به گزارش ایرنا فرضا جزینی زاده روز دوشنبه در حاشیه آغاز طرح به استقبال بهار(بدون زباله) در محل محور هفت باغ علوی کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید روز طبیعت در استان کرمان با همکاری، همیاری و مشارکت مردم با اداره کل حفاظت محیط زیست این استان به روزی زیبا و بدون زباله تبدیل بشود.
وی تصریح کرد: میزان پسماند و مواد زائد تولیدی به عنوان یک شاخص برای سلامت هر جامعه محسوب می شود لذا اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان تصمیم دارد ضمن فرهنگ سازی عمومی، مردم هنگام استقبال از بهار و تحویل سال جدید یک روز بدون زباله را داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: مواد تشکیل دهنده بسیاری از زباله های موجود در طبیعت، از جنس پلیمر است و این زباله ها صدها سال در طبیعت باقی می مانند لذا باید با فرهنگ سازی عمومی و همکاری رسانه ها گامی موثر جهت حفظ سلامت جامعه و مردم برداشته شود.
وی افزود: طرح های روز طبیعت برای استفاده بهینه از مواهب الهی و طبیعی تعریف شده است زیرا دوری مردم از ریختن زباله در طبیعت، روشن نکردن آتش و خاموش کردن آن زیست بوم های استان کرمان را از تهدید می رهاند.
**مردم برای حمایت از محیط زیست جانوران وحشی نخرند
جزینی زاده عنوان کرد: مردم برای حمایت از محیط زیست در ایام نوروزی حیوانات وحشی ازجمله لاکپشت چرمی (لاکپشت نرم)، سمندر لرستانی (امپراطور)، انواع مارها و ماهی های قرمز را خریداری نکنند.
وی گفت: خرید فروش و نگهداری جانوار وحشی علاوه بر تناقض با آموزه های دینی، از دید قانون گذار نیز جرم بوده و برای مجرم جزای نقدی و حبس درنظر گرفته شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به خریداری حیوانات وحشی که موجب ازبین بردن تنوع زیستی می شود افزود: در کشور ایران که ویترین تنوع زیستی دنیا محسوب می شود باید از دست اندازی به طبیعت، جانداران و حیوانات و به اسارت گرفتن آنها خودداری شود.
وی اظهار کرد: به عنوان عادتی اشتباه گونه های ماهی قرمز در سفره های نوروز کشور دیده می شود و رهاسازی این ماهی به گونه ای مهاجم در برکه ها و آبها گونه های زیستی دیگر را تهدید می کند.
وی گفت: مردم درصورت مشاهده خرید و فروش جانوران وحشی و در خطر انقراض باید به سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند و همچنین مردم خرید و فروش جانوران وحشی را به عنوان اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی با آغاز سال جدید متوقف کنند.
طرح به استقبال بهار (بدون زباله) برای ترویج و اشاعه فرهنگ زیست محیطی با جلب مشارکت مردمیو مسئولیت پذیری اجتماعی از امروز دوشنبه در استان کرمان آغاز شد.
همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست، محیط بانان و برخی از مسئولان این اداره کل در آستانه آغاز بهار و ایام نوروز به جمع آوری زباله های محور هفت باغ علوی کرمان پرداختند.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.