به گزارش ایرنا، مجاهدت‌ های مردم استان کرمان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه عطفی در مبارزه با رژیم ستمشاهی بود، از نشست های خانگی، پخش اعلامیه، برگزاری نشست های عمومی و سخنرانی در مساجد و محافل گرفته تا خلق حماسه های بزرگ 24 مهر سال 57، سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان به دست مزدوران رژیم شاه همه و همه دلالت بر سهم بزرگ این دیار کهن در پیروزی انقلاب اسلامی دارد.
مردم دیندار کرمان از سال 1342 مبارزات مخفیانه و در برخی موارد علنی خود را همراه با سایر نقاط کشور به رژیم منحوس پهلوی آغاز کردند و این مهم را در سال 1357 به اوج خود رساندند.
راهپیمایی جامعه پزشکی کرمان در دوم دی ماه 1357، تحصن فرهنگیان در پنجم دی ماه و محاصره فرهنگیان توسط نیروهای شاه، اعتصاب کارکنان ذوب ‌آهن و زغال‌سنگ کرمان در هفتم دی در محکومیت حادثه دانشگاه تهران، تحصن دانش آموزان و راهپیمایی گسترده مردم در اعتراض به بازداشت چهار تن از فرهنگیان در مسجد جامع و محکومیت حادثه دانشگاه تهران مواردی از حماسه های مردم کرمان در دی 1357 است.
هر چند تقدیم بیش از 6 هزار و 500 شهید دفاع مقدس، ترور، امنیت، مرز و غیره به انقلاب اسلامی خود دلیلی آشکار بر نقش ماندگار و تاثیرگذار این دیار در انقلاب اسلامی است اما هرگز نمی توان مجاهدت های کرمانی ها را در بخش به ثمر رسیدن نهال انقلاب نادیده گرفت.
افرادی چون آیت الله سید یحیی جعفری نماینده ولی فقیه در استان کرمان ، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و دهها نفر از دیگر بزرگان این دیار نقش بارزی در شکل گیری انقلاب اسلامی داشته اند.
اما پر واضح است تکرار نشدن این افتخارات در دراز مدت ممکن است افتخارات این دیار را به دست فراموشی بسپارد و شاید فردا دیگر شاهدی نباشد تا حرفی از آن همه رشادت به زبان براند.
اما اقدام بی نظیر و در خور تحسین مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در جمع آوری اطلاعات مربوط به افتخارات و سهم کرمان و کرمانی در شکل گیری انقلاب اسلامی با جمع آوری 20 هزار جلد سند در 15 جلد کتاب ستودنی است.
گنجینه های با ارزشی که مبارزات مردم غیور کرمان را در سال های 1342 تا 1357 با زبان اسناد به تصویر کشانده و قرار است بزودی رونمایی شود.
و اما بخش دوم و مهمتر این اقدام شایسته، تقدیری دوچندان می خواهد، و آن اینکه در دنیای وانفسای اکنون که گرد بی مهری و بی تفاوتی با توطئه های ایادی شرق و غرب در بین جوانان ایران اسلامی در حال پاشیده شدن است، جمع آوری و انتشار این اسناد می تواند با روشنگری و یادآوری آنهم رشادت بزرگان ما، جان دوباره ای به انقلاب اسلامی ببخشد.
امروز و با ترفندها و جنگ هایی که به شیوه ای نرم، هر لحظه در تار و پود زندگی ما رسوخ می کند یکی از مهمترین راههای مقابله و ضد ضربه شدن، یادآوری و مرور بزرگی هاست؛ آن بزرگی هایی که به واسطه آن امروز نام ایران اسلامی لرزه بر اندام دشمنان این مرز و بوم انداخته است.
انتشار 15 جلد کتاب با محتوای بیش از 20 هزار برگ سند موجود در ساواک کرمان؛ امروز می تواند به نوعی جان دوباره ای به انقلاب اسلامی ببخشد و چشم جوانان ما را در مقابل دنیایی بگشاید که شاید تصور اندک و مبهمی از آن دارند.
مکتوب کردن افتخار آفرینی و مبارزات بزرگ مرد کرمان؛ آیت الله سید یحیی جعفری، دیگر اقدام پسندیده مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در استان کرمان است.
15 جلد کتاب با عنوان 'انقلاب اسلامی به روایت ساواک' از نگاه ماموران ساواک و بر طبق اسناد موجود در ساواک به انقلاب اسلامی و انقلابیون کرمان نگریسته است و این مهم باید مورد توجه قرار بگیرد که بسیاری از فعالیت های نیروهای انقلابی به دور از چشم ماموران ساواک انجام می شد لذا بسیاری از فداکاری ها و اقدامات انقلابیون در این مجموعه نیامده است.
لذا این اسناد پایانی مطالعات پیرامون انقلاب اسلامی در استان کرمان نیست بلکه پیش درآمد و مکانی برای تجزیه و تحلیل بهتر پژوهشگران و سایرین است.
براساس این گزارش مراسم رونمایی از این اثر نفیس و گرانبها که تاریخ مبارزات مردم کرمان را در راستای آگاهسازی آیندگان به نثر درآوده و به تصویر کشیده قرار است روز شنبه هفته آینده هفدهم تیرماه با حضور مسئولان کشوری ، استانی و محلی انجام شود .
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
5054/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.