این موضوع که توسعه پایدار در صنعت گردشگری نیاز جدی به برنامه ریزی های بنیادین برای شکوفایی و مدیریت این صنعت دارد، نشان می دهد که حضور و همراهی معین های اقتصادی در حوزه گردشگری استان کرمان با توجه به تجربه و تخصص آنها می تواند ضمن حفاظت از داشته های طبیعی، داشته های فرهنگی و تمدنی این سرزمین را نیز بیشتر به جهان عرضه کند.
از این رو بزرگترین طرح گردشگری خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت سرانجام پس از پیگیری های 2.5 ساله استاندار کرمان به وسیله بخش خصوصی کلید خورد تا پارک ملی خبر در آینده ای نه چندان دور به نگین گردشگری ایران و حتی خاور میانه تبدیل شود.
پیگیری چندساله مدیریت ارشد کرمان برای اجرای طرح گردشگری خبر و دریافت مجوزهای مربوطه، در نهایت منجر به امضای قرارداد نهایی این پروژه در 22 مرداد 96 با مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان – به عنوان یکی از معین های اقتصادی استان کرمان - شد.
بر پایه این تفاهم نامه، بوستان ملی خبر به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده شهرستان بافت استان کرمان با 149 هزار و 983 هکتار گستره، به علت دارا بودن گوناگونی زیستی ناشی از وجود بلندی های کوهستانی، دشت های متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع در استان و کشور، داشته های بی نظیر خود را برای گردشگران داخلی و خارجی عرضه می کند.
بوستان ملی خبر یازدهمین منطقه ای است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است و در سال 1350با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال 1354 زیر عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت و در سرانجام در سال 1370 به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسید و در سال 1378 بخش عمده این منطقه به پارک ملی ارتقا یافت.
470 گونه گیاهی در پارک ملی خبر شناسایی شده است و این بوستان به سبب دارا بودن گوناگونی زیستی ناشی از وجود بلندی ها، دشت های متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع، اختلاف شرایط اقلیمی و سه نوع آب و هوای سردسیری، معتدل و گرمسیری در کشور کم‌ نظیر است.
در این منطقه قرار است فعالیت گردشگری پایدار بر پایه اصول ملی، چارچوب ها و جزییات کامل اجرایی شود که اگر این اتفاق روی دهد شاخص های حفاظتی، گونه های متنوع و کم نظیر جانوری و حفاظت از مناظر زیبای پارک خبر افزایش خواهد یافت ضمن اینکه از آلودگی و تخریب جلوگیری می شود.
بر پایه تاکیدهای موجود، مدیریت زیست محیطی در روستاهای بخش خبر بافت انجام می شود تا پسماندهای روستایی وارد مناطق طبیعی نشود و چشمه ها و رودها حفاظت شود و طبیعت گردی نیز در تمام بخش های محلی، ملی و بین المللی در منطقه مورد توجه قرار گیرد؛ بدون شک پارک ملی خبر با حفظ محیط زیست و رعایت قوانین مرتبط با گردشگران می تواند به مرکز جذب گردشگران تبدیل می شود.
موافقت نامه بزرگترین طرح گردشگری خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت در سال 93 میان استانداری کرمان و سرمایه گذار بخش خصوصی (شرکت هواپیمایی ماهان) امضا شد.
طرح ملی گردشگری خبر، یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان کرمان به شمار می‌رود که شامل ایجاد گنجینه (موزه) طبیعی، تله کابین، مکان های اقامتی به صورت اردوگاه های گردشگری هوایی است که برای اجرای آن در این مرحله بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.
به امید آنکه الگوی خبر بتواند در دیگر استان های کشور اجرایی شود تا صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش رونق گیرد.
**خبرنگار ایرنا در کرمان
انتهای پیام /*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.