عملیات آبخیزداری از سال 70 تاکنون در حوزه های آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.
الیاس پور محراب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون 2 میلیون و 300 متر مکعب عملیات مکانیکی شامل بندهای رسوبگیر سنگی، ملاتی، گابیونی، بند خاکی، خشکه چین و پخش سیلاب در حوزه آبخیز داری این استان انجام شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون عملیات پنج مورد بند خاکی در این استان انجام شده است ،گفت: ارتفاع بندهای خاکی اجرا شده در این استان هشت تا 12 متر است.
پور محراب اظهار داشت: عملیات بیولوژیکی آبخیز داری در 295 هزار هکتار از حوزه آبخیز داری این استان شامل علوفه کاری، بذر پاشی و کپه کاری نهالکاری، حفاظت و قرق، مراقب و آبیاری انجام شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون اجرای این طرح در همه شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست ،گفت: وسعت کل مطالعه انجام شده حوزه آبخیز داری این استان620 هزار هکتار است.
پور محراب بهره وری مناسب از منابع آب و خاک، تعذیه سفره های زیر زمینی، ایجاد اشتغال، کنترل بحث فرسایش، کنترل سیلاب، مدیریت و بهره وری بهینه از منابع آب و توسعه اقتصادی جوامع محلی از اهداف اجرای طرح آبخیزداری عنوان کرد.
وی اظهار داشت: ارزیابی 18 هزارو 200 هکتار از طرح‌های آبخیزداری اجرا شده در استان از سوی کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
براساس آمار 54 هزار هکتار جنگل دست کاشت نیز در این استان صورت گرفته است .
طرح احیا و توسعه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد از دهه 70 آغاز شد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 780 هزار هکتار جنگل است که بلوط گونه غالب این جنگل‌ها محسوب می‌شود.
/16622082
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.