سیده زهرا حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق آمار به دست آمده از چهار دوره پیمایش ملی، هم‌اکنون از هر پنج نفر بزرگسال در گچساران یک نفر به بیماری فشارخون بالا مبتلاست.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
وی بیان کرد: انجام ورزش سبک روزانه برای بهبود جریان خون در بدن، پرهیز از مصرف زیاد نمک، پرهیز از مصرف سیگار و استفاده حداقلی از چربی‌ها برای پیشگیری از آسیب و مقاومت عروق از جمله راهکار‌های کنترل فشار خون است.
وی عنوان کرد: هر چند اغلب موارد فشار خون، دلایل ارثی دارد اما بهتر است به صورت منظم فشار خون اندازه‌گیری شود زیرا بیشتر افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود مطلع نیستند.
حسینی گفت: عوارض فشار خون بالا شامل سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم ریه، نارسایی کلیه،آسیب چشمی و مشکلات بینایی است.
وی با بیان اینکه با شناسایی سریع و آغاز درمان‌های لازم می‌توان بار مالی ناشی از پیشرفت فشار خون را کاهش داد، افزود: اغلب افراد فکر می‌کنند که نمک به تنهایی عامل افزایش فشار خون است در صورتی که نمک، حاوی دو عنصر کلر و سدیم بوده که سدیم موجود در آن باعث بالا رفتن فشار خون و در صورت افراط در مصرف موجب سکته قلبی و مغزی می‌شود.
کارشناس کنترل عفونت بیمارستان شهید رجایی شهر دوگنبدان ابراز داشت: غذاهای فرآوری شده، غذاهای و کنسروها نیز دارای مقادیر بالای سدیم هستند.
وی تصریح کرد: درمان چاقی، مصرف نکردن دخانیات، تغییر سبک زندگی و افزایش فعالیت روزمره از راهکار‌های کاهش ابتلا به این بیماری است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.