به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، از پرشورترین آئین‌های عزاداری حسینی این استان می‌توان از در دمام زنی عزاداران گچساران، مویه خوانی زنان سوق، ترقو خوانی و تعزیه خوانی در لنده نام برد.
شروه خوانی، کتل بندی، مقتل خوانی، تعزیه خوانی، مشعل گردانی، علم گردانی و گهواره گردانی از آئین‌های سنتی عزاداری‌های حسینی در کهگیلویه و بویراحمد است.
روایت جانکاه گلوی پاره حضرت علی اصغر (ع)، دستان از تن جدا شده قمر بنی هاشم (ع)، لبان تشنه زنان و کودکان با بیانی حزن انگیز در نوحه‌ها و روضه‌ها روایت می‌شود.
زنان و مادران کهگیلویه و بویراحمد با برپایی آئین‌های مرثیه به یاد عطش تشنگی کاروان حسین (ع) اشک ماتم و عزا می‌ریزند.
اوج تجلی سوگ و ماتم شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در برپایی آئین‌های حجله‌های قاسم فرزند امام حسن مجتبی (ع)، گهواره‌های حضرت علی اصغر (ع) در منازل مسکونی جلوه گری می‌کند.
شور حسینی در مکان‌های پخت و توزیع نذری برای پذیرایی از عزاداران حسینی و نیازمندان گوشه‌ای دیگر از این دلدادگی‌هاست.
دل‌های ارادتمندان حسین بن علی (ع) در حسرت زیارت بین الحرمین است.
کارشناس تشکل‌های دینی و انجمن‌های اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزارو 218 هیات مذهبی در شهرستان‌های مختلف این استان در حال برگزاری آئین‌های سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستند.
سید علی فلسفیان افزود: این هیات های مذهبی به‌صورت مردمی در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در حال عزاداری هستند.
وی اظهار داشت: یک هزار و 10 نفر مداح در این استان فعالیت می‌کنند که نقش مهمی در ترویج شعائر دینی و مذهبی بر عهده دارند.
فلسفیان ابراز کرد: شعرا، مداحان و هیات های مذهبی در دوری از هرگونه خرافات در آیین‌های عزاداری نقش تاثیرگذاری دارند.
وی افزود: در اجرای طرح نظارت مستمر بر نحوه فعالیت هیأت های مذهبی مستقر در کهگیلویه و بویراحمد، در هر شهرستان 10 گروه بازرسی از ابتدای ماه محرم با سرکشی به محل اجتماع هیأت های مذهبی بر نحوه عزاداری آنان نظارت می‌کند.
کارشناس امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 700 روحانی و مبلغ دینی به مناسبت ماه محرم به مناطق مختلف این استان اعزام شدند تا مردم را با معارف اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) بیشتر آشنا کنند.
محمودی تبار افزود: از این تعداد 200 روحانی و مبلغ از حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و بقیه بومی استان هستند.
وی عنوان کرد: این مبلغان برای برگزاری آئین‌های دهه نخست محرم، تبیین فلسفه قیام عاشورا و پاسخ به سؤالات شرعی مردم راهی این مناطق شدند.
کارشناس امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 80 درصد از این تعداد مبلغان به روستاهای استان اعزام شدند.
وی اظهار داشت: آئین سوگواری امام حسین (ع) باید منطبق بر فرهنگ اسلامی و رهنمودهای بزرگان دین و معنویت باشد و از ورود بدعت‌ها به این آیین‌ها جلوگیری شود.
بیش از 700 باب مسجد در مناطق شهری و روستایی این استان وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 46 درصد آنان در روستاها زندگی می‌کنند.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.