به گزارش ایرنا، سیدحمدالله خواهش نیک روز شنبه در همایش بزرگداشت روز جهانی سوادآموزی در یاسوج اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 95 تاکنون 437 هزار و 46 نفر از جمعیت هدف 10 تا 49 سال در استان باسواد شده‌اند.
وی افزود: این میزان جمعیت باسوادی در استان 2 درصد کمتر از میانگین کشوری است.
خواهش نیک بیان کرد: همچنین کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ میزان باسوادی رتبه 26کشور را دارد.
وی عنوان کرد: براساس این سرشماری میزان باسوادان مرد 96.1 درصد و زنان 89.4 درصد است.
معاون سوادآموزی آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 34 هزار و 106 نفر بی سواد در جمعیت 10 تا 49 سال این استان وجود دارد که 24 هزار و 901 نفر زن و 9 هزار و 205 نفر مرد هستند.
وی ابراز داشت: شهرستان گچساران با 96.6 درصد بیشترین میزان باسوادی و کهگیلویه با 88.2 درصد کمترین میزان باسوادی را در بین شهرستان‌های مختلف استان دارند.
خواهش نیک بیان کرد: درصد باسوادی استان در سرشماری سال 55 حدود 31 درصد بود که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل (ره) بیش از 61 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: حجم ابلاغی برای باسواد کردن امسال پنج هزار و 635 نفر است که نسبت به سال گذشته بیش از هزار نفر افزایش دارد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: امسال 2 هزار و 655نفر در دوره سوادآموزی، یکهزار و 142 نفر در دوره انتقال و یکهزار و 838 نفر در دوره تحکیم زیر پوشش فعالیت های سوادآموزی قرار می گیرند.
وی افزود: امسال هشت مرکز یادگیری محلی در 2 بخش دولتی و غیردولتی در استان فعال بودند که با نیازسنجی انجام شده هشت مرکز دیگر اضافه می شود.
خواهش نیک گفت: اجرای طرح نماز کلید بهشت در پنج شهرستان و منطقه استان با هدف ترویج فرهنگ صحیح خوانی نماز و طرح های خواندن با خانواده و آموزش رایانه و حلقه های کتابخوانی در حوزه سوادآموزی اجرا می شود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال علاوه بر مبلغ پاداش برای سوادآموزان با مصوبه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان و تأکید استاندار به کسانی که امسال باسواد می شوند مبلغ 10 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه ارائه می شود.
خواهش نیک افزود: سواد بزرگسالان یکی از سه شاخص اصلی در سنجش توسعه انسانی است و ضرورت دارد با توجه به فرمان تاریخی امام در مورد وظایف همگانی در موضوع سوادآموزی مشارکت همگانی برای تحقق اهداف در این بستر محقق شود.
روز 17شهریور روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شده است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.