به گزارش ایرنا،آذر صفائی نیا روز دوشنبه در کارگاه آموزشی پیشگیری از سرطان های شایع در استان کهگیلویه و بویراحمد آماری در این زمینه ارائه نکرد اما از بانوان گلایه کرد با اینکه غربالگری سلامت به صورت رایگان در مراکز بهداشت کشور و استان انجام می شود اما بانوان نسبت به سلامت خود بی توجه بوده و از این فرصت استفاده نمی کنند.
وی ادامه داد: مراکز بهداشت بدون دریافت حق الزحمه به همه گروه های سنی مشاوره می دهند و تا زنان به این مراکز مراجعه نکنند نه خانواده و نه جامعه سالمی نخواهیم داشت.
صفائی نیا تاکید کرد: بانوان مشاور مدیران کل باید سفرهای شهرستانی داشته باشند و مشکلات و مسائل زنان روستا و عشایری را در حوزه فعالیت خود احصا کنند .
وی با بیان اینکه یکی از دلایل شیوع بیماری ها عدم آگاهی زنان و دختران نسبت به مسائل بهداشتی و سلامت است گفت: مشاوران دستگاه ها باید دختران تحصیلکرده بیکار را برای ایجاد سمن ها حمایت کرده و از ظرفیت آنها برای آگاهی بخشی به جامعه استفاده کنند.
در ادامه این کارگاه مشاور امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی استان گفت:در گذشته سرطانهای شایع زنان سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سرطان کولن بود که در سالهای اخیر سرطان تیروئید در جایگاه دوم قرار گرفته است.
دکتر فاطمه بازرگانی پور با بیان اینکه 40 درصد سرطان ها قابل درمان و پیشگیری هستند گفت:پس از 20 سالگی زنان و دختران مجرد و متاهل در معرض سرطان سینه هستند و تشخیص به موقع می تواند به پیشگیری و درمان بیماری کمک کند.
وی یادآوری کرد: بعد از 40 سالگی ماموگرافی برای بانوان الزامی است و هر نوع توده ای باید جدی گرفته شود زیرا گاهی توده های خوش خیم نیز بدخیم می شود.
بازرگانی پور گفت: خوردن قرص های ضد بارداری در طولانی مدت می تواند باعث سرطان سینه شود که بانوان بدون آگاهی از عوارض از این قرصها استفاده می کنند.
وی تاکید کرد: ماماها و مشاوران و پزشکان خانواده می توانند در مراکز بهداشت به خوبی مسائل بهداشتی و پیشگیرانه را آموزش دهند و باید تفکر «فقط پزشکان متخصص می توانند و می دانند » اصلاح شود.
وی درباره سرطان دهانه رحم نیز گفت: ابتلا به آن در یک بازه زمانی 10 ساله اتفاق می افتد که توجه به اصول بهداشتی می تواند در پیشگیری از آن موثر باشد .
وی تاکید کرد: ویتامین دی در پیشگیری از سرطان ها مهم است و همه زنان بالاتر 30 سال باید به صورت منظم و با تجویز پزشکان خانواده مصرف کنند.
بازرگانی پور یکی از مشکلات بانوان را کمبود پزشک جراحی عمومی زن عنوان کرد و گفت: این موضوعی کشوری است و زنان کمتر به سمت این رشته تحصیلی می روند.
وی گفت: در حال حاضر درشهر یاسوج سه سونولوژیست خانم فعالیت دارند و ساخت فضای فیزیکی زایشگاه نیز به اتمام رسیده و در آینده نزدیک تجهیز و افتتاح می شود.
این کارگاه به منظور آشنایی زنان با برخی سرطان ها در میان بانوان برگزار شد و کارشناسان نسبت به شیوع سرطانها در استان ابراز نگرانی کردند با این حال از ارائه هرگونه آمار نرخ شیوع بیماریها خودداری کردند.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.