به گزارش ایرنا عزت الله محمدی عصر چهارشنبه در نشست حفاظت از منابع آبی شهرستان جیرفت افزود: پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز در جیرفت بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال گذشته باید این مسدود می شد که به دلیل ایجاد مشکلات اساسی این امر محقق نشد و فقط 212 حلقه چاه مسدود شد.
وی عنوان کرد: هم اکنون 220 پرونده برای مسدود شدن چاه ها در مراجع قضایی شهرستان جیرفت تشکیل شده که 20 پرونده از این تعداد منجر به دستور رای شده است.
وی تصریح کرد: 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در جیرفت تعیین تکلیف شده و برای 800 حلقه چاه غیرمجاز هم در حال گرفتن دستور قضایی هستیم.
وی کمبود منابع مالی را دلیل اصلی کندی روند مسدود کردن چاهها بیان و اظهار کرد: برای بستن یک حلقه چاه باید تمام جوانب را در نظر گرفت که به اقتصاد مردم نیز لطمه ای وارد نشود.
فرماندار جیرفت نیز عنوان کرد: اقدامات خوبی در حفاطت از منابع آبی در این شهرستان انجام شده در حالی که این منطقه همچنان با بحران کم آبی مواجهه است.
احمد امینی روش عنوان کرد: وجود چاههای غیرمجاز بسیار تاسف آور است.
وی به بارش باران در ماه های اخیر اشاره و تصریح کرد: مدیریت مصرف منابع آبی همچنان باید در دستور کار همه اقشار بخصوص کشاورزان قرار گیرد.
فرماندار جیرفت با بیان اینکه پتانسیل اصلی این منطقه کشاورزی است گفت: باید با اجرای کشت های جایگزین بتوانیم مشکل کم آبی را مدیریت کنیم.
وی به اقدامات انجام شده طی سالهای اخیر در بخش مدیریت مصرف آب اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که هنوز در این بخش به شرایط مطلوب دست پیدا نکرده ایم.
وی بیان کرد: استفاده از تسهیلات حوزه بانکی نیز باید در راستای حفاظت از منابع آبی در دستور کار قرار گیرد و جهاد کشاورزی هم باید اصلاح الگوی کشت را با جدیت دنبال کند.
شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
این شهرستان دارای بزرگترین گلخانه طبیعی جهان است و سالانه 50 هزار تن انواع محصولات کشاورزی از این منطقه به سایر نقاط کشور صادر می شود که بیشتر این گلخانه ها از طریق چاههای زیرزمینی تامین آب می شود.
364 روستای بالای 20 خانوار و 280 روستای زیر 20 خانوار در این شهرستان وجود دارد که 225 روستا زیر پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی قرار دارد و 162 روستای بالای 20خانوار و در مجموع 409 روستا فاقد آب آشامیدنی حاصل از چاه های زیرزمینی تامین آب می شوند.
خبرنگار: روح الله صائب ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
6003/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.