به گزارش ایرنا، محمد رضا جهانگیری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته ملی مهارت افزود: در این طرح نیاز سنجی شغلی در شهرستان های استان انجام شده است و امیدواریم در پنج سال آینده به این تعداد فرصت شغلی برسیم.
وی تصریح کرد: امروز با توجه به شرایط بین المللی و داخلی، به شدت نیازمند توسعه درونزا و تکیه بر نیروهای داخلی هستیم و بحث مهارت آموزی کمک بسیاری در این رابطه می کند.
مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای استان کرمان تاکید کرد: یکی از ارکان توسعه هر کشور نیروی ماهر است که در صورت کمبود، امر توسعه دچار خلل می شود.
وی اظهار داشت: دانشگاه‌های ما تکیه بر دانش نظری دارند و در این امر موفق بودند اما علم ایجاد شده به عمل تبدیل نشده و برای این کار به ابزار نیروی ماهر نیازمندیم.
جهانگیری با اشاره به اجرای طرح ایران مهارت در مدارس گفت: بر اساس این طرح هر دانش‌آموز همزمان با تحصیل در دوره متوسطه یک رشته مهارتی را نیز خواهد گذراند و با اجرای طرح یاد شده باید هر دانش‌آموز تا پایان دوره تحصیل فردی ماهر در یک رشته فنی باشد.
وی تاکید کرد: نزدیکترین راه اشتغال مهارت ‌آموزی است و بسیاری از بیکاران جامعه افرادی هستند که هیچ مهارتی ندارند و آمار فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت 2برابر سایر بیکاران در استان است.
جهانگیری تاکیدکرد: برای ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی به‌شدت نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم و همه باید فریاد مهارت‌آموزی در جامعه بزنند و دغدغه همه باشد.
مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای استان کرمان اظهار داشت: مسابقات روبات های جنگجو در حال حاضر در محل این اداره کل با حضور 100 نفر از 35 تیم حرفه ای در حال انجام است که در 26 قسمت توسط شبکه های تلویزیونی پوشش و پخش خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت انرژی خورشیدی در استان کرمان گفت: در سال جاری تجهیزات راه اندازی انرژی خورشیدی خریداری شده است و بدنبال آموزش های مهارتی با کمک یکی از شرکت های خارجی هستیم.
جهانگیری گفت: مسابقه ملی مهارت هر سال در سه مقطع شهرستان، استان و ملی برگزار می شود و در سال جاری 25 نفر از 2 هزار و 666 متقاضی به مرحله کشوری راه یافتند.
وی با اشاره به بحران آب در استان و کشور تصریح کرد: برای مدیریت مصرف آب نیازمند تکنولوژی روز هستیم و به‌همین دلیل به سمت آموزش‌های روز برای مدیریت مصرف آب هستیم و در حال حاضر این آموزش‌ها در کرمان ارائه می‌شود.
مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای استان کرمان افزود: امسال در آموزش های مهارتی هوش مصنوعی، IT، رباتیک و آیوتی سرمایه گذاری کردیم و اعتقاد داریم این رشته ها اشتغالزایی فراوانی دارند.
وی بیان کرد: 756 آموزشگاه خصوصی فنی و حرفه‌ای در سطح استان کرمان فعالیت دارد و این آموزشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری شخصی اشتغالزایی و هم زمینه آموزش و مهارت‌افزایی جامعه را فراهم کرده اند.
جهانگیری اظهار داشت: در سال گذشته 25 هزار نفر دوره آموزش های فنی حرفه ای را فراگرفتند و تعهد امسال ما 20 هزار نفر دوره است.
مدیرکل آموزش های فنی و حرفه ای استان کرمان ادامه داد: اشاره به اینکه با کمبود منابع مالی روبه‌رو هستیم و در سال گذشته فقط یک درصد از بودجه آموزش کشور صرف آموزش‌های مهارتی شد که لازم است اعتبارات این حوزه افزایش پیدا کند.
وی بیان کرد: 49 درصد از آموزش های مهارتی ما در سال گذشته منجر به اشتغال شده است و باید با سرمایه گذاری در این حوزه از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم.
هفته اول مرداد بنام هفته ملی مهارت و کار آفرینی نامگذاری شده است.
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.