دکتر حسین ملک افضلی روز شنبه در نشست مدیران بیجار افزود: شهرستان بیجار به علت گستردگی جغرافیایی، تنوع زیست گاه و ورود و خروج دام های غیر بومی، الگویی برای مبارزه با تب مالت در سطح کلان کشور خواهد بود.
وی اظهار کرد: از عمده موارد شیوع بیماری تب مالت در شهرستان بیجار می توان به نزدیکی محل نگهداری دام با محل زندگی انسان، نبود تهویه مناسب در محل نگهداری دام و آب و هوای معتدل که بهترین زیستگاه برای میکروب تب مالت است اشاره کرد.
او با اشاره به اوج شیوع بیماری تب مالت در فصل بهار و بویژه ماه خرداد، یادآوری کرد: بطور معمول در شهرستان بیجار، حدود 125 نفر در سه ماه نخست سال به علت رعایت نکردن موارد بهداشتی، به بیماری تب مالت مبتلا شده اند.
ملک افضلی اظهار کرد: بیشترین محدوده سنی مبتلایان به بیماری تب مالت، 40 الی 49 سال می باشد که حدود 20.33 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و این در حالی است که این رده سنی، جزء جمعیت فعال کشور هستند.
وی با تشریح معایب کارگاه های سنتی تولید پنیر گفت: در اغلب این کارگاه ها موارد بهداشتی نادیده گرفته می شود و در برخی کارگاه ها وضعیت بسیار نگران کننده است.
ملک افضلی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه در جامعه نهادینه شود و برای تحقق این مهم، آموزش و پرورش در سطح مدارس و شبکه بهداشت محیط در سطح روستاها نقش موثر و ارزشمندی خواهند داشت.
او تاکید کرد: در شهرستان بیجار باید 6 اصل استراتژیک به اجرا در آید تا شاهد ریشه کنی تب مالت بود.
وی افزود: آموزش مسایل بهداشتی به همه دامداران و کسانی که به نحوی با محصولات دامی خام ارتباط دارند، واکسیناسیون 100درصدی همه بره های متولد شده در شهرستان با همکاری آحاد مردم و مدیران و مراقبت از موارد آلوده و مشکوک برای پیشگری از شیوع بیماری در جامعه، 6 اصل استراتژیک در این مورد است.
رئیس پژوهشکده سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به درمان مناسب و دقیق موارد آلوده مطابق ساماندهی دوره درمان، گزارش گیری و استخراج اطلاعات مناسب برای الگوبرداری در سطح کلان و راه اندازی آزمایشگاه پیشرفته در راستای رصد تب مالت و موارد آلوده به تب مالت در این شهرستان تاکید کرد.
ملک افضلی عنوان کرد: با همکاری مدیریت شهرستان بیجار می توان امیدوار بود این شهرستان الگویی مناسب برای سایر شهرهای کشور شود.
بیماری تب مالت(بروسلوز) به عنوان یکی از مهم ترین بیمارهای مشترک انسان و دام محسوب می گردد.
باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می سازد.
تب مالت بعلت خسارات زیادی که از سقط جنین دام تا ابتلای انسان ایجاد می کند، می تواند موجب خسارات زیادی برای دامداران و کشاورزان شود.
این بیماری بعلت شیوع چشمگیری که بین انسان و دام دارد، یک مشکل مهم تلقی می گردد و به گفته دست اندر کاران سالانه بیش از 500 هزار مورد ابتلا در سطح جهان گزارش شده است.
شهرستان بیجار بعلت واقع شدن بین استان های همدان، زنجان و آذربایجان دارای بیشترین دام شناور است و به همین دلیل از آلودگی مستمر و بالایی برخوردار است.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
**برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.