به گزارش ایرنا، شهرستان قلعه گنج از جمله مناطق محروم کشور است که در 420 کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد .
این شهرستان از سال 1393 توسط بنیاد مستضعفان کشور به عنوان منطقه پایلوت محرومیت زدایی کشور معرفی شد.
بنیاد مستضعفان پس از کارنامه درخشان از طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی در محرومیت زدایی از قلعه گنج کرمان ،در دومین اقدام جهادی ، عزم خود را با انعقاد تفاهم نامه ای برای رفع محرومیت های تاریخی شهرستان لنده در جنوب استان کهگیلویه وبویراحمد جزم کرده است.
در سفر کاری و بازدید استاندار و برخی مدیران اجرایی کهگیلویه وبویراحمد از طرح های اقتصادی ، عمرانی و محرومیت زدایی در حوزه های شهری و روستایی شهرستان قلعه گنج، نشست های تخصصی نیز با مسئولان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی این منطقه برگزار شد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کهگیلویه وبویراحمد هدف از بازدید استاندار و تیم اقتصادی و عمرانی همراهش به منطقه قلعه گنج کرمان را کسب تجربه و آشنایی بیشتر با روند اجرای طرح های متعدد اقتصادی، عمرانی، زیربنایی و اشتغال زایی در این منطقه و بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح ها عنوان کرد.
سید محمد تقوی اظهار داشت: شهرستان لنده که پس از قلعه گنج به عنوان دومین شهرستان پایلوت محرومیت زدایی از سوی بنیاد مستضعفان کشور معرفی شده قرار است توسط سرمایه گذاری های لازم از سوی این بنیاد در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ایجاد و تکمیل زیرساخت های عمرانی و زیربنایی و در تمامی بخش ها از محرومیت خارج شود.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت که این طرح که به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است با تکیه بر توانمندی محلی مردم منطقه و بهره گیری از ظرفیت بخش غیردولتی اجرا می شود و سبب محرومیت زدائی، ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم منطقه خواهد شد.
تقوی تصریح کرد: طرح های محرومیت زدایی شهرستان لنده باید در یک بازه زمانی پنج ساله اجرایی و عملیاتی شوند.
وی یادآور شد که قرار است با اجرای طرح های محرومیت زدایی توسط بنیاد برکت از جمله در حوزه اشتغال پایدار ، تقویت تولید ، راه اندازی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط و تقویت بخش های زیربنایی، کشاورزی و دامپروری به ویژه در روستاها و حمایت از فعالیت های فرهنگی، آموزشی و علمی از محرومیت های عمیق این منطقه کاسته شود.
وی تصریح کرد: اختصاص 150 میلیارد ریال تسهیلات روستایی یکی از طرح های مهم اقتصادی و محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان در شهرستان لنده خواهد بود.
وی تصریح کرد: بهره این تسهیلات 18 درصد است که قرار است پنج درصد سود این وام توسط خود بنیاد مستضعفان، پنج درصد نیز توسط دفتر مناطق محروم ریاست جموری تامین و تنها هشت درصد سود توسط متقاضی پرداخت شود.
تقوی افزود: بانک سینا نیز به عنوان بانک عامل برای پرداخت تسهیلات در شهرستان لنده استقرار یافته و هم اکنون نیز بیش از 30 دفتر در بخش روستایی و شهری راه اندازی شده و مشغول احصا و شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه شهرستان در حوزه های گوناگون هستند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده قرار است که طرح های محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان در شهرستان لنده در 127 شاخص اجرایی و عملیاتی شود.
تقوی تصریح کرد: طرح های محرومیت زدایی در مرحله نخست طرح پایلوت در شهرستا لنده در حدود 21 روستای بالای 20 خانوار عملیاتی می شوند و در مراحل بعدی نیز تمامی روستاها و مناطق مختلف شهرستان مشمول اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی وعمرانی و خدماتی بنیاد مستضعفان خواهند شد.
شهرستان کوهپایه ای، گرمسیری و قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان های هشت گانه کهگیلویه وبویراحمد دارای جمعیتی افزون بر 23 هزار نفر در فاصله حدود 270 کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.

** سیمای فقر در روستاهای لنده
روستاها و اتاقک های کاهگلی در شهرستان لنده اگرچه قدمت تاریخی و کهن این دیار را حکایت می کنند اما می توان سیمای فقر و محرومیت عمیق را از رخسار کودکان با جثه های نحیف ، دستان پینه بسته مادران رنج دیده و پدران گوژ پشت این منطقه به وضوح مشاهده کرد.
روستائیانی که همچون دیگر هم تباران خود در بیش از یکهزار و 676 روستای دارای سکنه استان کهگیلویه وبویراحمد اگر طعم خدمت رسانی بی منت توام با عدالت در توزیع امکانات و ایجاد زیرساخت های اولیه را بچشند دیگر از روستاها مهاجرت نمی کنند.

** لنده شهر نخستین ها
شهرستان لنده در کنار همه داشته ها و نداشته هایش، ظرفیت ها، استعدادها و قدمت تاریخی خود دارای ویژگی بارز مهم دیگری بوده از جمله اینکه به شهر نخستین ها مشهور است.
لنده از سال 1305 به عنوان یکی از بخش های شهرستان کهگیلویه فعال بوده و این بخش در سال 91 به شهرستان ارتقا یافت.
نخستین مسجد، حسینیه و مدرسه (مکتب خانه) منطقه نیز در سال 1330در شهر کنونی لنده تاسیس شد.
به گفته مسئولان و اهالی این شهرستان همچنین نخستین شناسنامه یا سند سجلی منطقه به نام «محمدحسین خان ضرغامی طیبی» از اهالی منطقه در سال 1310 در لنده صادر شد.
این شهر همچنین روزگاری دارای نخستین پادگان آموزشی نظامی منطقه بود و حتی جوانانی از سایر استان های مختلف کشور در این پادگان ،آموزش های نظامی را فرا می گرفتند.
اکنون شهر لنده با این قدمت تاریخی و همچنین ظرفیت های متنوع طبیعی و گردشگری برای رفع محرومیت به شدت نیازمند حمایت و توجه جدی مسوولان و متولیان امر است.
استان کهگیلویه وبویراحمد دارای هشت شهرستان، 17 شهر، یکهزار و 676 روستای دارای سکنه با جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده است.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.