به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز سه شنبه در آستانه هفته قوه قضائیه طی نشست خبری با رسانه ها ضمن گرامیداشت یاد شهدای عرصه قضا و هفتم تیر افزود: استان کرمان جزو استان های برتر کشور در کاهش زندانیان کیفری بوده است .
وی ادامه داد: طوری که 17 هزار و 380 تصمیم کیفری برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها و تعیین مجازات جایگزین حبس در محاکم قضایی این استان گرفته شده است.
موحد اظهار داشت: یکهزار و 38 مورد تعیین مجازات جایگزین حبس شامل خدمات عمومی رایگان، مجازات نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی انجام گرفته است.
وی گفت: پارسال در پنج نوبت، تعداد 96 نفر از محکومان استان کرمان مورد عفو رهبری قرار گرفتند و 2 هزار و 90 نفر شامل عفو معیاری، 455 زندانی آزاد و مابقی شامل تخفیف مجازات واقع شدند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: یکهزار و 181 نفر از محکومان حبس ابد جرایم مواد مخدر به حبس تعزیری درجه 2 (15 تا 20 سال حبس) تبدیل شده است.
وی عنوان کرد: نهادهای حمایتی از جمله ستاد دیه استان کرمان با جلب کمک خیران برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها در سال گذشته 253 نفر را آزاد کرده است و در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت.
موحد گفت: بزودی زندانیان استان سیستان و بلوچستان و تبعه افغان به کشور و محل استان خود منتقل می شوند و اقدامات مقدماتی این اقدام انجام شده است.
وی افزود: در سایه وفاق و همدلی دستگاه قضایی اطلاعاتی و امنیتی استان کرمان، تداوم کنترل و پیگیری برخوردهای قضایی قاطع و عبرت آمیز با عناصر نا امنی بخصوص در جنوب شرق استان کرمان موجب کاهش 28 درصدی رخداد ناامنی و افزایش شاخص امنیتی در استان کرمان شده است.
موحد تصریح کرد: دادگستری میثاق نامه ای با سران طوایف و مسئولان امنیتی و قضایی برای ایجاد امنیت در استان مصوب کرده است.
وی گفت: 22 درصد از جمعیت زندان ها سارقان، 62 درصد مواد مخدر و 16 درصد زندانیان مربوط به دیگر جرایم است که بسیاری از جرایم ریشه در اقتصاد دارند.
وی در رابطه با تجمع اعتراضی دی ماه 96 افزود: در این راستا دستگاه قضایی استان کرمان با تدابیر پیشگیرانه و کنترلی نقشی محوری داشته و اعتراضات را بخوبی کنترل کرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان اضافه کرد: 43 پرونده در استان کرمان مربوط به اغتشاشات دی ماه 96 بوده است و برای هشت نفر از این تعداد منع تعقیب، 21 مورد در حال رسیدگی و 14 مورد به محکومیت کیفری محکوم شدند.
وی گفت: سال 96 دادگستری استان کرمان در مقاطع متفاوت 553 هزار پرونده در جریان رسیدگی و مورد صدور حکم قرار داده است و از این میزان 242 هزار پرونده واحد به دادسرا و محاکم قضایی استان کرمان وارد شده است.
وی افزود: تعداد قضات 316 نفر در سال 96 بوده که اکنون به 334 نفر رسیده است و بطور متوسط سرانه هر قاضی در سال گذشته در استان کرمان یکهزار و 750 پرونده برای رسیدگی بوده است که نسبت به سال 95 به میزان 16 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: 339 واحد شورای حل اختلاف فعال از جمله 237 شورا شهری و مابقی روستایی در استان کرمان فعالیت دارند و این شوراها 148 هزار پرونده را مورد رسیدگی و صدور رای قرار داده است.
موحد گفت: از این میزان 42 هزار پرونده با تلاش شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش رسیده است.
وی افزود: شورای حل اختلاف استان کرمان در رسیدن به صلح و سازش رتبه سوم کشور را دارا هست و باید این رویکرد در استان بهبود یابد.
وی ابراز کرد: در حوزه ریگان با 82 درصد، ارزوئیه 72 درصد، نرماشیر 62 درصد بهترین وضعیت صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان کرمان شاهد بودیم و بدترین وضعیت را در شهرستان های انار و کرمان کمتر از 20 درصد صلح و سازش را شاهد بودیم.
این مقام عالی قضایی استان کرمان گفت: طی سه سال گذشته 6 واحد در حوزه تشکیلات قضایی در استان کرمان به تعداد گذشته افزوده شده است.
وی اضافه کرد: دادگاه عمومی جازموریان، فاریاب، ساردوئیه، ببروات، راین و کشکوئیه طی این سالها تاسیس و فعالیت خود را برای ارائه خدمات قضایی به مردم آغاز کردند.
وی بیان کرد: ساختار جدیدی در حوزه های قضایی مرکز استان کرمان ازجمله مجتمع قضایی خانواده، جرایم اقتصادی و سرقت و جرایم امنیتی مصوب شده و در آینده نزدیک فعالیت خود را بمنظور توسعه خدمات قضایی آغاز می کند.
موحد گفت: اتفاق مهم در حوزه توسعه منابع انسانی،جذب قضات بومی در دستگاه قضای استان کرمان بوده است و قوه قضاییه اجازه جذب قاضی را بصورت اختصاصی به استان کرمان داده است.
وی افزود: دادگستری کل استان کرمان نخستین دوره کارآموزی قضایی را در سال 96 برگزار کرده و 25 نفر از کارآموزان این دوره ها را مشغول کار کرده است.
وی اظهار داشت: برگزاری این دوره ها می تواند مشکلات کمبود قاضی و منابع انسانی استان کرمان را برطرف می کند و این استان ظرفیت آموزش ها و پرورش قاضی درجنوب شرق کشور را دارد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: استفاده از فناوری اطلاعات نوین برای سالم سازی و سرعت بخشی و حفظ حریم خصوصی اهمیت فراوانی دارد و 100 درصد شعب قضایی و شوراهای اختلاف شهری در استان کرمان با استفاده از فیبرنوری به شبکه داخلی قوه قضاییه متصل شده است.
وی افزود: دفاتر خدمات قضایی الکترونیکی در مرکز استان و 9 شهرستان استان کرمان فعال شده است تا به سهولت به دادخواست های مردمی رسیدگی شود.
وی تاکید کرد: با سامانه ثنا 62 درصد از اوراق قضایی بصورت الکترونیکی به مردم ابلاغ شده است لذا با ایجاد این سامانه سرعت، دقت، صرفه جویی در هزینه ها و حریم خصوصی حفظ می شود.
موحد گفت: برپایی 80 جلسه محاکم ویدئو کنفرانسی از دستاوردهای دادگستری کل استان کرمان است و از این راه ارتباط مجموعه های مختلف در محل های متفاوت در محاکم قضایی برقرار می شود.
وی افزود: یکهزار و 570 هکتار اراضی دولتی در سال گذشته از تصرف خارج شدند و 153 مورد حکم قلع و قم صادر شد و 870 نفر در این زمینه تحت تعقیب قرار گرفتند.
موحد تصریح کرد: استان کرمان استان برتر در پیشگیری از حاشیه نشینی و جلوگیری از تعرض به اراضی دولتی بوده است و درچهار سال گذشته 9 هزار هکتار رفع تجاوز و به حالت سابق برگشت داده شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات پرونده اختلاس 2 نفر از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان به میزان بیش از یک میلیارد تومان در دادسرا مطرح شده است و تاکنون حدود 80 درصد وجوه اختلاس شده بازگشت داده شده است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: این افراد ضمن بازگشت مال، بازداشت و ممنوع الخروج شده اند.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.