در این گزارش آمده است: بر اساس قانون امسال آخرین سال برگزاری کنکور بود، معاون وزیر علوم اما گفته شاید تنها کنکور رشته های کم‌ طرفدار حذف شود.
کنکور 97 در حالی براساس قانون باید آخرین آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه باشد که اظهارات مسئولان نشان می ‌دهد دست ‌کم سال 98 هم بدون کنکور نخواهد بود.
رئیس سازمان سنجش روز پنجشنبه نه تنها از حذف کنکور حرفی نزده که گفته در سال 98 این آزمون با 2 تغییر اساسی برگزار خواهد شد.
ابراهیم خدایی افزود: برنامه ما این است که در آزمون 98 دو نوع سئوال طراحی کنیم زیرا نخستین کنکور نظام جدید آموزش متوسطه داوطلبان در سال 98 برگزار می شود و سعی خواهیم داشت این آزمون را با طراحی 2 نوع سئوال تستی و تشریحی برگزار کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم نیز خبر از برگزاری کنکور برای رشته‌ های پرمتقاضی داده و گفت: در حال حاضر طرحی در وزارت علوم در دست تدوین است تا بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که آن دسته از داوطلبانی که بصورت طبیعی می توانند وارد دانشگاه شوند، بدون شرکت در فرآیند کنکور وارد دانشگاه شوند.
آنطور که از صحبت‌های وی مشخص است، اجرایی شدن این طرح قطعی نیست.
مجتبی شریعتی نیاسر افزود: امیدواریم وزارت علوم بتواند طرح بدون کنکور را در فاز نخست برای رشته‌های کم متقاضی با تدابیری که با همکاری دستگاه های دیگر از جمله آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای آن می اندیشند، اجرایی کند، البته رشته ‌های پرمتقاضی بدلیل وجود رقابت سنگین در آن‌ها ممکن است که تا مدت‌ها در قالب کنکور دانشجو پذیرش کنند.
**قانونی که اجرا نمی شود
در حالی برگزاری کنکور در سال 98 از سوی وزارت علوم و سازمان سنجش تایید شده که مجلس شورای اسلامی در 12 سال گذشته 2 قانون برای حذف کامل کنکور تصویب کرده است و هیچکدام اجرایی نشدند.
قانون نخست مربوط به سال 85 که نمایندگان مجلس هفتم با تصویب قانون نحوه ساماندهی پذیرش دانشجو، سال 90 را آخرین سال برگزاری کنکور در نظر گرفتند.
با این حال این اتفاق رخ نداد و 2 سال پس از آخرین مهلت برای حذف کنکور، نمایندگان مجلس نهم دست به اصلاح قانون نحوه سامان دهی پذیرش دانشجو زدند و پنج سال به دستگاه‌ های مسئول (وزارت علوم، سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت) فرصت دادند تا نسبت به حذف کنکور اقدام کنند و بدین ترتیب آزمونی که در 2 روز گذشته برگزار شد، باید آخرین کنکور تاریخ نظام آموزشی در ایران باشد.
**کم کاری تا منافع مالی
نمایندگان مجلس انگشت اتهام اجرایی نشدن قانون حذف کنکور را به سمت نهادهای مسئول در این امر می گیرند.
سید جواد ساداتی نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: اگرچه مجلس برای حذف کنکور قانونی تصویب کرده اما افراد مسئول به وظایف خود در این زمینه عمل نکردند.
فروردین امسال نیز فرهاد فلاحتی، عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت: مسئولان در وزارتخانه آموزش‌ و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری باید زیرساخت های لازم برای حذف کنکور را تا به امروز فراهم می کردند تا اجرایی شدن این قانون در زمان قانونی ممکن شود اما به نظرمی رسد هنوز زیرساخت های لازم فراهم نشده است.
در همین حال فاطمه سعیدی، عضو دیگر این کمیسیون معتقد است که اگر کنکور حذف شود منبع درآمد بسیاری افراد قطع می شود، لذا شاید دست هایی برای حفظ برگزاری کنکور در کار باشد.
در این میان تبلیغات گسترده موسسات کنکور در تلویزیون در ایام جام جهانی نشان از سود بالای این موسسات دارد، سودی که به راحتی از آن نمی گذرند.
**تمدید یک ساله برگزاری کنکور
در حالی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حذف آزمون سراسری رشته‌های پرطرفدار بدلیل وجود رقابت سنگین در آنها ممکن است سالها طول بکشد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند، قانون حذف کنکور تنها برای یک سال دیگر می‌تواند تمدید شود.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیان کرد: در سال 99 پذیرش دانشجو قطعا بدون برگزاری کنکور انجام می شود.
محمد مهدی زاهدی افزود: البته این کار مستلزم برگزاری آزمون های هماهنگ استاندارد با معیارهای کاملا مناسب توسط آموزش و پرورش است.
وی اضافه کرد: شاید قانون حذف کنکور تنها یک سال دیگر تمدید شود.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.