به گزارش ایرنا ،معادن و ثروت های خدادادی استان کرمان ظرفیت بی نظیری را برای اشتغالزایی در این دیار فراهم کرده است.
وجود معادن بزرگی همچون مس، ذغال سنگ و سنگ آهن و مجتمع صنایع مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و ذغال سنگ کرمان و بخش کشاورزی و ظرفیت های گردشگری بخش بسیار بزرگی از اشتغال کشور و استان را تشکیل می دهد.
نکته مهم در بحث اشتغالزایی کرمان، ایجاد اشتغال بوسیله شرکت های بزرگ و سرمایه گذاری کلان هلدینگ های مطرح است که تضمین اشتغال پایدار را به دنبال دارد.
با توجه به اینکه استان کرمان یکی از سه استان پایلوت اقتصادی مقاومتی تعیین شده است، طرح های اشتغالزایی بسیاری در آن در حال اجرا است که شکوفایی اشتغال در این استان را نوید می دهد.
تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید در استان کرمان با یک برنامه ریزی مدون توانست به عنوان سومین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از 23معین (یاور ) اقتصادی مقتدر نظیر بنیاد مستضعفان ، مس ایران ،گل گهر سیرجان ،شرکتهای میدکو ،بانک رسالت و هواپیمایی ماهان و خودرو سازی کرمان در توسعه متوازان مناطق مختلف استان به نتایج قابل قبولی برسد و تائیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری را بگیرد طوریکه رئیس جمهوری در اولین گام استان کرمان را به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور معرفی کرد و به دنبال آن هم این استان را پایلوت تفویض اختیارات استانها قرار داد.
**رکورد شکنی اشتغال در استان کرمان
استاندار کرمان با اشاره به محقق شدن 80 درصد تعهدات اشتغال دستگاههای اجرایی استان گفت: بر اساس آمار ارائه شده، متوسط اشتغال ایجاد شده در سالهای 75 تا 85، تعداد 23 هزار و 802 نفر و در سالهای 85 تا 90 بیش از 12 هزار و 701 نفر بوده است.
علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه در سال 95 اشتغال ایجاد شده در استان کرمان با یک رشد نجومی از دهه های و با یک فاصله زیادی به بیش از 32 هزار و 802 نفر رسیده است افزود: آمار یاد شده منهای شغل هایی است که از سوی معین های اقتصاد مقاومتی در مناطق هشتگانه استان به صورت مشاغل خرد و خانگی ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: در سال گذشته حدود 34 هزار شغل در استان کرمان ایجاد شد که در سالهای پس از انقلاب یک رکورد در میزان اشتغال کرمان بود.
وی تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در کرمان از 33.5 درصد در ابتدای دولت تدبیر و امید به 37.6 درصد رسیده است و اشتغال ناقص از ابتدای دولت در این استان از 16.3 درصد به 9.3 درصد کاهش یافته است.
استاندار کرمان بیان کرد: دولت بیش از یک هزار و 360 میلیارد تومان به منظور توسعه اشتغال در این استان با تاکید بر خوداشتغالی و اشتغال های خرد در سال جاری اختصاص داده است.
وی گفت: بر اساس آمار موجود در استان کرمان، سر جمع اعتبارات برای ایجاد شغل در این استان یک هزار و 347 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته رشد بیش از 2 برابری داشته است.
رزم حسینی تاکید کرد: منابع اشتغال استان در کنار منابع موجود معین های اقتصادی می تواند چندین برابر شده و اشتغال های بزرگ تر و بیشتری را فراهم آورد.
**افزایش 245 درصدی متوسط اشتغال
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: اشتغال استان کرمان در آخرین سرشماری سال 95، نسبت به دوره قبلی سرشماری که متوسط اشتغال 12 هزار و 701 نفر را نشان می دهد، حدود 245 درصد افزایش داشته است.
سید جعفر رودری افزود: متوسط اشتغال سالیانه بر اساس سرشماری سال 1395، به رقم 31 هزار و 995 شغل رسیده و افزایش چشم گیری داشته است.
وی تصریح کرد: شاغلان استان کرمان در آمار سرشماری سال 1395، به میزان 915 هزار و 75 نفر بودند و متوسط سالانه ایجاد اشتغال طی دوره سال 90 تا 1395 حدود 31 هزار و 995 نفر می باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: بر اساس آمار طرح نیروی کار مرکز آمار، اشتغال ایجاد شده در سال 1395 برابر 46 هزار و 455 نفر بوده و بیمه شدگان تامین سازمان تامین اجتماعی استان نسبت به سال 1394، رشد 1.78 درصدی داشته است.
وی افزود: یکی از شاخص های مناسبی که می تواند وضعیت بازار کار کشور را بیان کند نرخ اشتغال است و نرخ اشتغال استان کرمان طی سالهای 92 تا 95 از 33.2 به 33.3 درصد افزایش داشته است و حاکی از بهبود سیاست های اشتغالزا در این استان است.
رودری بیان کرد: بر اساس آمار نرخ اشتغال در تابستان 1396 به 40.3 درصد رسیده که بالاترین مقدار خود در چند سال گذشته تجربه کرده است.
وی گفت: بازار کار، اشتغال و اشتغال زایی در اقتصاد استان کرمان، در دولت یازدهم محور توجه بوده و بدلیل جوان بودن جمعیت و عدم تعادل در بازار کار همواره مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: طی سالهای اخیر زمینه بازار کار، اشتغال و اشتغال زایی اقدامات مختلفی ازجمله سازماندهی تعاونی های کسب و کار با تاکید بر تعاونی های دانش بنیان در بخش های مختلف، ایجاد تنوع در شیوه تامین مالی شرکت های نو پا با تکیه بر مشارکت های مردمی، بهبود اشتغال گروه های کم درآمد بوسیله نهاد های حمایتی و گسترش آموزش های کارآفرینی برای ورود به بازار کار انجام گرفته است.
وی اظهار کرد: همچنین ایجاد شورای محلات و مساجد جهت تحصیل در امر اشتغال جوانان بیکار، راه اندازی طرح حرکت و طرح تکاپو، ارتقای تولید و توسعه اشتغال در مناطق روستایی، بخشودگی سود و جرائم تسهیلات، توسعه اشتغال عمومی و اقدامات دولت در جهت رونق تولید از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای رونق بازار کار، اشتغال و اشتغال زایی استان کرمان بوده است.
رودری گفت: علاوه بر افزایش جمعیت شاغل استان کرمان با روند قابل قبول، کیفیت اشتغال این استان نیز در دولت تدبیر و امید ارتقا یافته است.
وی افزود: کیفیت اشتغال به این مفهوم است که سهم جمعیت شاغل ناقص (کمتر از 44 ساعت کار درهفته) از 11.2 درصد در سال 85 به 5.2 درصد در سال 96 کاهش یافته است که به منزله بهبود کیفی وضعیت اشغال استان کرمان است. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اضافه کرد: نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار در استان کرمان طی سالهای 1390 تا 91 روندی کاهشی داشته و نرخ بیکاری نیز طی همین مدت روندی نزولی داشته است.
وی گفت: طبق نتایج آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال 1391، نرخ مشارکت تمامی جمعیت با سن 10 ساله و بیشتر در استان کرمان 33.8 درصد و نرخ مشارکت زنان 10 درصد بوده است.
رودری افزود: در این سال نرخ بیکاری تمامی جمعیت استان کرمان با سن 10 ساله و بیشتر 7.7 درصد، نرخ بیکاری زنان 16.4 درصد، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله ، 11.8 درصد بود.
وی ادامه داد: در سال 1392 نیز نرخ مشارکت تمامی جمعیت 10 ساله و بیشتر 35.3 درصد که نسبت به سال 91 رشد 4.5 درصدی را نشان می دهد و همچنین نرخ بیکاری کل جمعیت 10ساله و بیشتر در سال 92 به رقم 6.1 درصد رسیده است.
**35 هزار نفر اشتغال در 2 سال اخیر حوزه صنعت، معدن و تجارت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به صدور مجوزهایی در قالب طرح های صنعتی و معدنی طی بیش از 2 سال گذشته گفت: 36 هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان در حال انجام است و این اعتبار در حوزه صنعت معدن و تجارت طی دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است و همچنین 45 میلیارد تومان مجوز جدید در حوزه صنعت معدن و تجارت صادر شده است.
مهدی حسینی نژاد افزود: طی فرایند کلی این سازمان تاکنون اشتغال در حوزه صنعت بیش از 63 هزار نفر، حوزه معدن بیش از 22 هزار نفر و حوزه بازرگانی 80 هزار نفر و در مجموع حدود 150 هزار نفر در حوزه سازمانی صنعت، معدن و تجارت مشغول بکار شده اند.
وی تصریح کرد: طی 2 سال گشته با تعهد انجام شده برای نخستین بار استان کرمان در یک سال 35 هزار نفر اشتغالزایی را در سامانه رصد ثبت کرده است که رکوردی برای این استان پس از انقلاب محسوب می شود و بالاتر از میانگین رشد کشوری بوده است.
حسینی نژاد اظهار کرد: از این میزان در حوزه صنعت معدن و تجارت و طی یک سال گذشته بیش از 10 هزار نفر بصورت مستقیم در واحدهای صنعتی و معدنی بهره برداری شده و یا درحال افتتاح ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: بر اساس مجوزها در حوزه صنعت 65 هزار نفر اشتغال دنبال می شود و تا پایان برنامه ششم توسعه محقق خواهد شد.
وی با اشاره به وظایف سازمانی صنعت، معدن و تجارت و استفاده از ظرفیت معین های اقتصادی استان کرمان گفت: بر اساس مجوزهایی که این سازمان صادر می کند در مجموع 11 هزار نفر طی 2 سال گذشته بر اساس سامانه رصد در حوزه سازمانی اشتغال ایجاد شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بر اساس پروژه های در دست اقدام نیز حدود 19 هزار نفر طی 2 سال آینده به این اشتغالزایی اضافه می شود و در مجموع حدود 65 هزار نفر طی مجوزهای صادره و 11 هزار نفر در مجوزهای توسعه ای برای اشتغالزایی استان کرمان برنامه ریزی شده است.
**تطابق ورودی بازارکار با اشتغالزایی در کرمان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 94 طرح تکاپو، رسته هایی که سریع به اشتغال می رسیدند را در استان ها مشخص کرد و در استان کرمان 12 رسته مشخص شده که با تغییرات بسیار کوچکی اشتغال خوبی ایجاد می کند و برآورد اشتغال نیز در آن دیده شده است.
رضا اسماعیلی افزود: همچنین بیش از چهار هزار شغل از محل تبصره بودجه 96 و تسهیلات بانک ها تاکنون ایجاد شده است.
وی با اشاره به بحث اشتغال روستایی در اشتغال فراگیر گفت: حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار معادل 12 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال در روستاها در اختیار بانک ها قرار گرفته که سهم استان کرمان 400 میلیارد تومان است و امیدواریم چهار تا 6 هزار شغل از این طریق داشته باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اظهار کرد: در بحث های مشاغل خانگی نیز سهم استان کرمان 34 هزار شغل است.
وی ادامه داد: در اشتغال های خرد، کوچک و خانگی نیز با همکاری بهزیستی، کمیته امداد و صندوق کارآفرینی امید نیز اعتبارات بسیار خوبی معادل 300 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه ورودی بازار کار استان کرمان مشخص شده است افزود: نزدیک به 35 تا 36 هزار شغل ورودی به بازار کار استان داریم که برای پوشش آن برنامه ریزی کرده ایم.
وی تصریح کرد: بر اساس اظهارات دستگاه های اجرایی استان، در سال 96 حدود 34 هزار و 918 شغل را ایجاد می شود که به ورودی بازار کار استان بسیار نزدیک بود.
وی با اشاره به اجرای طرح کارورزی برای دانش آموختگان جویای کار بیان کرد: این طرح از سال جاری آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و پیش بینی می شود بیش از 50 درصد از متقاضیان کارورزی در همان واحد مشغول به کار و حدود 30 درصد هم بصورت خوداشتغالی وارد بازار کار شوند و برای مابقی نیز باید برنامه ریزی کنیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تصریح کرد: 20 هزار میلیارد تومان در زمینه اعتبارت از محل بودجه های 96 و 95 و از محل منابع داخلی بانکها، برای توسعه اشتغال در کل کشور اختصاص یافته که سهم استان کرمان حدود 618 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: با بودجه اختصاص داده شده به کرمان و بر اساس طرح تکاپو، رسته های شغلی انتخاب شدند که بیشترین اشتغال را در این استان ایجاد می کنند که پیش بینی ما حدود 15 هزار شغل است.
**اشتغال برای بیش از 3 هزار نفر در بخش کشاورزی کرمان
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعهد این سازمان در بخش اشتغالزایی در سال زراعی جاری یکهزار و 413 نفر بوده است گفت: این سازمان امسال تاکنون موفق به اشتغالزایی برای سه هزار و 157 نفر در بخش کشاورزی شده است.
علی جاویدی افزود: اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی استان کرمان با توجه به تمهیدات، تلاش ها و تسهیلات ارائه شده در بخش کشاورزی به واحدهای تولیدی بیش از 2 برابر تعهد است.
وی تاکید کرد: بیش از 200 درصد اشتغال در بخش های مختلف جهاد کشاورزی استان کرمان طی سال جاری ایجاد شده است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: تسهیلات پرداخت شده در بخش های صنایع تبدیلی، شیبلات دام و طیور و غیره بوده است.
وی گفت: ملبغ هزینه شده در راستای اشتغالزایی طی سال جاری در کرمان 186 میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و رونق تولید، مکانیزاسیون کشاورزی، بند الف و ب تبصره 18 در سال 1396 تامین شده است.
** اشتغال در بخش های دیگر استان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان کرمان گفت : از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 356 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در بخش ناوگان حمل و نقل مسافربری جاده ای این استان سرمایه گذاری شده است.
خداداد مقبلی افزود: این سرمایه گذاری موجب ایجاد اشتغال برای حدود چهار هزار نفر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری این استان در آینده نزدیک به سه هزار میلیارد تومان می رسد که نوید بخش شکوفایی صنعت گردشگری در آینده نه چندان دور است.
محمود وفایی افزود: در حال حاضر 2 هزار نفر در صنعت گردشگری فعالیت دارند و حدود 90 هزار صنعتگر صنایع دستی نیز مشغول به کار هستند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان گفت: طی هشت ماه امسال سه هزار و 513 شغل با اعتباری بالغ بر 530 میلیارد ریال برای مددجویان این نهاد ایجاد شده است.
یحیی صادقی افزود: حدود یکصدهزار خانواده کرمانی از خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) بهره مند هستند و 6 هزار خانواده در استان کرمان در سال جاری با ایجاد شغل و دریافت 500 میلیارد ریال تسهیلات در این استان به خودکفایی رسیده اند.
*حوزه اشتغال بانوان استان کرمان
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: بیش از 500 پروژه اشتغالزا و کارآفرینی سال گذشته در حوزه بانوان و امور خانواده استانداری کرمان مورد حمایت قرار گرفته و اجرایی شده است.
فاطمه سادات حسینی افزود: در 2 سال اخیر برای 2 هزار زن سرپرست خانوار این استان در این بخش با کمک کمیته امداد اشتغالزایی انجام شد.
آنچه که از این گزارش حوزه های اقتصادی بر می آید بخوبی می توان به نقش تاثیر گذار حرکتهای ضربتی و در عین حال مبتنی بر برنامه ریزی انجام گرفته شده تیم اقتصادی دولت در استان کرمان در زمینه سازی برای ورود با اقتدار بخش خصوصی ضمن ایجاد فرصت های شغلی نوید بخش این هست که در سایه استفاده از ظرفیت به میدان آمده بخش خصوصی و حمایت های دولتی در رفع موانع سرمایه گذاری که در قالب پایلوت قرار گرفتن این استان در حوزه تفویض اختیار رخ داده حرکتهای مهمی در تقویت بنیه اقتصادی کشور و معیشت و اشتغال استان پهناور کرمان انجام خواهد گرفت .
7347/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.