به‌‌گزارش ایرنا، محمود باقری روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از این تعداد پرونده ارسالی هشت پرونده مربوط به بناهای تاریخی امامزاده محمود، قلعه آذرخش، بنای مدرسه علمیه سادات در شهرستان چرام، پل چم چیت و خانه آقای مدرسی، بنای قبرستان سمغان، قلعه راک در شهرستان کهگیلویه و قلعه سرخونی در شهرستان بهمئی است.
استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 500 بنای تاریخی دارد.
وی گفت: پنج فقره پرونده مربوط به آثار طبیعی استان از جمله چشمه بلقیس و چشمه کورسا و غارنزل در شهرستان چرام، غار ده‌شیخ در شهرستان دنا و درخت سدر مقدس دهدشت در شهرستان کهگیلویه است .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد 15 پرونده ثبت میراث معنوی شامل غذاهای محلی و ثبت عروسک لیلی و تخته (تحته ) نیز برای گرفتن شماره ثبت به سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.
باقری همچنین از ارسال پرونده 5 اثر منقول ( شی موزه ای )مربوط به گورستان ده پایین سادات محمودی برای ثبت در فهرست اثار ملی کشور خبر داد.
3 هزار و 709 شیء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد تاکنون 420 قلم مرمت شده است.
تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان شامل61 آسیاب، 50خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال 1316 نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.