نصیر اسکندری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 15 باستان شناس از دانشگاه جیرفت و 10 باستان شناس از دانشگاه توبینگن آلمان، تحقیقات و کاوش های خود را از ابتدای سال جاری به مدت 2 ماه در روستای ورامین واقع در 27 کیلومتری جیرفت آغاز کردند.
وی تصریح کرد: اقلام به دست آمده در نتیجه تلاش این باستان شناسان می باشد که شامل کوزه هایی از جنس سفال ، فلز، سنگ، گل و استخوان می باشند، که قدمتی پنج هزار ساله دارند.
وی بیان کرد: این تعداد از اقلام کشف شده بعد از مستند سازی و مرمت به موزه جیرفت تحویل داده شد.
این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: هم اکنون مطالعات بر روی این اقلام عتیقه در حال انجام است و نتایج آن هم درکشورهای اروپایی در حال تحلیل می باشد.
وی همچنین شناسایی یک محوطه 6 هزارساله را از دیگر نتایج این کاوش ها بیان کرد و گفت: بر اساس کاوش های انجام شده این محوطه از 6 هزار سال قبل از میلاد مورد سکونت واقع شده است و تا چهار هزار سال پیش هم ادامه داشته است.
وی اظهار کرد: این محوطه باستانی در کنار تپه های کنار صندل از مراکز مهم شهرنشینی در فلات ایران بوده که وسعت آن 100 هکتار می باشد.
تمدن جیرفت از قدیمی ترین تمدن های تاریخ بشری است که به اعتقاد کاوشگران، بازمانده پادشاهی آرتا است، کاوش های باستان شناسی در این منطقه نشان می دهد تاریخ ناحیه هلیل رود به هزاره سوم ماقبل میلاد بر می گردد و از تمدن بین النهرین نیز قدیمی تر است.
کاوش ها همچنین نشان می دهد که در این ناحیه حداقل 10 دوره تاریخی و باستانی مربوط به تمدن های مختلف وجود داشته، حتی کتیبه هایی که در این منطقه کشف شده، نشان می دهد زبان نوشتاری در جیرفت از نمونه های یافت شده در بین النهرین قدیمی تر و زبان نوشتار از این ناحیه به بین النهرین رسیده است.
شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
انتشاردهنده: روح الله صائب
6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.