فرماندار ریگان در آیین بهره برداری از دستگاه پایش غلظت ریزگردها در این شهرستان گفت: اداره کل محیط زیست استان کرمان برای راه اندازی این دستگاه 25 میلیارد ریال هزینه کرده است.
امین باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ریگان کانون بحران فرسایش بادی کشور است و راه اندازی دستگاه غلظت گرد و غبار در این شهرستان ضروری بود.
وی ادامه داد: این دستگاه سلامت هوای شهرستان ریگان را مشخص و دستگاهای ذیربط اقدامات لازم را در این راستا انجام می دهد.
فرماندار ریگان اظهار کرد: دستگاه پایش غلظت ریزگردها از دستگاهای پیشرفته کشور است که کوچکترین ذرات معلق در هوا را مشخص می کند.
باقری بیان کرد: بیشترین غلظت ریزگردها در کشور بعد از خوزستان مربوط به شهرستان ریگان است.
وی گفت: با راه اندازی این دستگاه میزان غلظت و آلایندگی های ریگان مشخص خواهد شد.
هفت پروژه بیابان زدایی با اعتبار 500 میلیارد تومان با محوریت شهرستان ریگان در شرق استان کرمان در حال انجام است.
ریگان کانون بحران فرسایش بادی و ریزگردها در شرق کشور بشمار می رود.
بیش از یک میلیون و 350 هزار هکتار از مجموع 2 میلیون و 133 هزار هکتار مساحت شرق استان بیابان و در مجموع 63 درصد این شهرستان ها بیابانی است.
970 هزار هکتار از بیابان های شرق استان کرمان تحت فرسایش بادی قرار دارد و 253 هزار هکتار نیز کانون های بحرانی حساس و فرسایش بادی به شمار می رود که تاسیسات شهری، روستایی، راهها و سایر زیرساخت ها را تهدید می کند.
430 هزار هکتار کانون های بحرانی در استان کرمان وجود دارد که 60 درصد کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی در چهار شهرستان شرقی استان کرمان از جمله ریگان قرار دارد.
کار تثبیت شن های روان در شرق استان کرمان از سال 1360 آغاز شد و تاکنون در بیش از 22 هزار هکتار مالچ پاشی، 47 هزار هکتار نهال کاری و سایر عملیات ها اجرا شده اما هنوز به تثبیت نرسیده است.
131 هزار و 900 هکتار عملیات های مختلف در طرح جامع مقابله با فرسایش بادی و هجوم ریزگردها در شرق استان کرمان در حال انجام است که پنج هزار هکتار آن به مالچ پاشی اختصاص دارد و بیشتر آن در شهرستان های ریگان و فهرج اجرایی می شود.
خشکسالی های چند سال اخیر در کرمان بویژه شهرستان های شرقی این استان موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و بروز پدیده ریزگردها شده است.
ریگان تا مرکز استان 285 کیلومتر فاصله دارد.
3029/7442
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.