اسلام شاهرخی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 2 هزار و 200 هکتار از باغات منطقه جنوب کرمان زیر کشت محصول زیتون قرار دارد.
وی تصریح کرد: 2 کارخانه فرآوری زیتون در منطقه جنوب کرمان فعال است که در صورت آمادگی سرمایه گذاری بخش خصوصی حمایت های لازم از سرمایه گذاران این بخش انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: بزرگترین کارخانه فرآوری زیتون در جیرفت و با ظرفیت سه هزار و 200 تن، سالانه بیش از یکهزار و 200 تن محصول زیتون را فرآوری و روانه بازارهای داخلی می کند.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار کرد: اگر کشاورزان زیتون را به خوبی برداشت کنند بطوریکه آسیب مکانیکی به محصول وارد نشود کارخانجات فراوری هر کیلویی را 60 هزار ریال خریداری می کنند.
وی گفت: برداشت زیتون سبز از ابتدای شهریور ماه تا 15 مهرماه ادامه دارد و بعد از آن به مدت 2 ماه برداشت زیتون روغنی آغاز می شود.
وی افزود: این محصول از باغ های جبالبارز شمالی و جنوبی در شهرستان جیرفت و بهرآسمان در شهر درب بهشت برداشت و به منظور فرآوری به شهرهای مشهد، تهران و زنجان صادر می شود.
شاهرخی بیان کرد: رقم زیتون کشت شده در باغ های جنوب استان کرمان از نوع شنگه و سبز و میانگین متوسط عملکرد این محصول 3.2 تن در هکتار است.
وی به بحران کم آبی در منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: محصول زیتون می تواند جایگزین مناسبی برای کشت محصولات پرآب در این منطقه باشد.
وی با بیان اینکه زیتون از جمله محصولات مهم باغی استان محسوب می شود افزود: در تولید محصول زیتون از کمترین حد سموم و کودهای شیمیایی استفاده می شود.
هفت شهر، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، قلعه گنج، منوجان، رودبار و فاریاب در جنوب استان کرمان قرار دارند.
این هفت شهر با سطح زیر کشت بیش از 260 هزار هکتار و با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، 60 درصد تولیدات این بخش را در استان کرمان به خود اختصاص داده اند.
شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7450/ 3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.