خدابخش جنگلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال با استفاده اعتبارات صندوق توسعه ملی بیش از 570 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در 15 حوزه آبخیز داری این استان توزیع می شود که از این تعداد تاکنون 70 دستگاه خریداری شده است.
جنگلی گفت: طرح جایگزینی سوخت های پاک و مناسب به جای هیزم و بوته و با هدف تغییر الگوی سوخت در استان اجرا می شود.
وی تصریح کرد: تهیه و توزیع وسایل گازسوز، نفت سوز و برقی با بازده بالا برای گرمایش و پخت وپز، تهیه و توزیع تنورهای گازی باکپسول گاز و اتصالات مربوطه ، ادوات و دستگاههای تامین انرژی با بهره گیری از انرژی های جدید بخصوص انرژی خورشیدی از جمله اقداماتی است که در راستای اجرای این طرح صورت می گیرد.
جنگلی هدف از اجرای این طرح را کاهش بهره برداری از عرصه های منابع طبیعیو افزایش بازده انرژی دانست و افزود: این امر زمینه حفظ جنگل ها و مراتع را فراهم می کند.
وی ابراز کرد: در حوزه آبخیز داری بیش از 72 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در منطقه زیلایی این استان در سال گذشته بصورت رایگان نصب شد.
جنگلی تصریح کرد: هر آبگرمکن می تواند در یک شبانه روز آب گرم مورد نیاز یک خانوار هشت نفره را تامین کند.
وی تاکید کرد: بر اساس مطالعات با نصب این آبگرمکن ها از قطع 60 درصدی درختان در روستا‌های نصب شده جلوگیری شده است.
وی جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع که از طریق قطع درختان جنگلی و بوته های مرتعی انجام می شود و محرومیت زدایی به منظور حذف انگیزه های تخریب و تجاوز به منابع طبیعی در مناطق روستایی را از دیگر اهداف اجرای این طرح دانست.
طرح‌های آبخیزداری در استان کهگیلویه و بویراحمد از اواخر دهه 60 شروع شد که تاکنون افزون بر 395 میلیارد ریال به اجرای این طرح ها اختصاص یافته است.
/1662/2082
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.