مجید فرخی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کفشدوزک کریپتولموس در یکهزار هکتار از باغ های مرکبات منطقه جنوب کرمان رهاسازی شد و به منظور کنترل بیولوژیک آفات و استفاده از روش های تلفیقی یکهزار هکتار از باغ های مرکبات منطقه، مبارزه بیولوژیک انجام گرفت.
وی بیان کرد: مبارزه بیولوژیک با رهاسازی کفشدوزک کریپتولموس به منظور کنترل آفت شپشک آرد آلود مرکبات در سطح باغات منطقه از اوایل خرداد سال جاری آغاز شد.
وی گفت: در این نوع مبارزه با آفات طی سال های اخیر روش های IPM و بکارگیری ناظران، استفاده از عوامل و مواد بیولوژیک و اجرای کارگاه های آموزشی ایجاد شده است و در سال جاری نیز این روند ادامه دارد.
فرخی اظهار کرد: با توجه به بررسی نتایج رضایت بخش اجرای این طرح در سال های گذشته امیدواریم در سال جاری نیز آفت شپشک آرد آلود بدون استفاده از سموم شیمنیایی کنترل شود.
سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تولید می شود.

**واکسیناسیون 65 هزار راس دام در منوجان
سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان منوجان گفت: 65 هزار راس از دام های سبک این شهرستان علیه بیماری خطرناک آبله واکسینه شدند.
محمد رهبان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سه ماه گذشته در زمینه کنترل و مبارزه بیماری های واگیر دامی 65 هزار مایه کوبی دام های شهرستان منوجان علیه بیماری آبله گوسفندی و بزی انجام شد.
وی تصریح کرد: با توجه به مخاطرات بیماری آبله برای دام ها بویژه در ایام زایش و امکان تلفات بره ها و بزغاله ها، اکیپ مایه کوبی شبکه براساس زمانبندی و پیش بینی سالانه اقدام به مایه کوبی به موقع دام ها در نیمه اول سال علیه بیماری آبله می کند.
وی ادامه داد: کارکنان دامپزشکی منوجان در کنار فعالیت های بهداشتی، قرنطینه ای و پیشگیرانه اقدامات آموزشی و ترویجی لازم را در زمینه افزایش آگاهی دامداران بویژه مخاطرات بیماری های دامی مشترک بین انسان و دام و راه های پیشگیری از بیماری های را از طریق آموزش های حضوری و چهره به چهره در دستور کار خود قرار داده اند.
سرپرست اداره دامپزشکی منوجان به طرح نظارت از مراکز عرضه مواد خامی دامی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: یک اکیپ در 2 نوبت صبح و عصر از مراکز عرضه مواد خامی دامی منوجان بازدید می کنند.
مرکز شهرستان منوجان در 420 کیلومتری جنوب کرمان است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7450/6003/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.