به گزارش ایرنا، اگرچه کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های پرآب کشور محسوب می شود اما خارج شدن بخش عمده ای از روان آب ها بدون استفاده از این استان از سویی و خشکسالی های پیاپی از سوی دیگر سبب کمبود آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی در این خطه قبل از روی کار آمدن دولت یاردهم شده بود.
افت شدید آب سفره های زیر زمینی در 15 دشت کهگیلویه و بویراحمد و پایین بودن درآمد کشاورزان به دلیل دیم بودن بخش عمده ای از زمین های کشاورزی از پیامدهای کم توجهی به بهره مندی از روان آب ها در کهگیلویه و بویراحمد بود.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می‌شود و این امر باعث گلایه مندی مردم از مسئولان شده بود.
براساس برآوردهای سازمان جهاد کشاورزی این استان ،2 میلیارد مترمکعب آب جهت مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
طول رودخانه‌های دائمی و فصلی کهگیلویه وبویراحمد یک هزار و 400 کیلومتر است و هم اکنون 2 سد با ظرفیت 589 میلیون متر مکعب در این استان وجود دارد.
با وجود این ظرفیت ها اما سطح کمی و کیفی آب آشامیدنی و کمبود آب کشاورزی و صنعت تا پیش از شروع دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد مشهود بود و همواره این سوال از سوی مردم مطرح می شد که چرا با وجود نیاز مردم این استان روان آب ها از منطقه خارج و اهالی از این نعمت بی نصیب هستند.
تا اینکه در دولت های یازدهم و دوازدهم پیش بینی بخشی از آب سد در دست احداث «چم شیر» برای صنعت و کشاورزی و اختصاص آب به زمین های کشاورزی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر از سویی و برنامه ریزی جهت آبرسانی از سد کوثر برای مصرف آشامیدنی چهار شهر دهدشت، سوق،لنده و بهمئی باعث خوشحالی مردم شد.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: میزان تخصیص آب سد کوثر در دولت تدبیر و امید برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است.
اکبر خدری افزود: اختصاص بخشی از آب این سد برای آبیاری زمین های تشنه دشت های لیشتر و خیرآباد از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در حوزه آب است.
وی با اشاره به در حال اجرا بودن طرح اجرای آبرسانی به چهار شهر حوزه کهگیلویه از سد کوثر تصریح کرد: پیش بینی آب مورد نیاز برای مصرف آشامیدنی این شهرها از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه آب است.
خدری گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
وی اظهار داشت: هم اینک میزان آب ذخیره شده در سد کوثر به 340میلیون متر مکعب رسیده است که 78 میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه سال پیش است.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتنی با سطح دریا 625 متر است گفت: هم اکنون تراز این سد 607.75 متر است.
خدری گفت: از ابتدای مهر امسال تاکنون 32.5 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای پنج استان جنوبی کشور،چهار میلیون متر مکعب آب کشاورزی، یک میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت و 16میلیون متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) رهاسازی شد.
سد کوثر آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
سد ملی کوثر در 55 کیلومتری غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
فرماندار گچساران گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته و پیگیری نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی ، 125میلیون متر مکعب آب از سد در حال ساخت چم شیر برای بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان اختصاص یافت.
عبدالرحیم رحیمی اظهار داشت: 65میلیون متر مکعب آب برای مصارف بخش صنایع و 60میلیون متر مکعب نیز برای آبیاری زمین های دیم در گچساران از سد چم شیر اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: پنج میلیارد ریال اعتبار برای انجام طرح مطالعاتی ،شناسایی و نحوه آبرسانی زمین های دیم در گچساران پیش بینی شده است.
فرماندار گچساران تصریح کرد: اداره امور آب در آینده نزدیک کار مطالعات زمین های دیم پایین دست سد چم شیر را با هدف تبدیل به زمین های آبی انجام خواهد داد.
رحیمی با اشاره به اهمیت تامین آب صنایع و کشاورزی در توسعه اقتصادی هر منطقه ابراز امیدواری کرد که این میزان تخصیص آب بتواند زمینه ساز توسعه بخش کشاورزی و ایجاد فرصت های شغلی در شهرستان گچساران باشد.
فرماندار گچساران با یادآوری کاهش شدید سفره های زیرزمینی آب در مناطق مختلف این شهرستان بیان کرد: تامین آب از سدها برای مصارف صنعتی و کشاورزی ضرورتی انکارناپذیر است.
رحیمی با اشاره به بهره برداری از طرح انتقال آب سدکوثر برای مصرف آشامیدنی مردم شهر دوگنبدان در دولت تدبیر و امید بیان کرد: افتتاح این طرح افزون بر بهبود کیفیت آب آشامیدنی باعث کاهش مصرف آب سفره های زیرزمینی در این شهرستان به ویژه در دشت امامزاده جعفر شد.
عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است سال آینده بهره برداری شود.
حجم کل مخزن این سد 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا 604 متر است.
تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن 110 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و رونق زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت سد چم شیر است.
مطالعه احداث سد چم شیر در سال 77 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد آغاز و در سال 90 فاز اول مطالعه آن تکمیل شد.
نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است.
هر چند هنوز هم بخش عمده ای از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به صورت دیم کشت می شود و کمبود آب در برخی مناطق وجود دارد اما امید می رود تا با تحقق برنامه ریزی های انجام شده پس از بهره برداری از سد چم شیر و طرح در دست اجرای انتقال آب سد کوثر به چهار شهر گرمسیری و تلاش بیشتر مسئولان برای اختصاص آب مردم این استان از روان آب های موجود بهره بیشتری ببرند.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی قرار دارد.
8143
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.