بهمن آزادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 80 درصد از چشمه و قنات تأمین آب آشامیدنی مناطق عشایری این استان معادل 450 حلقه چشمه در فصل تابستان به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی به‌ طور کامل خشک شده ‌بودند که بر اثر بارندگی سال زراعی جاری هم اکنون دبی آنها افزایش یافته است.
میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد 309.4 میلی متر بوده است.
وی بیان کرد: بیش از 570 حلقه چشمه و قنات در مناطق عشایری این استان وجود دارد که از این تعداد، 370 حلقه در مناطق ییلاقی و مابقی در مناطق قشلاقی قرار دارد.
آزادی افزود: در تابستان امسال به دلیل خشکسالی و کمبود آب در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد، روزانه 792 هزار لیتر آب با 22 تانکر سیار، 6 دستگاه خودروی وانت سایپا و 2 دستگاه تراکتور بین عشایر توزیع می شود که هم اکنون به 600 هزار لیتر رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از 400 هزار راس دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد در تابستان امسال با مشکل کم آبی مواجه بودند که در پی بارندگی پاییزه و جاری شدن چشمه ها مشکل آب دام های عشایری تا حدودی برطرف شده است.
آزادی با بیان اینکه بیش از 12 درصد در قالب 11 هزار و 120 خانوار با جمعیتی افزون بر 70 هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد عشایر است، افزود: این میزان جمعیت از شش ایل بومی، 2 طایفه قشقایی، 16 تیره، 181 طایفه و بیش از یک هزار و 110 تش (اولاد) شکل گرفته است.
وی گفت: 55 درصد دام، 27 درصد عرصه‌های زراعی، 17 درصد باغ‌ها و تولید 54 درصد گوشت قرمز استان متعلق به جامعه عشایری بوده است.
آزادی اظهار داشت: تاکنون 300 چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بهسازی شده است.
یکهزار و 300 مخزن ذخیره آب بتنی در سالهای گذشته در مناطق عشایری استان ساخته شده و در اختیار عشایر قرار گرفته است.
عشایر این استان با تولید 54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر و تولید سالانه میزان قابل توجهی صنایع دستی نقش مهمی در تولیدات کشاورزی و دامی کهگیلویه و بویراحمد دارند.
12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
2082/6110/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.