به گزارش روز شنبه روابط عمومی دادگستری استان کرمان، یدالله موحد در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر کرمان افزود: امروز جمع زیادی از مردم در قالب شوراهای حل اختلاف در حال همکاری با دادگستری و پاسخگوی نیازهای قضایی مردم هستند.
وی تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی می توان از ورود بسیاری از اختلافات، دعاوی و مشکلات حقوقی مردم به سیستم قضایی جلوگیری کرد و قبل از ورود به دستگاه قضاء این اختلافات را با صلح و سازش حل و فصل کرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حقوق بشر غربی زمینه ساز سقوط بشریت از سعادت است گفت: حقوق بشر آمریکایی به ابزاری برای سلطه بر کشورهای جهان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی حاصل تفکرات امانیسمی غرب است و با دیدگاه های اسلامی تفاوت های اساسی دارد افزود: در حقوق بشر غربی مبنا انسان محوری است در حالی که در دیدگاه حقوق بشر اسلامی مبنا دین مداری، تفکر الهی و توحید است.
وی اظهار کرد: معتقدیم انسان یک خالق دارد و این معبود تمام مصالح و مسیر سعادت انسان را تشخیص می دهد اما در دیدگاه حقوق بشر غربی محور و اساس کارها انسان است و در بسیاری از موارد انسان در مقابل خدا قرار می گیرد.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان عنوان کرد: در کشورهای غربی قوانینی صادر و وضع می شوند که نه تنها انسان را به سمت سعادت و کمال سوق نمی دهد، بلکه زمینه سقوط بشریت را فراهم می سازد، به عنوان مثال ازدواج با هم جنس در برخی کشورهای غربی جنبه قانونی پیدا می کند که با سعادت بشری در تضاد است.
وی تاکید کرد: حقوق بشر آمریکایی به ابزاری برای سلطه و استعمار سایر کشورهای جهان تبدیل شده است و امروز می بینیم کشور عربستان سعودی که بویی از آزادی و دموکراسی و حقوق بشر نبرده تحت حمایت نظام سلطه و آمریکا قرار می گیرد.
موحد ادامه داد: در مقابل ایران اسلامی که از ابتدای انقلاب با اتکاء به آرای عمومی و بر مبنای مردم سالاری دینی شکل گرفته و اداره می شود همواره مورد تهاجمات و آماج حملات نقض حقوق بشر قرار می گیرد.
وی بیان کرد: امروز شاهد بیشترین جنایات علیه صلح و امنیت بشری، بیشترین نسل کشی و بیشترین تجاوز به محدوده های جغرافیایی سایر کشورهای جهان از سوی آمریکا هستیم و این در واقع ماهیت اصلی حقوق بشر آمریکایی است.
وی تصریح کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی، آمریکا از انواع توطئه ها و نیرنگ ها علیه ملت ایران استفاده کرده است.
رئیس شورای قضایی استان کرمان یادآور شد: امروز آمریکا به کدام معاهده و میثاق نامه بین المللی پایبند بوده است؟ جزء این است که تمام آنها را نقض کرده است؟ چنانچه استفاده از سلاح های شیمیایی در سردشت، یکی از نمونه های حقوق بشر آمریکایی است.
وی گفت: نقض بکارگیری سلاح های کشتار جمعی یکی از معاهدات بین المللی است که آمریکا در سردشت ایران توسط صدام ملعون و با حمایت و پشتیبانی بسیاری از کشورهای غربی، علیه ملت ایران استفاده کرد و با سلاح های شیمیایی جمع زیادی از مردم ایران را به شهادت رساند.
این مقام ارشد قضایی در استان کرمان خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی صدها هزار نفر انسان توسط سلاح های کشتار جمعی به شهادت رسیدند و جمع زیادی مصدوم شدند و این در واقع ماهیت اصلی حقوق بشر آمریکایی است.
** شهید بهشتی، مدیری خلاق در سازمان دهی تشکیلاتی بود
رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه عدالت و امنیت به ویژه شهدای هفتم تیرماه 1360 و به ویژه شهید بهشتی اظهار کرد: شهید بهشتی یکی از نوادر روزگار خویش، شخصیتی منحصربه فرد، عالم برجسته دینی، سیاست مداری دوراندیش و مدیری خلاق در سازمان دهی تشکیلاتی بود.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان اظهار کرد: تعبیر بلند امام خمینی (ره) درباره شهید بهشتی این بود که 'بهشتی یک ملت بود برای ملت ما'.
وی ادامه داد: به رغم اینکه از زمان انتصاب شهید بهشتی در این سمت تا روز شهادت وی کمتر از 16 ماه بود و مسئولیت ریاست قوه قضائیه تنها مسئولیت وی نبود، با اتکا به قدرت لایزال الهی و خلاقیت های فکری خود تحولات بنیادین در ساختار قضایی کشور از جهات مختلف به وجود آورد و سازمان جدید قضایی را متناسب با اصول قانون اساسی و آرمان های انقلاب و انتظارات ملت شهید پرور ایران پایه گذاری کرد.
موحد تصریح کرد: افق و چشم اندازی که شهید مظلوم آیت الله بهشتی در قانون اساسی و فرمایشات خود برای قوه قضائیه ترسیم کرد این بود که قوه قضائیه باید قوه مستقل و پشتیبانی مقتدر برای صیانت از حقوق فردی و اجتماعی مردم باشد.
وی ادامه داد: مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در نظام جمهوری اسلامی، قوه قضائیه باید باشد و متولی احیای حقوق عامه و گسترش دهنده عدل و آزادی های مشروع در جامعه اسلامی، قوه قضائیه است.
وی ادامه داد: از نگاه شهید بهشتی قوه قضائیه باید ناظری کارآمد و تیزبین بر حسن اجرای قوانین در کشور باشد و بتواند حدود الهی را اجرا و مقررات مدون جزای اسلامی را عمل کند.
وی افزود: هر چند که وضعیت موجود دستگاه قضایی با وضعیت مطلوبی که در نگاه بنیان گذار قوه قضائیه ترسیم شده است، فاصله طولانی دارد اما به جرات می توان ادعا کرد که جهت گیری و رویکرد این قوه و تحولات ایجاد شده در سنوات بعد از انقلاب در قوه قضائیه حرکت به سمت این اهداف است.
** کثرت مراجعات و رشد ورودی ها، شتاب دستگاه قضایی در رسیدن به اهدافش را کند کرده است
رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: با وجود همه محدودیت ها و موانع، قوه قضائیه گام های بلندی به سمت توسعه قضایی برداشته است و بخشی از پیشرفت ها قبل از آن قابل تصور نیز نبود اما یکی از مواردی که شتاب قوه قضاییه را برای رسیدن به اهداف آن کم کرده است کثرت مراجعات و رشد ورودی ها به قوه قضاییه است.
وی یادآور شد: از 30 سال قبل تاکنون جمعیت کشور 2 برابر شده اما ورودی پرونده ها به قوه قضائیه هفت برابر و جمعیت کیفری زندان ها 6.5 برابر شده است، هر چند به همین نسبت قضات، کارکنان و فضای اداری قوه قضائیه افزایش یافته و توسعه تکنولوژی اطلاعات در این قوه حیرت انگیز است، اما نرخ رشد بالای پرونده ها همه ظرفیت های ایجاد شده را به خود مشغول می کند.
این مقام ارشد قضایی در استان کرمان خاطرنشان کرد: دسترسی آسان مردم به عدالت از جمله اهداف قوه قضائیه است و امروز مردم استان کرمان می توانند با مراجعه به 30 واحد قضایی در سراسر استان در کمترین زمان و مسافت ممکن به قضات دسترسی داشته باشند.
وی ادامه داد: دستگاه قضایی اگر با ایجاد این ظرفیت ها در حوزه منابع انسانی، تجهیزات و فضای اداری با رشد ورودی پرونده ها روبرو نبود، کیفیت و سرعت دادرسی ها و پاسخگویی به انتظارات قضایی مردم وضعیتی کاملا متفاوت با وضع موجود داشت.
وی عنوان کرد: در استان کرمان 30 واحد قضایی و 300 قاضی فعال است که به نسبت جمعیت به ازای هر 100 هزار نفر، 10 قاضی در استان کرمان به دعاوی و اختلافات مردم رسیدگی می کنند.
وی گفت: در سال گذشته در مجموع به 640 هزار پرونده در شعب قضایی استان کرمان و شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است و سرانه هر قاضی در سال 2 هزار و 100 پرونده است.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.