حجت الاسلام رضا سعادت فر روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی جیرفت در جنوب استان کرمان بر لزوم بررسی مشکلات کشاورزان این دیار، توسط اصحاب رسانه تاکید کرد و افزود: برای قیمت گذاری منصفانه محصولات کشاورزی نیاز است از ورود دلال ها به بحث تعیین قیمت ها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: تمام مراحل تولید یک محصول کشاورزی از مرحله کاشت تا برداشت و همچنین پرداخت همه هزینه های کود، سم و اجاره زمین، توسط کشاورزان انجام می شود اما واسطه ها و دلال ها که هیچ زحمتی در تولید محصول متحمل نشده اند، به مراتب بیشتر از کشاورز سود می برند و این اتفاق، کشاورزان را تشویق می کند کشاورزی را رها کرده و به دلالی روی آورند.
امام جمعه جیرفت همچنین از نحوه قیمت گذاری بر روی محصولات کشاورزان ابراز نگرانی کرد و گفت: قیمت گذاری باید به طور کارشناسی انجام شود نه اینکه چند نفر دلال، بر اساس میزان سودی که عایدشان می شود، برای حاصل دسترنج کشاورزان نرخ تعیین کنند.
وی تاکید کرد: همانگونه که در فروشگاه ها و مغازه ها، کالاها دارای برچسب قیمت هستند در میدان های میوه و تره بار هم باید این شیوه اعمال و نظارت بیشتری بر آن شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه دلالی در بیشتر حوزه ها رسوخ کرده است ادامه داد: موضوع دلال ها فقط مختص به محصولات کشاورزی نیست بلکه در تمام شاخه های اقتصادی وجود دارد که نیاز است، رسانه ها بیشتر به واکاوی این موضوعات بپردازند.
سود زیاد حاصل از دلالی، طی سال های گذشته باعث افزایش دخالت دلال ها در بخش خرید و فروش محصولات کشاورزی شده و اگر برای جلوگیری از این وضعیت، تدابیری اتخاذ نشود کشاورزان هم کشت و کار را رها کرده و دلال می شوند.
جنوب استان کرمان با سطح زیر کشت بیش از 260 هزار هکتار و با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، 60 درصد تولیدات این بخش را در استان پهناور کرمان به خود اختصاص داده و دارای بزرگترین گلخانه های طبیعی جهان است.
/ 5054/7450/7429
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.