عزیز فیلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را به یدک می کشید و در واقعیت حاکمیت مستقلی نداشت و بوروکراسی اداری توسط سایر استان های همجوار انجام می شد.
وی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت، عنوان کرد: هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده ای، آموزش و عمران شهری در استان انجام نشده بود.
فیلی با اشاره به پیشرفت در حوزه حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: مجموع راه های روستایی و فرعی پیش از انقلاب ۸۰۰ کیلومتر بود که تمامی این محورها خاکی بودند.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب بیش از پنج هزار و ۹۴۰ کیلومتر راه آسفالت با رعایت استانداردها و مسائل ایمنی در استان احداث شد.
وی با اشاره به هزینه های بالای احداث راه در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط توپوگرافی آن، گفت: به برکت انقلاب و باتوجه به سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ و ظرف این ۴۰ سال نظام توجه ویژه ای به مبحث راه های ارتباطی این استان داشته است.
فیلی تاکید کرد: بدون شک راه محور توسعه است و اولویت نخست استان ایجاد ارتباط راه های منطقه ای بود.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شرایط جغرافیایی استان و قرار گرفتن در میان سلسله رشته کوه های زاگرس، بیان کرد: استان پیش از انقلاب دارای آورد آبی مطلوبی بود اما به سبب سهل انگاری ها و نبود مدیریت جهادی بیشتر توسط سایر استان ها استفاده می شد و مردم منطقه بی بهره بودند.
فیلی افزود: متوسط آورد آبی رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در فصل های پربارش افزون بر ۱۰ میلیارد مترمکعب و در فصل های خشکسالی هشت میلیارد متر مکعب است.
وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تنها ۱۸ روستا در استان دارای آب لوله کشی بود، گفت: هم اینک یک هزار و ۴۷۲ روستای استان از نعمت آب شرب سالم برخوردار هستند.
فیلی جمعیت شهری استان قبل از انقلاب را ۸۵ هزار نفر دانست و گفت: اکنون افزون بر ۴۰۰ هزارنفر از مردم استان در مناطق شهری از این خدمات استفاده می کنند.
وی با تاکید بر اینکه مهار کردن این روان آب ها به برکت انقلاب بود، گفت: در بحث تامین آب 2 سد در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در حال بهره برداری بوده و علاوه بر اینکه بخش عمده ای از مردم استان از نعمت آب شرب سالم بهره مند می شوند آب شرب سایر استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان بخش های استان فارس از محل این سدها تامین می شود.
فیلی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد پیش از انقلاب فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب بود، عنوان کرد: اکنون ۴۰ درصد شهرهای استان به سیستم فاضلاب مجهز هستند و مابقی در دست اقدام هستند.
وی خاطرنشان کرد: در تعدادی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نیز شبکه فاضلاب اجرا شده است.
فیلی ابراز کرد: سد چم شیر و تنگ سرخ از محل اعتبارات ملی احداث می شوند و علاوه بر تامین بخشی از آب شرب و زراعت استان بخشی از نیازهای استان های همجوار را نیز تامین می کند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش به سیمای سلامت استان اشاره کرد و گفت: در چهار دهه انقلاب اسلامی شاخص امید به زندگی از ۵۰ سال به ۷۰ سال رسیده است.
وی بهبود شاخص مرگ و میرکودکان، مرگ مادران باردار، دفع بهداشتی زباله و فاضلاب روستایی را از جمله خدمات حوزه سلامت بعد از انقلاب عنوان کرد.
فیلی ارتقای مراکز سلامت استان از ۲۳ مرکز به ۸۷ مرکز را از دیگر شاخص های بهداشتی استان برشمرد و گفت: قبل از انقلاب حتی یک مورد خانه بهداشت در استان وجود نداشت و اکنون به ۳۶۵ واحد رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه در واقعیت چیزی به نام هئیت علمی در حوزه سلامت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت، بیان کرد: اکنون تعداد ۱۷۸ عضو هیئت علمی در این شاخه در استان مشغول به فعالیت هستند.
فیلی افزود: بعد از انقلاب تعداد دانشکده های حوزه بهداشت و درمان از صفر به ۵ دانشکده رسیده است.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب دانشجویی در این حوزه نبود اما هم اینک ۲ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی استان مشغول تحصیل هستند.
فیلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها ۹۶ تخت بیمارستانی در استان وجود داشت، گفت: بعد از انقلاب این آمار به یک هزار و ۱۵۰ تخت در دست بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب ۵۰ پزشک در استان مشغول خدمت بودند، افزود: اکنون ۸۰۰ پزشک در مناطق مختلف استان به بیماران خدمت رسانی می کنند.
فیلی شاخص برخورداری استان از آمبولانس پیش از انقلاب را هشت دستگاه عنوان کرد و افزود: اکنون ۹۶ دستگاه در استان وجود دارد.
معاون عمرانی استانداری برخورداری از دو فروند بالگرد، ۳۹ پایگاه اورژانس، ۱۷۰ داروخانه، ۶ کلینیک دندانپزشکی و ۷۸ تخت ویژه را از دیگر خدمات انقلاب به استان در حوزه سلامت عنوان کرد.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها سه بیمارستان با ظرفیت محدود در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشت، گفت: اکنون هشت بیمارستان در استان وجود دارد و در آستانه چهل سالگی انقلاب ۵ بیمارستان دیگر به این ظرفیت افزوده می شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: قبل از انقلاب فقط سه نقطه شهری در استان وجود داشت که اکنون به ۱۷شهر ارتقا یافته است.
وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب شهرهای استان فاقد معابر، جداول و فضای سبز بود ولی اکنون اقدامات خوبی در حوزه مبلمان شهری انجام شده است.
فیلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب روستاهای استان فاقد برق بودند، تصریح کرد: اکنون ۵۶هزار و ۳۹۸ خانوار روستایی از نعمت برق بهره مند شدند.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها ۱۸ روستا دارای آب بودند، عنوان کرد: اکنون یک هزار و ۴۷۲ روستا در استان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طرح هادی قبل از انقلاب در هیچ کدام از روستاهای استان اجرا نشده بود، گفت: اکنون ۱۰۰۷ روستای استان دارای طرح هادی هستند.
وی در خصوص شاخص سرانه فضای ورزشی نیز افزود: قبل از انقلاب فقط سه سالن ورزشی وجود داشت و امروز ۱۱۷ فضای ورزشی، استادیوم، زمین چمن طبیعی و مصنوعی و سالن های ورزشی در رشته های مختلف در اختیار مردم کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.