الدینی با اشاره به اینکه درآمد در بخش گیاهان دارویی بیشتر از سایر تولیدات کشاورزی است، یادآور شد: 11 و نیم هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد به کشت زعفران و 80 هکتار دیگر به انواع گیاهان دارویی مانند به لیمو، نعناع فلفلی، رزماری و گیاهانی از این قبیل اختصاص دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 400 هکتار از زمین های کشاورزی استان در 2 سال آینده زیر کشت گیاهان دارویی می رود.
تاج الدینی اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی یکی از راه های مهم افزایش درآمد در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود و باید با ارائه آموزش و تغییر نگرش کشاورزان، آنها را به این سمت سوق داد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پرورش گل رز از ظرفیت های جدید اشتغال در این استان است گفت: سالیانه 19 میلیون شاخه گل رز در این استان می شود.
زواره آزادپور اظهار داشت:این میزان محصول در 40 گلخانه تولید گل رز به مساحت 16 هکتار تولید و روانه بازار مصرف شده است.
وی بیان کرد: به ازای هر هکتار گلخانه تولید رز 12 فرصت شغلی ایجاد شده است.
آزادپور تصریح کرد: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده در این استان است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون سه گلخانه تولید گل رز به مساحت 1.5 هکتار در این استان در دست احداث است.
آزادپور با اشاره به اینکه محصول گل رز کهگیلویه و بویراحمد در زمان حاضر در بازارهای تهران فروخته می شود از برنامه ریزی برای صادرات گل رز این استان به کشورهای ارمنستان و تاجیکستان در آینده نزدیک خبر داد.
براساس آمار میزان تولید این محصول در پایان سال 92 در کهگیلویه و بویراحمد 6 میلیون و 500 هزار شاخه بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح باغستان های این استان نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 ، 14 برابر شده است.
تاج الدینی اظهار داشت: هم اکنون 43 هزار هکتار باغ در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد درحالیکه سطح باغ های کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سه هزار و 200 هکتار بود.
سالیانه 270 تا 280 هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزایش حدود هفت برابری سطح زیر کشت زمین های آبی را از دیگر دستاوردهای حوزه کشاورزی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
تاج الدینی بیان کرد: هم اکنون بیش از 83 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد در حالی که سطح زیر کشت زمین های آبی این استان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 12 هزار هکتار بود.
وی با اشاره به خشکسالی های اخیر گفت: توسعه سطح زیر کشت زمین های آبی نقش اثرگذاری در افزایش درآمد بهره برداران و ایجاد فرصت های شغلی جدید داشته است.
رئیس اداره امور فناوریهای مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و 140 میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین‌های کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون به متقاضیان در این استان پرداخت شده است.
صیدال اسدی افزود: با پرداخت این تسهیلات هفت هزار و 509 دستگاه تراکتور، کمباین، انواع ادوات دنباله بند و ادوات زراعی، دام، طیور و شیلات در کهگیلویه و بویراحمد از سوی بهره برداران خریداری شده است.
وی بیان کرد: با خرید این تعداد این تعداد تجهیزات ضریب مکانیزاسیون کشاورزی این استان که کمتر یک اسب بخار در هر هکتار بود به 1.35 اسب بخار در هر هکتار رسید در حالی که چهل سال پیش تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در این استان صفر بود.
اسدی با اشاره به اینکه آماده پرداخت تسهیلات به متقاضیان هستیم گفت: امسال 241 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی این استان تصویب شده است.
رئیس اداره امور فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با اشاره به اینکه ضریب بهره وری از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی در کشور 1.7 در هر اسب بخار است گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید این میزان به 2.1 اسب بخار در هر هکتار برسد.
وی ابراز داشت: افزایش سرعت و دقت در کار و کاهش هزینه از مزایای این تجهیزات است به همین دلیل حمایت از کشاورزان برای خرید تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در اولویت برنامه های دولت است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پرورش ماهی در این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد گفت: سالیانه 17 هزار تن ماهی سردآبی در این استان تولید می شود.
کورش یزدان پناه با اشاره به اینکه تولید ماهیان خاویاری به عنوان یک محصول پردرآمد سال 1395 در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد اظهار داشت: 15 تن ماهی خاویاری سال 1396 در این استان تولید شده است.
وی همچنین از تولید 150 هزار قطعه ماهی زینتی در سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
یزدان پناه تصریح کرد: هم اکنون 240 مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند که 2 هزار و 428 نفر در آنها مشغول بکار هستند.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در حال حاضر 39 مزرعه پرورش ماهی با پیشرفت فیزیکی 30 تا 60 درصد در این استان در حال ساخت است.
یزدان پناه گفت: در صورت بهره برداری از این طرح‌ها ضمن ایجاد 390 فرصت شغلی 2 هزار و 725 تن .
کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود 1.6 درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.
این استان با دارا بودن حدود 10 درصد منابع آبی و 11 و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.
این استان 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زراعی است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.