به گزارش ایرنا، پایگاه های اندک نماز جمعه در کشور پس از پنجم مرداد سال 1358 و اکنون 800 پایگاه اقامه نماز جمعه به عنوان یکی از اصلی ترین برکت های پیروزی انقلاب اسلامی در کشور و پایگاه بزرگ فرهنگی در راستای ایجاد نهضت روشنگری تلاش کرده است.
تریبون نماز جمعه مکانی برای تزکیه نفس، خشوع و خضوع در برابر خداوند و محلی برای هوشیاری و آگاهی ‏بخشی به مردم است چنانچه امام خمینی (ره) در خصوص نماز جمعه فرموده است، 'اگر انقلاب برای ما هیچ ثمری نداشت همین برپایی نماز جمعه برای ما کفایت می کند.'
ایران اسلامی از کارکرد تریبون نماز جمعه در ادوار مختلف از جمله دوران دفاع مقدس بهره ها برده است و اکنون شرایط فعلی جامعه می طلبد ائمه جمعه با هوشیاری کامل ازطریق این تریبون و به دور از وابستگی های سیاسی به تبیین مواضع نظام مقدس جمهوری اسلامی بپردازند.
کرمان نیز با بهره مندی از حضور آیت الله جعفری در جایگاه نماینده ولی فقیه در این استان به عنوان فردی اعتدال گرا اکنون روی اعتدال و میانه روی را به خود دیده است.
چنانچه وزیر اطلاعات دولت یازدهم پیرامون شخصیت این روحانی گفت: شخصیت آیت الله جعفری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان از نظر رفتاری، تاثیرگذاری در خطبه ها مصادیق بارز ایجاد وحدت بوده است و در سخنانش هیچوقت به سمت 2 قطبی کردن جامعه نبوده و همواره برای ایجاد امت واحده بوده است.
حجت الاسلام علوی در سفر به کرمان اینگونه می گوید: 'خطبه های نماز جمعه آیت الله جعفری باید الگویی برای ائمه جمعه باشد زیرا ایشان همواره بذر محبت را در جامعه کاشته و هیچگاه تخم کینه را در بین مردم نکاشته است'.
وی ادامه می دهد، آیت الله جعفری در خطبه های نماز جمعه هیچگاه حرمت فردی را نشکسته و به هیچ یک از اعضای خانواده انقلاب توهین، بدگویی، تخریب و بی حرمتی نکرده است ولذا از آیت الله جعفری در طول سالیان امامت جمعه هر چه به نظام و جامعه رسیده، خیر بوده است .
حجت الاسلام علوی بیان کرد: برخورد بزرگوارانه و پدرانه وی با مردم بسیار ارزشمند است و بها دادن به چنین شخصیت ارزشمندی خود یک ارزش است و آیت الله جعفری به جایگاه امامت جمعه بها و شخصیت داده اند.
امام جمعه موقت کرمان نیز در خصوص جایگاه تریبون نمازجمعه گفت: ائمه جمعه زمانی منصوب می شوند استقلال و حریت دارند که با توجه به این آزادگی می توانند راجع به هر مساله سیاسی و کشوری در صورتی که تضغیف جایگاه و توهین به افراد نباشد و با منافع ملی و نظام نیز در تضاد نباشد، اظهار نظر کنند.
حجت الاسلام مهدی عربپور افزود: تریبون نماز جمعه همانطور که دعوت به تقوا و تبیین مسائل روز و حمایت از قوای مختلف در جامعه است، باید زبان مردم در بیان مشکلات، تبیض ها و بی عدالتی ها باشد.
وی با بیان اینکه زمانی امام جمعه این مسائل را مطرح می کند باید حمایت ها دیده و نقدها پذیرفته شود زیرا این نقدها دلسوزانه است تاکید کرد: در این صورت اگر امام جمعه موضوعی را تایید کرد یا نقدی داشت نباید وی را متهم کرد که برخورد جناحی یا برخورد سیاسی دارد.
وی افزود: از آنجا که نقدها گاهی به قوه مجریه، قضاییه و مقننه در هر عصر و زمان موجب می شود برخی با نگرش سیاسی به آن توجه کنند و این نگرش موجب قضاوت ناصحیح در حمایت ها و نقدها می شود.
وی تاکید کرد: امام جمعه هم حامی سران کشور و هم حامی مردم در انتقال کوتاهی ها است لذا نباید متهم به خط بازی شود.
حجت الاسلام عربپور گفت: اگر امام جمعه ای بی دلیل و بدون دلسوزی برای رفع مشکلات به تضعیف فرد یا افرادی از تریبون نماز جمعه بپردازد خود شرایط امامت جمعه را از دست خواهد داد.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری هم گفت: خطبه های نماز جمعه مظهر نصح و خیرخواهی امت اسلامی و ملت ایران است و سزاور است از هر گونه شائبه تخریب و تفرقه میان نیروهای انقلاب مطلقا به دور باشد.
حجت الاسلام امان الله علیمرادی اظهار کرد: تریبون نماز جمعه نباید جانبدار یکی از جبهه های درون انقلاب در مقابل جبهه های دیگر باشد.
وی تصریح کرد: نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی ایران یادآور شخصیت بزرگ آیت الله طالقانی، حکم صریح قرآن، ذکر الهی و عامل رفع غفلت از دشمن درونی و دشمن بیرونی در همه میدان های دشمنی اعم از سیاست، اقتصاد و فرهنگ است.
وی گفت: نماز جمعه اعلام موضع نظام در برابر دشمنان خدا و ملت مسلمان و جلوه اعتصام جمعی به حبل الله یعنی قرآن و اهلبیت است به همین دلیل خواندن سوره ای کوتاه و صلوات بر محمد و آال محمد جزئی از خطبه ها است.
وی تاکید کرد: نماز جمعه امانتی بزرگ و خطیر است و مراقبت ویژه می طلبد ،خصوصیاتی مانند غافل نشدن از دشمن و اعلام موضع شفاف در برابر همه دشمنان و خیرخواهی حاکمان و مسئولان از جمله محورهای سخنان خطیب نماز جمعه است.
وی گفت: تببین مسائل جهان اسلام، نظام اسلامی و مشکلات مردم با رعایت همه جوانب بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه است.
وی تاکید کرد: حساسیت جایگاه ایجاب می کند از هر سخنی که شائبه تخریب نیروهای انقلاب و تفرقه میان آنها و جانبداری گروهی در برابر گروه دیگر ایجاد کند اجتناب شود زیرا نماز جمعه مبین مسائل جهان اسلام نظام اسلامی و ملت ایران است و همه گروه ها و نیروهای انقلاب را در خود جای می دهد.
استاد حوزه های علمیه قم و کرمان و کارشناس مذهبی گفت: وظیفه امام جمعه در خطبه ها آنطور که امام فرمودند و برگرفته از احادیث اسلامی سفارش به تقوا و سمبل یه عبادت سیاسی است.
حجت الاسلام احمد شیخ بهایی افزود: لذا پرداختن به امور مسلمین یکی از مهماتی است که باید خطیب جمعه باید به آن بپردازد.
وی تاکید کرد: طرح مشکلات مختلف جامعه و انتقاد از افرادی که مسبب مشکلات و ضعف های جامعه هستند باید در سخنان خطیب جمعه باشد اما نباید از فرد خاصی نام برده شود که منجر به تنش در جامعه شود زیرا نماز جمعه منادی وحدت است.
این کارشناس علوم مذهبی تصریح کرد: طرح مسائل سیاسی در خطبه های نماز جمعه با وحدت جامعه منافات ندارد اما باید عملکرد و مواضع را مورد بررسی و حمایت و انتقاد قرار داد نه اینکه افراد و گروه ها مورد بحث قرار گیرند.
وی گفت: نام بردن از مصادیق، شخص و یا گروه خاص در خطبه های نماز جمعه موجب اختلاف و انشقاق در جامعه می شود لذا لازم است خدمات را تشریح و اقدامات اشتباه را بدون ذکر نام مطرح و نقد کرد.
حجت الاسلام شیخ بهایی افزود: اگر مواضع به جای افراد مورد نقد قرار گیرد موجب رشد جامعه می شود و باید اینگونه مسائل مطرح شود.
وی ادامه داد: مبنای سخنرانی های امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اینگونه است که با طرح خردمندانه مسائل بدون ایجاد دعوا و کشمکش، موجب رشد بینش سیاسی مردم می شود.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار : بهنام احمدی *
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.