بیژن آقایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان شست و شوی خط لوله انتقال گاز به منظور ایمن‎سازی با هماهنگی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و منطقه دالان از خط لوله 42 اینچ انتقال گاز آغار دالان، از کیلومتر 137 تا لخته گیر یکهزارو 600 به طول 170 کیلومتر و از لخته گیر یکهزارو 600 به ایستگاه 2 هزار به طول 50 کیلومتر انجام شد.
وی ایمن سازی خطوط لوله را از مهمترین اولویت های صنعت نفت ذکر کرد و گفت: این میزان عملیات به منظور تمیز سازی خط 42 اینچ، تعمیرات پالایشگاه دالان و همچنین تعمیر 21 نقطه بالادست این خط انجام گرفت.
آقایی با اشاره به نحوه اجرای این عملیات افزود: پس از آماده سازی و تامین فشار مورد نیاز، شست و شو /توپک/ از سوی منطقه دالان به سوی ایستگاه یکهزارو 600 ارسال شد.
وی ادامه داد: همچنین پس از هماهنگی با منطقه آغاجاری در سریعترین زمان ممکن عملیات شست و شوی دوم از لخته گیر یکهزارو 600 به سوی لخته گیر 2 هزار آغاز شد.
آقایی اظهار داشت: با دریافت نتایج اولیه، نقاط معیوب روی خط لوله شناسایی و عملیات تعمیر نقاط معیوب آغاز شد.
وی تصریح کرد: انجام توپکرانی موجب افزایش ضریب اطمینان انتقال پایدار گاز و تحویل سوخت پاک به مصرف کننده ها می شود.
توپک رانی /شست و شو/ عملیات عبور دادن شی خارجی با فرآیندی خاص از خطوط انتقال نفت و گاز است که با هدف، تمیز کردن شریان های انتقال از رسوبات ایجاد شده، خارج ساختن مایعات، اندازه گیری قطر درونی خطوط لوله، پوشش دادن جدار لوله با مواد ضد خوردگی و بازدید درونی خطوط صورت می گیرد.
میدان گازی دالان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر فراشبند قرار دارد.
این میدان دارای تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، سه مرکز جمع آوری گاز و همچنین پالایشگاه گاز فراشبند است که گاز این پالایشگاه بنا به نیاز می تواند جهت تزریق در میادین نفتی به مناطق نفتخیزجنوب و یا به خط لوله سراسری شرکت ملی گاز ایران ارسال شود.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.