به گزارش ایرنا داریوش جهان پیما پنجشنبه در همایش سمپوزیوم ملی بیماری بروسلوز در کرمان با تاکید بر اینکه برای دریافت نتیجه باید تخصص گرایی شود گفت: دامپزشکی تنها و مهجور مانده است و در کارگروه سلامت دامپزشکی نادیده گرفته شده است و با نادیده گرفتن مشکلی حل نمی شود.
وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باید تامین مالی شود تصریح کرد: در استان های بالاتر از میانگین کشوری در بیماری مشترک بین دام و انسان و واکسن وارد کردیم و این استان ها از میانگین کشوری پایین تر آمدند.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: بروسلوز 2 جنبه بهداشتی و اقتصادی دارد و از همین جنبه ها ضربه می خوریم که باید برطرف شود.
وی افزود: با هماهنگی بیشتر بین دستگاه ها، پیشتیبانی سیاست مدارها و آگاه سازی مردم می توان به موفقیت در درمان و پیشگیری از بیماری بروسلوز دست یافت.
**همکاری بین بخشی راهکار کنترل بیماری مشترک انسان و دام
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: همکاری بین بخشی ازجمله سیاست های سازمان دامپزشکی در استان کرمان برای کنترل بیماری مشترک بین دام و انسان بسیار موثر است.
حسین رشیدی افزود: با انجام اقدامات و همکاری بین بخشی در استان کرمان سند امنیت غذایی تدوین شد و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام، سلامت و امنیت غذایی در این سند تعریف شده است.
وی بیان کرد: اقدامات انجام شده منجر شد که سمپوزیوم ملی بیماری بروسلوز برگزار شود تا دانسته ها را جمع بندی کنیم و شناخت بیشتری از این بیماری در سطح استان کرمان داشته باشیم و بتوانیم با همکاری بین بخشی شاهد کنترل بیماری و کاهش آن باشیم.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برنامه های خوبی برای کنترل بروسلوز در شهرستان های بردسیر و شهربابک با میانگین بالاتر از نرم کشوری به مرحله اجرا گذاشته ایم.
وی با بیان اینکه بیماری بروسلوز (تب مالت) مشترک بین انسان و دام است افزود: اهمیت این بیماری در خسارت قابل توجه اقتصادی به دام بوده که منجر به کاهش باروری، سقط جنین و کاهش شیردهی می شود و در اقتصاد دامپروری تاثیرگذار است.
رشیدی ادامه داد: این بیماری با هزینه زیاد درمانی در انتقال به انسان بیماری مزمن، طولانی مدت و فرسایشی عمل می کند و منجر به شیوع بیماری خطرناک هزار چهره را در انسان می شود.
بیماری بروسلوز یا تب مالت بیماری مشترک بین دام و انسان است که برای کنترل آن عموما از روش واکسیناسیون استفاده می شود.
سمپوزیوم ملی بیماری بروسلوز به مدت یک روز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان و اداره کل دامپزشکی استان با موضوع مبارزه با بروسلوز (تب مالت) در کرمان برگزار شد.
به گزارش ایرنا این همایش روز پنجشنبه در محورهای اپیدمیولوژی بیماری بروسلوز، ارزیابی برنامه کنترل و مبارزه با این بیماری، طرح آخرین یافته های آزمایشگاهی و تبادل تجارب دامپزشکی و پزشکی در زمینه های مختلف این بیماری در سالن همایش های بانک ملی مرکزی کرمان ادامه یافت .
این سمپوزیوم با هدف درمان و پیشگیری علمی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به خصوص تب مالت در سالن همایش های بانک ملی کرمان برپا شد و در نهایت با اهدای لوح تقدیر از مقالات علمی و سخنرانان این همایش تجلیل شد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار : بهنام احمدی *
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.