به گزارش ایرنا، برخی مرثیه سرایان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ایام احیای ارزش های ناب دینی، خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می ریزند به طوری آنان برای ایجاد شور حسینی در مردم از متون غیر موثق و مستند دینی استفاده می کنند.
این افراد، دل عزاداران واقعی امام حسین(ع) را با قرائت مرثیه های جعلی و کذب و صرفا با هدف سرازیر کردن بیشتر اشکها، غمبارتر می کنند، مداحان و مرثیه سرایانی که شاید بدلیل جهل و نداشتن شناخت درست از معارف عاشورا و ناتوانی در تحقیق و بررسی آن واقعه عظیم به بیان مطالب مکتوب یا شفاهی به صرف گریاندن مردم بدون تأمل در صحت و سقم آن می پردازند.
این روزها بازار اینگونه مداحی ها در برخی مناطق کشور داغ است در حالی که دلسوزان فرهنگ راستین عاشورا هر ساله توصیه های بسیاری به مداحان، منبری ها و هیات های عزادار برای ارایه مطالب غنی و ارزشمند از نهضت عاشورا و اجرای عزاداری های در شان اباعبدالله الحسین می کنند.
در این میان، نخستین گام برای اصلاح مرثیه خوانی ، آموزش مرثیه سرایان و زنده کردن روح تحقیق در آنان و همچنین معرفی منابع معتبر تاریخ عاشورا به آنهاست.
به اعتقاد تعدادی از عزاداران حسینی، برخی از مداحان بی شناخت از ائمه اطهار(ع)، در مرثیه سرایی های خود به دنبال انگیزه های غیرالهی و مادی اند.
این افراد معتقدند یکی از علل پرداختن این افراد به مطالب جعلی در عزاداری ها کسب درآمد، تحصیل شهرت، محبوبیت و دنیا طلبی است.
برخی از دست اندرکاران هیات های عزادار با انتقاد از ورود بدعت ها و خرافات در عزاداری ها برخورد جدی مسئولان فرهنگی با این افراد را خواستار شدند.
مسئول یکی از هیات های مذهبی در استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا، به اهمیت و جایگاه والای ماه محرم و عزاداری برای مصیبت سیدالشهدا(ع) اشاره کرد و گفت: تکیه های عزاداری نباید محفلی برای آسیب رساندن علنی برخی مداحان جاعل نسبت به جایگاه والای ائمه اطهار (ع) باشد.
علی طاهری اظهارداشت : اهمیت محرم و زنده ‌نگه داشتن یاد و خاطره واقعه عاشورا و شهدای آن بویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به این دلیل است که آن واقعه عظیم به حفظ اسلام و ادامه راه نبوت و امامت منجر می شود.
وی ادامه داد : ما نمی ‌توانیم به بهانه برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اصول، مبانی و احکام دین را نادیده بگیریم و وظیفه دست ‌اندرکاران برگزاری اینگونه مجالس، جلوگیری از ورود هرگونه انحراف، خرافه و بدعت به برنامه ‌های عزاداری امام حسین (ع) است.
وی تاکید کرد : امروز جامعه اسلامی ما در بر قراری عدالت و ترویج ارزشهای دینی وظیفه سنگینی دارد و مسوولان امر باید نسبت به اینگونه مسایل دینی دغدغه داشته باشند.
فاطمه قاسمی، یک بانوی مداح اهل بیت (ع) در این باره گفت : مراسم عزاداری امام حسین (ع) باید محل ترویج قرآن و آیات الهی و بیان احکام دینی، فقه و فقاهت اسلامی باشد.
به گفته وی برای رسیدن به چنین اهدافی مسئولان هیات های مذهبی و دست‌ اندرکاران امور فرهنگی باید در ارایه مجوز به مداحان حساسیت و دقت بیشتری به خرج دهند.
این مداح اهل بیت خاطرنشان کرد : بدعت ها و خرافه گویی برخی از مداحان به صرف جمع کردن عده ای بیشتر از عزاداران به سبب نوآوری و اغراق و بیان مطالب کذب موجب بدنامی سایر مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت (ع) می شود.
مسئول تشکلهای دینی اداره کل تبلیغات اسلامی با اشاره به این که هیات های مذهبی نقش بسزائی در احیای شعائر دینی جامعه دارند، گفت : هیات های عزاداری باید هرگونه اقدام فرهنگی و تبلیغی را در آیین های محرم با هماهنگی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی انجام دهند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن بابایی در گفت و گو با ایرنا افزود : امسال نیز در راستای اجرای آیین نامه شئون فرهنگی و پرهیز از برنامه ها و مداحی های آسیب دار، همایش آموزشی، توجیهی برای مدیران هیات های مذهبی، مداحان اهل بیت (ع)، مبلغان استان برگزار شد و موارد مربوطه به آن ها تذکر داده شد.
وی به هیات های عزاداری توصیه کرد که از مداح محوری پرهیز کنند و کیفیت مجالس روضه خوانی را با دعوت از خطبا و وعاظ مشهور ارتقا دهند.
وی هشدار داد با افرادی که سخنان و برنامه های آسیب رسان به شان عزاداری های محرم شامل لعن کردن، استفاده از موسیقی پاپ، اشعار کفرآمیز، سخیف و بی محتوا و دخالت در مسایل سیاسی اجرا کنند، برخورد می شود.
بابایی تصریح کرد : با مداحانی که بر تکرار تخلف خود پافشاری کنند و به عمد و یا به ترغیب دستهای پشت پرده به این شیوه مداحی دامن بزنند با همکاری ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برخورد جدی صورت می گیرد.
مسوول تشکلهای دینی استان اصفهان بیان کرد : در ماه محرم با تشکیل تیم های بازرسی، بر نحوه اجرای این موارد نظارت خاصی صورت خواهد گرفته است.
امام جمعه اصفهان بتازگی در همایش عاشوراییان، از مداحان و سخنرانان جلسه های عزاداری حضرت امام حسین (ع) خواست تا در کنار توصیه به امر معروف و نهی از منکر، علت های قیام آن حضرت را برای مردم بازگو و از پاشیدن بذر اضطراب در جامعه خودداری کنند.
آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد افزود : مردم ایران پیرو پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام حسین (ع) هستند که محاصره اقتصادی و شهادت را تجربه کردند و از این پس جان خود را در راه اسلام، انقلاب و ایران خواهند گذاشت.
امام جمعه اصفهان اضافه کرد : سینه ‌زنی و گریه برای اباعبدالله ‌الحسین(ع) تنها احساسات انسان را تحریک می‌کند اما رشد فکری نمی‌ دهد، بنابراین جلسات و مراسم عزاداری محرم باید دارای آموزش‌ های دینی و سخنران مذهبی باشد.
وی تصریح کرد : از عزادارای ‌های بدون معرفت به اباعبدالله‌الحسین(ع) کاری ساخته نیست و باید همراه با کلاس آموزش دین باشد و باید از خرافات در عزادارای‌ های محرم جلوگیری شود.
/6026/6994
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.