به گزارش ایرنا محمد سلطان زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: خواص و فرهیختگان در زمینه اجرا و نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وظیفه بیشتری بر عهده دارند.
وی اظهار کرد: حرکت و اقدامات اندیشمندانه و کارشناسی شده در بخش امر به معروف و نهی از منکر بیش از هر شیوه ای تاثیرگذار است.
وی اظهار کرد: برخی از افراد موثر جامعه در زمینه ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر به صورت همه گیر و کامل عمل نمی کنند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان تصریح کرد: این ستاد امسال در چهارچوب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر فعالیت می کند.
وی ادامه داد: حدود 10 سال قبل از تصویب این قانون این ستاد به عنوان سازمانی مردم نهاد در راستای نهادینه کردن فرهنگ فریضتین در حال انجام خدمت بود.
سلطان زاده افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر اساس قانون مجموعه ای آموزشی و فرهنگی است که وظیفه آن ترویج فریضتین است.
وی بیان کرد: این ستاد مجموعه بین بخشی و هماهنگ کننده است و رسالت خود را از طریق سایر مجموعه ها و افراد انجام می دهد.
وی بیان کرد: باید به گونه ای عمل کرد که مردم تشویق به امر به معروف شوند و افرادی که مورد خطاب آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار می گیرند استقبال کنند.
سلطان زاده با بیان اینکه برخی از افراد امر به معروف و نهی از منکر را فقط محدود به برخی موارد می دانند تصریح کرد: مهمترین مصادیق امر به معروف رفتن به سراغ علت ها است.
وی گفت: حجاب و عفاف و رعایت برخی اصول اخلاقی بسیار مهم است اما تنها موارد امر به معروف نیستند.
وی بیان کرد: آیا نگاه علمی، تحقیقی و پژوهشی در مورد امر به معروف و نهی از منکر لازم نیست؟ در حالی که زیرساخت های مورد نیاز این مهم در جامعه وجود دارد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان گفت: باید از اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر در بخش های مختلف بهره برد.
وی اظهار کرد: می توان در موضوعات تربیتی، اخلاقی، معنوی، عبادی، اقتصادی، بهداشتی، روابط شهروندی و غیره از فریضتین بهترین استفاده را ببریم.
وی با اشاره به اینکه نگاهی که دین ما، مکتب اسلام و قانون اساسی به امر به معروف و نهی از منکر دارد این است که همه فعالیت های حکومت اسلامی به نوعی امر به معروف و نهی از منکر است تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر از شئونات حکومت اسلامی است.
وی تصریح کرد: قانون اساسی در اصل هشتم، امر به معروف و نهی از منکر را در سه حوزه دولت و مردم، مردم نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت قرار داده است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان گفت: همانطور که نهضت عاشورا در راستای امر به معروف و نهی از منکر بود، حرکت امام، حرکت های مردمی نیز همه امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
وی بیان کرد: رویکرد امر به معروف در مردم وجود دارد اما گاهی به علت وجود برخی آسیب های اجتماعی، اجرای این فریضه مهم دینی به تعویق می افتد.
وی نقش خواص را در اجرای این فریضه و فرهنگسازی برای عامه مردم را مهم عنوان کرد و گفت: خواص جامعه باید در امر به معروف فعال باشند و اگر خواص در این بخش حرکت کنند مصادیق کلیدی و خاص معروف و منکر مورد توجه قرار گرفته و به تبع آن مردم نیز در این مسیر حرکت می کنند.
وی با اشاره به تشکیل اتاق های اندیشه ورزی به عنوان یک کار ابتکاری در استان کرمان تصریح کرد: حدود 30 هیات برای مصادیق کلیدی و اساسی که همان علت ها در فریضتین است تشکیل شده که این به عبارتی دفاع از مردم و جامعه است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در استان کرمان افزود: بسیاری از مشکلات موجود به دلیل کم کاری و بی توجهی به اصل تربیت به وجود می آید.
وی ادامه داد: زمانی مردم روحیه و انگیزه اجرای فریضتین را پیدا می کنند که ببیند خواص جامعه به این مهم می پردازند.
وی با اشاره به تصویب و فرهنگ سازی قانون هشتم قانون اساسی به طور همزمان گفت: اصل هشتم قانون اساسی دقیقا دفاع از حق مردم است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم چشم انداز و برنامه راهبردی و برنامه سال را بر اساس برنامه راهبردی اجرا می کند.
وی به وجود آسیب های اجتماعی خلاءها و مشکلات در جامعه به عنوان موانع موجود بر سر راه اجرای امر به معروف اشاره و بیان کرد: برای شناسایی موانع و ایجاد ساز و کارهای لازم یک ساختاری را ستاد امر به معروف به عنوان طلایه داران، یادآوران و یاوران برنامه ریزی کرد و اعضای این ستادها اکنون در حال آموزش هستند.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: این ساختار زمانی جواب می دهد که به سراغ علت ها برویم لذا در برخی موارد در جامعه آسیب هایی وجود دارد که به این اصل ضربه می زند و مردم خودشان از برخی مسائل آسیب می بینند لذا اشکال از مردم نیست بلکه باید ساز و کارها را جدی تر تعریف کرد.
وی ستاد امر به معروف را مردمی معرفی و بیان کرد: حرکت مردمی زمانی که بدون ساز و کار باشد نتیجه نخواهد داشت.
وی به آسیب شناسی جامعه و آسیب شناسی امر به معروف و نهی از منکر در این ستاد اشاره کرد و گفت: ما در کاهش آسیب های اجتماعی برنامه های آموزشی زیادی داریم و ستاد مردمی امر به معروف رویکرد آموزشی نیز دارد.
سلطان زاده ادامه داد: افرادی که سازماندهی شده اند در واقع وظیفه ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را دارند.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.