به گزارش ایرنا ، دکتر حسن روحانی شامگاه پنجشنبه در نشست شورای اداری استان کرمان افزود: اینکه در یک روز در این استان 10 هزار میلیارد تومان طرح افتتاح می شود افتخار آمیز است و همین حدود عملیات اجرایی آغاز می شود یعنی این استان زنده است و مردم تلاشگری دارد.
رئیس جمهوری اظهار کرد: این استان در انقلاب جنگ و غیره سهم حائز اهمیتی دارد و در دوران جنگ تحمیلی هم رشادت ها و فداکاری های استان و لشکر ثارالله استان کرمان را شاهد بودیم و امروز برای آبادانی و سرافرازی ایران تلاشی که دارد انجام می شود حائز اهمیت است .
وی با تاکید بر اینکه هیچ راهی برای ما وجود ندارد جز اینکه از منابع برای آبادنی استفاده کنیم اظهار داشت : منابع دولت به تنهایی برای دستیابی به پیشرفت ممکن نیست.
ایشان اظهار کرد: نباید به منابع خود اکتفا کنیم زیرا کافی نیست باید از همه امکانات و توانمندی ها استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: از صندوق های بین المللی بانک های خارجی باید استفاده کنیم چرا استفاده نکنیم؟ ما از فناوری باید استفاده کنیم مگر می توان با فناوری های گذشته کشور را در مسیر پیشرفت قرار داد.
رئیس جمهوری گفت : باید بتوانیم به دنیا متصل باشیم و ما رقیب در دنیا زیاد داریم سرمایه گذار در کشورها به سود و امنیت کشور نگاه می کند.
وی اظهار کرد: کشور ما دارای امنیت بالا و مردمان با فرهنگی است و دارای اقلیم جغرافیایی متنوع است.
وی گفت: اینها همه امتیاز است اما باید ما سایر مشکلات را حل کنیم اگر وحدت نباشد سرمایه گذار به استانها نمی آید اگر در داخل اختلاف سلیقه و اختلافات سیاسی داریم مشکل نیست اما اهداف بلند ما یکی است، ما پیشرفت و تعالی کشور را می خواهیم.
*امروز فناوری بسیار در توسعه تاثیرگذار است
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروزه فناوری در توسعه اثر گذار است ، افزود: دنیا دارد با هم رقابت می کند مگر می توان از فناوری های روز محروم و در ارتباطات عقب بمانیم ، همه آرزوی امام و رهبری ما پیشرفت کشور است.
وی ادامه داد: زمانی ما در ایران می توانیم به نقطه ای برسیم که در انرژی خودکفا شویم و عزتی که می گوییم اینجاست، عزت با کلام درست نمی شود بلکه عزت در عمل عینیت می یابد.
دکتر روحانی افزود: باید در بخش انرژی در کشور صرفه جویی کنیم و این مساله بسیار مهم است و اینکه ما در گازوئیل وارد کننده باشیم یک چیز است و امروز ما صادر کننده هستیم و در بنزین می توانیم در آینده نزدیک صادر کننده باشیم.
** ایام دهه فجر برای همه مردم خاطرات فراوانی به همراه دارد
رئیس جمهوری همچنین دهه فجر را به مردم انقلابی و سرافراز استان کرمان تبریک گفت و افزود: این روزها برای همه مردم ما خاطرات بسیار فراوانی را به همراه دارد.
حجت الاسلام روحانی گفت: آرزویی که از سال 43 مردم در انتظار آن بودند که امام به کشورش بازگردد در 12 بهمن 57 محقق شد.
وی اظهار کرد: آمدن امام به معنی آمدن سرافرازی، استقلال و عظمت برای کشور ایران بود و مردم توانستند در انقلاب دینی و مردمی به آن هدف بلندی که قرن ها در انتظارآن بودن دست یابند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: برای من هم افتخار آفرین است که با هیات دولت توانستیم در این روز مبارک مردم میهمان مردم کرمان باشیم و این دو روز برای ما خاطره انگیز خواهد بود.
وی اظهار کرد: اساس این سفر بر افتتاح پروژه ها بود و بهانه سفر به کرمان افتتاح طرح ها در دهه فجر بود و بخش بزرگی از این طرح ها در سیرجان بود و برای همین سفر از سیرجان آغاز شد و اینکه بسیاری از سفرها از شهرستانها آغاز می شود اشکالی ندارد.
وی گفت: افتخار می کنیم زیر پرچم اسلام و ایران هستیم و با آن شعار الله اکبری که به آن فخر می کنیم.
** باید به توقعات و نیازهای بحق مردم زلزله زده کرمان رسیدگی شود
رئیس جمهوری در بخشی از سخنان خود گفت : باید به توقعات و نیازهای بحق مردم زلزله زده کرمان رسیدگی شود و این وظیفه شرعی و قانونی ما است .
وی افزود: هفته ها بود منتظر فرصت بودم که خدمت مردمی برسیم که در فشار و سختی در مورد زلزله قرار گرفته بودند و همانطور که در کرمانشاه هم همین گونه بود.
حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: اینگونه حوادث و بلایا در واقع برای همه آزمایش و امتحان است.
وی بیان کرد: امیدواریم با کمک هم بتوانیم معضلات و مشکلات را جبران کنیم و برای کشور و استان در آینده کاری انجام دهیم.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یکی از کارهای اساسی که ما باید بخصوص در استانهای زلزله خیز انجام دهیم مقاوم سازی است،اظهار کرد: باید بتوانیم در کشور زلزله خیز بناها را برابر زلزله مقاوم کنیم.
وی تصریح کرد: فردا خدمت مردم در مناطق زلزله زده استان کرمان می رسیم و به نیازهای بحق مردم رسیدگی می شود.
دکتر روحانی افزود: می خواهم تشکر کنم از مسئولان استان کرمان و ائمه جمعه و نمایندگان بخاطر همدلی شان زیرا این نزدیکی و همکاری است که استان را می سازد.
وی بیان کرد: هر چه از نمایندگان شنیدیم برای دلسوزی و برای استان بود.
وی افزود: نمایندگان به منابع و درآمدهای کشور مسلط هستند لذا از نمایندگان تشکر می کنم که همواره در تشکیل دولت و در لوایح و بودجه سال آینده کمک کردند.
* توجه به صرفه جویی در منابع
رئیس جمهوری همچنین افزود: باید در بخش انرژی در کشور صرفه جویی کنیم و این مساله بسیار مهم است و اینکه ما در گازوئیل وارد کننده باشیم یک چیز است و امروز ما صادر کننده هستیم و در بنزین می توانیم در آینده نزدیک صادر کننده باشیم.
وی تصریح کرد: برای ما مهم است چگونه بتوانیم از همه توانمان استفاده کنیم و در واقع بخشی از عزت در سایه خودکفایی است.
دکتر روحانی تصریح کرد: کرمان و ایران تشنه است بخشی از آن باید مراعات کنیم اگر جنگل ها از بین رفت باران نمی بارد.
وی افزود: این جنگل است که ابر را نگه می دارد اگر ما خودمان باعث خشکسالی شدیم باید در پیشگاه خداوند عذرخواهی کنیم.
دکتر روحانی افزود: نزولات آسمانی نسبت به متوسط 10 سال کمتر است لذا باید الگوی کشت را تغییر دهیم واردات و صادرات مواد غذایی را تغییر دهیم و صرفه جویی کنیم.
رئیس جمهوری گفت: الان شرایط ما به گونه ای است که در کشاورزی باید معیارمان را مصرف آب قرار دهیم لذا باید نحوه آبیاری و الگوی کشت تغییر کند و استان کرمان دومین استان در طرح های گلخانه ای است و در این بخش سرافراز است.
وی بیان کرد: در برابر خشکسالی نباید بایستیم و نگاه کنیم؟ بلکه باید از همه طرح ها استفاده کنیم و شرکت های ما در این زمینه باید فعال شوند.
وی با بیان اینکه خشکسالی و زلزله برای ما پیام دارد ،به بافت فرسوده، تاریخی و گردشگری اشاره کرد و گفت: مردم باید منازل مسکونی مقاوم داشته باشند تا در برابر زلزله ایمنی باشند.
وی افزود: دولت می خواهد اقداماتی را در این زمینه آغاز کند و در قدم اول تصمیم گرفتیم در جاهایی که مقدور است زمین مجانی در اختیار قرار دهیم.
رئیس جمهوری افزود: ما باید بخشی از اختیارات را از مرکز منتقل کنیم نمی شود همه تصمیمات را تهران اتخاذ کند باید بخشی از تصمیمات به استانها واگذار شود و کمیته ای با برخی استانداران در این زمینه شکل گیرد .
وی تصریح کرد: دولت در این زمینه گامهای جدیدی را بر می دارد.
وی افزود: از مردم شهرستانها به دلیل اینکه از نزدیک خدمتشان نمی رسیم عذرخواهی می کنیم اما بدانند که به فکر کشور هستیم.
رئیس جمهوری گفت: اجرای طرحهایی که در سفر قبلی به مردم استان قول دادیم 74 درصد عملیاتی شده و بقیه تا پاین سال اجرایی شود و قول می دهیم یکهزار و 188 میلیارد تومان طرح را در سه سال پیش رو اجرایی کنیم.
وی افزود: البته باید بدانیم آنچه باید کشور را متحول کند مردم و سرمایه های بخش خصوصی است دولتی بخشی از کار را می تواند بر عهده بگیرد.
وی اضافه کرد: همه آمارها نشان می دهد استان کرمان در مسیر پیشرفت است و سال گذشته 46 هزار اشتغال در استان کرمان ایجاد شده است و این به معنی نشاط و تلاش و رونق اقتصادی است.
دومین سفر استانی رئیس جمهوری در دولت دوازدهم به استان کرمان انجام شد و در این سفر بیش از 10هزار میلیاردتومان طرح صنعتی و معدنی افتتاح و معادل همین میزان نیز عملیاتش نیز در این استان آغاز شده است .
خبرنگار: نجمه حسنی** انتشار : بهنام احمدی
3028/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.