در این گزارش آمده است، اگر در این روزها از حاشیه بلوار قائم عبور کرده باشید درختان یک سمت بلوار را می بینید که همگی خشک شدند و این درحالیست که درختان سمت دیگر بلوار و یا رفوژ وسط کاملا سبزند.
فضای سبز این بلوار یکبار دیگر هم خبرساز شد، زمانی که بیش از 15 اصله درخت با اره قطع شدند اما هیچکس قطع شدن آنها را بر‌عهده نمی گرفت.
آن زمان همه‌ چیز به جابه ‌جایی کانون پرورشی کودکان بر‌می گشت چرا که محل فعلی کانون متعلق به شهرداری است و با توجه به ارزش مادی بالای آن، شهرداری قصد داشت پس از سال ها آن را پس بگیرد و اداره راه و شهرسازی هم زمینی را واقع در بلوار قائم برای محل جدید کانون در نظر گرفت.
زمینی که سال 81 درختان اوکالیپتوس در آن کاشته شده و هم اکنون به عنوان یک حاشیه سبز عمل می کند، بعد از قطع درختان در این منطقه شهروندان به قامت درختان قطع شده کفن پوشاندند و برخی درختان قطع نشده را سیاهپوش کردند تا بلکه جلوی ادامه قطع درختان گرفته شود.
**خشک شدن درختان عمدی است
اگرچه زمینی روبروی بیمارستان امام رضا به کانون پرورش فکری کودکان داده شد تا ساختمان خود را در آنجا بنا کند اما این پیشینه باعث شده است تا شائبه خشک شدن تعمدی درختان قوت بگیرد.
در نشست چهارشنبه هفته گذشته شورای اسلامی شهر، محمدرضا عرب گویینی عنوان کرد: وقتی تعداد زیادی درخت خشک شدند نشان می دهد که این کار عمدی است، یا می ‌خواهند زمین ها را تغییر کاربری دهند یا هر چیز دیگری و مسئولان باید پاسخگو باشند.
امین صادقی دیگر عضو شورای شهر نیز با نشان دادن کلیپی از درختان خشک شده این بلوار گفت: اگر خشک شدن درختان بلوار به عمد باشد باید نشست فوق العاده تشکیل شود، در دوره شورای چهارم بحث واگذاری زمین به کانون پرورش فکری مطرح بود اگر خشک شدن درختان با تغییر کاربری زمین ها در ارتباط باشد گناهی نابخشودنی است.
**این حجم از خشکی درختان تاثیرات بی آبی است
ساکنان این منطقه بیش از هر کسی نگران خشکی فضای سبز شدند و یکی از اهالی محل که در رشته محیط زیست تحصیل کرده است در این باره گفت: موتور آبی در میدان کشتی وجود دارد که قبلا این درختان از طریق آن آبیاری می شدند اما متاسفانه از ماه ها قبل از عید این درختان آبیاری نشدند و هرچقدر هم پیگیری کردیم متاسفانه کسی پاسخگو نیست، سرما نمی تواند تا این حد درخت اکالیپتوس را خشک کند و این خشکی تاثیرات بی آبی است.
علی یکی دیگر از اهالی این منطقه ضمن اشاره به پیشینه قطع درختان این بلوار افزود: از آنجایی که به فضای سبز این منطقه رسیدگی نمی شود، احتمال خشک کردن درختان به طور عمدی زیاد است.
**سرمازدگی دلیل اصلی خشکی درختان است
مدیرعامل سازمان سیما، با بیان اینکه منظر و فضای سبز شهری تمام این شبهات را رد می کند اظهار داشت: تنها دلیل خشک شدن درختان بلوار قائم سرمازدگی است.
بابک سعیدی افزود: در برهه ای از زمستان دما به منفی 12 رسید که باعث سرمازدگی درختان این بلوار شد و این سرمازدگی صرف این منطقه نیست و درختان حاشیه پل شهدای غواص و بلوار امام رضا هم دچار این مشکل شدند، البته خشکیدگی فقط در حد سربرگ ها است و تنه و ریشه کالا سالم و سبز است و هیچ مشکلی ندارند.
سعیدی در پاسخ به این سئوال که چرا درختان سمت دیگر بلوار دچار این سرمازدگی نشدند افزود: اکالیپتوس بیش از صد گونه متفاوت دارد و رقم هایی که در ایران تکثیر و گسترش پیدا کردند، نسبت به اقلیم های مختلف متفاوتند.
وی بیان کرد: یک سری درختان از یزد خریداری شده و یک سری از بندرعباس، درختانی که در این بلوار کاشته شدند در دمای کمتر از منفی هشت درجه عکس‌ العمل نشان می دهند و خشک می شوند.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شایعات پیرامون عدم رسیدگی به فضای سبز و خشک شدن تعمدی درختان را رد کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون سه مرحله آبیاری این فضا انجام شده است، فعلا حفظ و نگهداری و آبیاری این فضا در دستور کار است تا در آینده نزدیک به عنوان یک مجموعه ورزشی در آنجا هزینه کنیم.
وی افزود: اینجا کمربند سبز شهر است و بحث آلایندگی و بادشکنی آن برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به حوزه شهری در نظر گرفته شده است، در کنار این کارکرد، برای بهسازی کاربری دوم کل مجموعه در 2 فاز به عنوان پیست پیاده روی و دوچرخه سواری پیش بینی شده است.
به همراه الهه پورمختار کارشناس ارشد کشاورزی برای بازدید به منطقه رفتیم.
وی در خصوص دلیل خشک شدن درختان گفت: ‌هزینه هرس درخت اکالیپتوس سالیانه 190 هزار تومان است که اگر هرسال این هرس انجام نشود درختان خیلی بزرگ می‌شوند و در اثر برودت هوا کل درخت خشک می شود، درختان این بلوار را هم سرما زده است و دلیلی که سرمازدگی تا این حد روی درختان تاثیر گذاشته، هرس نشدن درختان است.
پورمختار افزود: بارها و بارها طرح حذف درختان اکالیپتوس و جایگزینی با دیگر گونه ها مطرح شده است اما به دلایل و جنبه های سیاسی این کار انجام نمی شود و این درختان را نگه داشتند.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.