شهر یاسوج زیر ساخت‌های زیادی در آن احداث شده است یکی از آنها وجود خیابان‌ها است، درصد زیادی از خیابان‌های یاسوج دارای پوشش آسفالت است اما گاهی مواقع عدم طراحی متناسب سبب می‌شود در طول زمان خیابان‌ها با تخریب و فرسایش مواجه شوند.
طراحی مناسب خیابان‌ها از چند جهت حائز اهمیت است از جمله کاهش خطرات ناشی از تردد خود روها، کاهش ترافیک. نهایتاً کمتر شدن هزینه‌ها در شهر است.
یکی از عواملی که سبب تخریب خیابان‌ها می‌شود کنده کاری‌ها برای احداث فاضلاب یا امکانات دیگر است، این مسئله در صورت اینکه با ترمیم به موقع و با کیفیت صورت نگیرد تخریب و فرسایش آسفالت را در مدت زمان بعد سبب خواهد شد.
درکنار عوامل مختلف و تکمیل کننده خیابان‌ها، طراحی جداول عبور آب است، این جدول‌ها آب را هدایت می‌کند تا در سطح خیابان کمترین مقدار آب جاری در سطح آن موجود باشد و خطرات ناشی از تجمع آب در سطح خیابان به عنوان مثال لیز خوردن و یا حتی واژگونی کاهش پیدا کند.
از جمله دیگر مزیت‌های جدول‌ها عبور آب حاصل از بارندگی از درون آن و هدایت به منابع آبی نظیر رودخانه‌ها، ذخیره برای مصارف کشاورزی و استفاده برای جنبه‌های زیست محیطی و حتی گردشگری می‌شود قابل استفاده باشد به عنوان مثال در برخی شهرها آب حاصل از باران را از طریق‌های مختلف ذخیره می‌کنند و در فصل‌های بعد و در مواقع کم آبی برای استفاده در واسیل خنک کننده نظیر کولر استفاده می‌کنند.
با توجه به موارد فوق در خیابان اصلی و روبه روی شهر بازی و قبل از چراغ قرمز مسیر جدول که نقش هدایت آب را دارد پر شده است و بخش زیادی از خیابان و مسیر تردد تجمع پیدا کرده است که این مسئله خطرات را برای انحراف مسیر خودروها خواهد شد.
به نظر می‌رسد در چنین شرایطی باید ابتدا نسبت به پاکسازی جدول اقدام کرد و در آینده با اقدامی مناسب سعی شود برای جلوگیری از تجمع آب نسبت به افزایش عرض جدول‌ها اقدام کرد.
در کنار این مسئله به احتمال طراحی نامناسب خیابان ممکن است به نوعی سبب تجمع آب در سطح خیابان شود که تبعات مختص به خود را دارد.
6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.