رضا جزینی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همانطور که در عرصه های مختلف از دفاع گرفته تا سازندگی با حضور مردم موفق بوده ایم قطعا برای رهانیدن جامعه از تهدیدهای زیست محیطی نیازمند مشارکت جدی و همه جانبه مردم هستیم .
وی بیان کرد: حفاظت از محیط زیست تنها با مشارکت مردم میسر می شود و بدون مشارکت مردمی اقدامات این سازمان به عنوان چراغ راه برای کاهش آلودگی و حفاظت از حیوانات و گیاهان بی نتیجه خواهد ماند.
وی با بیان اینکه برای حفاظت از محیط زیست باید بین طبیعت، پویش اجتماعی و حاکمیت گرهی زده شود گفت: مردم ایران هرزمان قدرت خلاقیت داشته و ابراز اندیشه کردند حماسه ها آفریدند و این سازمان نظرات مردمی را همانند چراغی برای موفقیت در مسیر خود خواهد داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: اساس محیط زیست بر پایه مشارکت مردم است و این مردم در فضایی آلوده انقلاب کردند و برای سلامت فرزندان کشور هشت سال دفاع مقدس را رقم زدند و همچنین حضور آنها در انتخابات های ایران اسلامی برای حرکت پرشتاب انقلاب موثر بوده است.
وی تاکید کرد: مردم برای حفاظت از محیط زیست به عنوان امانتی از نسل آینده می توانند اثرگذار باشند.
جزینی زاده عنوان کرد: باید با هم افزایی بین مسئولان و مردم به جای واگرایی در حفظ محیط زیست اثرگذار بود و باید از خودمان آغاز کرد و بی تفاوت نباشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: این اداره کل با توانمندسازی جوامع محلی در راستای حفظ محیط زیست با مشارکت مردم فعالیت خود را در سال 97 پیگیری می کند.
جزینی زاده گفت: تنها راه حفاظت از محیط زیست در مقابل تمامی تهدیدها توانمندسازی جوامع محلی است و در این زمینه می توان با فرهنگ سازی اجتماعی موفقیت های خوبی بدست آورد.
وی افزود: باوجود تغییر اقلیم در دنیا، خشکسالی های متمادی طی چندسال گذشته و تشدید آن باید اقدامی انجام شود لذا این سازمان ضمن برنامه ریزی کوتاه، میان و بلند مدت در جهت تبدیل چالش و تهدیدهای زیست محیطی به فرصت اقدامات فراوانی انجام داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه 29 کانون ریزگرد در این استان وجود دارد ،گفت: 33.9 درصد از ریزگردهای کشور در استان کرمان تولید می شود و اگر چاره ای در این زمینه اندیشیده نشود زندگی مردم این خطه مختل می شود و آینده خوبی برای محیط زیست استان به عنوان کانون اصلی تولید ریزگردهای کشور وجود ندارد.
وی افزود: دست اندازی به طبیعت، مهاجرت، صنعتی شدن و برداشت بی رویه از منابع آبی تاثیرات منفی بسیاری بر پیکره محیط زیست استان کرمان وارد کرده است بنابراین باید اقدامات ملی و استانی بطور جدی در این استان انجام شود که بخشی از آن برعهده مردم است.
وی همچنین با اشاره به تدوین و ابلاغ هوشمندانه چالش بدون زباله توسط معاون رئیس جمهوری از ابتدای سال 97به مراکز استانها ، افزود: کرمان در راستای اجرای سیاست های این چالش فعال ترین استان کشور در روز طبیعت بوده است.
به گفته جزینی زاده تمامی یگان های حفاظت محیط زیست استان کرمان در تمام شهرهای این استان در طول تعطیلات نوروزی فعال بودند و اوج فعالیت اجرای طرح در روز طبیعت انجام شده است.
وی اظهار کرد: این اداره کل با هماهنگی و همکاری فرمانداران، بخشداران، دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و نیروهای حفاظت محیط زیست با برپایی چادرها و بنرها فرهنگ سازی برای اجرای سیاست های چالش بدون زباله را آغاز کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: تیم های حفاظت از محیط زیست با توزیع کیسه زباله بین مردم در روز طبیعت فرهنگ سازی خوبی نسبت به سال های گذشته انجام دادند و هدف از این کار آغاز روز و سالی بدون زباله بوده است.
وی افزود: چالش بدون زباله بسیار هدفمند و هوشمندانه تدوین شده و تاکنون اثرگذاری خوبی بین آحاد جامعه بخصوص در پهناورترین استان کشور داشته است.
جزینی زاده ادامه داد: سیاست های طرح چالش بدون زباله با شعار 'از خودمان آغاز کنیم' در آستانه سال 97از سوی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استانها ابلاغ شده و تاکنون در این استان گام های خوب و موثری در اجرای سیاست های این چالش برداشته شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: باید در راستای سیاست های چالش بدون زباله حرکت کرد که طبیعتی بدون زباله داشته باشیم زیرا با فرهنگسازی، پیمان با مردم از ابتدای سال 97 باید با ورود به طبیعت چیزی جز رد پا بر جای نگذاریم تا شاهد تلف شدن حیوانات و از بین رفتن طبیعت نباشیم.
وی با تاکید بر اینکه مردم در حفظ محیط زیست کوشا باشند و زباله ای در طبیعت ریخته نشود ، افزود: کاغذ در محیط زیست چند ماه، مواد پلیمری صدها و شیشه هزاران سال، زمان می برد تا به طبیعت بازگردند.
چالش بدون زباله توسط معاون رئیس جمهوری در آستانه سال 97 در سطح ملی تنظیم و به استان ها ابلاغ شده است و با اجرای این طرح می توانیم طبیعتی بدون زباله داشته باشیم.
این چالش برای ترویج و اشاعه فرهنگ زیست محیطی با جلب مشارکت مردمی و مسئولیت پذیری اجتماعی در استان کرمان پیش از آغاز سال 97 کلید خورده است و برنامه این طرح در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
اجرای طرح محیط یار و طرح تفکیک زباله در مدارس سبز استان کرمان، توزیع پلاستیک زباله بین گردشگران نوروزی، استفاده از کیسه زباله تجزیه پذیر، نصب بنرها و توزیع بسته های آموزشی در ورودی شهرها و فرهنگسازی مردمی ازجمله اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست این استان در راستای چالش بدون زباله طی نوروز امسال بوده است.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.