به گزارش ایرنا عباس سعیدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید اقدامات انجام شده دولت ها را همانگونه که هست به مردم بگوییم افزود: بزرگترین مرکز تولید و پرورش آرتمیا طی دولت یازدهم در کرمان کلید خورد و توسعه و تکثیر پرورش ماهیان خاویاری در این استان به 170 تن رسیده است.
وی بیان کرد: در مجموع بیش از 2 هزار و 300 تن انواع آبزیان در استان کرمان تولید می شود و طی 2 سال آینده نیز مرکز تکثیر آبزیان در کرمان راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در کنار تامین مواد غذایی جامعه، تامین کننده سلامت جسم و روح مردم نیز است خاطرنشان کرد: بیش از 24 سال است که در بخش کشاورزی استان کرمان فعالیت می کنم اما اقداماتی که در دولت تدبیر و امید انجام شده به واقع قابل مقایسه با 24 سال گذشته نیست.
وی گفت: اقدامات زیرساختی بسیار خوبی در حوزه های مختلف کشاورزی استان کرمان طی دولت یازدهم انجام شده است.
وی با یاداوری این نکته که بیش از 90 درصد روغن خوراکی کشور وارداتی است افزود: دولت یازدهم با توسعه کشت کلزا برنامه های بسیار خوبی را برای تامین روغن خوراکی کشور اتخاذ کرده است.
وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کلزا در استان کرمان نسبت به دوره قبل رشدی 10 برابری داشته است اظهار کرد: این مقدار قبل از دولت تدبیر و امید 200 هکتار بود که به 2 هزار هکتار افزایش یافته است.
سعیدی خاطرنشان کرد: در گذشته برای کاشت و برداشت کلزا ماشین آلات کشاورزی لازم را نداشتیم در حالی که طی سه سال اخیر 30 دستگاه کارنده بذر وارد استان کرمان شده است.
سعیدی بیان کرد: 2 هزار و 100 دستگاه تراکتور و کمباین و همچنین هفت هزار و 200 دنباله بند به استان کرمان وارد شده که در کاهش قیمت تمام شده محصول کمک قابل توجهی به کشاورزان کرده است.
وی با اشاره به واردات گندم در دوره های قبل اظهار کرد: امروز استان کرمان در زمینه گندم به خودکفایی رسیده به گونه ای که سه میلیون تن تولید اضافی در سیلوها داریم که بیشتر صادراتی است.
وی با بیان اینکه دغدغه امروز ما در استان کرمان، خالی کردن سیلوهای گندم ارزوئیه است اضافه کرد: پیش بینی می کنیم امسال نیز بیش از 200 هزار تن گندم صادراتی وارد سیلوهای این استان شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: طی سه سال اخیر سطح زیر کشت گندم را 14 هزار هکتار کاهش دادیم اما تولید گندم 2 هزار تن افزایش یافت و این نتیجه ورود دانش به مزارع این استان است.
وی با تاکید بر لزوم اجرای سیستم های نوین آبیاری در مزارع و باغات استان کرمان خاطرنشان کرد: از اول پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 حدود 33 هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در شمال این استان انجام در حالی که در دولت یازدهم 25 هزار و 500 هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در کرمان اجرا شده است که رشد 59 درصدی را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: 37 درصد از مجموع سیستم های آبیاری اجرا شده در استان کرمان توسط دولت یازدهم اجرا شده و امروز هیچ محدودیتی در پرداخت 70 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای اجرای سیستم های آبیاری نداریم.
سعیدی اظهار کرد: برای جایگزین کردن محصولات کشاورزی با مصرف آب کم در دولت یازدهم اقدامات اساسی انجام شده به گونه ای که سطح زیر کشت زعفران در استان کرمان 470 هکتار بود که در این دولت تدبیر و امید به یکهزار و هفت هکتار افزایش یافته است.
وی با اشاره به توسعه کشت گل محمدی در تمام شهرستان های شمال استان کرمان اضافه کرد: سطح زیر کشت گل محمدی از 2 هزار و 580 هکتار به سه هزار و 60 هکتار رسیده که یک دستاورد بزرگ برای استان کرمان خواهد بود.
وی با اشاره به اجرای طرح های مختلفی همچون طرح رونق تولید در استان کرمان خاطرنشان کرد: 542 نفر از کشاورزان را برای دریافت تسهیلات از طریق سیستم بهین یاب ثبت نام کردیم که برای دریافت 321 میلیارد تومان به بانک های عامل معرفی شدند.
وی همچنین با اشاره به هویت بخشیدن به دام های استان کرمان طی سه سال اخیر عنوان کرد: 170 هزار راس دام استان کرمان در دولت یازدهم هویت گذاری شده است به گونه ای که امروز به راحتی می توانیم جلوی قاچاق دام را بگیریم.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح 117 میلیارد تومان سود به دامداران استان کرمان رسیده است.
در راستای کاهش مصرف آب طرح همیاران آب از 18 آبان سال 1393 با همت استاندار کرمان و مشارکت مردم در این استان اجرا شد و تشکیل شورای حفاظت از آب در استانداری کرمان را نیز به همراه داشت.
با اجرای این طرح بیش از 100 میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی شمال استان کرمان صرفه جویی شده است.
استان کرمان دارای 23 شهرستان است و جنوب استان با هفت شهرستان سازمان جهاد کشاورزی مستقل دارد.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشاردهنده: نجمه حسنی
7429/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.