به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی استانداری کرمان علیرضا رزم حسینی در نشست بررسی وضعیت ریزگردهای استان کرمان در تهران با اشاره به ورود موسسات ملی به استان و رونق اقتصادی مناطق مختلف کرمان در حوزه اقتصاد مقاومتی افزود: 20 موسسه ملی به عنوان معین اقتصادی مناطق، مدیریت این استان را بر عهده دارند که در سفر اخیر دکتر جهانگیری بر اهمیت این مسئله تاکید دوباره شد.

**2 هزار هکتار از اراضی استان کرمان سال آینده مالچ پاشی می شود
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بعد از خوزستان، کرمان مهمترین کانون گرد و غبار در کشور است گفت: سال 96 اقدامات موثری در زمینه مقابله با ریزگردها انجام می گیرد.
خداکرم جلالی افزود: هر اقدامی که در راستای بیابان زدایی و تثبیت شن روان باشد انجام و در زمان مناسب نهال کاشی را انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه در کشور بایستی 7.5 میلیون هکتار مالچ و نهال کاشی صورت بگیرد تا از گزند ریزگردها در امان باشیم، گفت: امنیت زیستی مقدمه سایر امنیت هاست و در جایی که گرد و غبار باشد سایر امنیت ها تحت شعاع قرار می گیرد.
وی بیان کرد: اقدامات در مقابله با بیابان زدایی در کشور 20 درصد قبل از انقلاب و 80 درصد بعد از انقلاب صورت گرفته و در مجموع 2 میلیون و 400 هزار هکتار جنگل کاری انجام شده است.
جلالی در خصوص مشکلات مالی این سازمان گفت: این قضیه ملموس است که 25 درصد کانون های بحران در استان کرمان است و بعد از خوزستان که 750 هزار کانون دارد کرمان در اولویت قرار گیری اعتبارات قرار دارد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه از سال 80 تاکنون یک میلیون هکتار تالاب در کشور خشک شده و این در حالی است که ما در در بهترین شرایط و در بزرگترین طرح های سالانه 7 تا 8 هزار هکتار مالچ و نهال کاری انجام داده ایم، افزود: در کرمان هم دود خشک شدن تالاب ها به چشم مردم می رود.
وی با بیان اینکه سال 96 مجموع 100 میلیون دلار برای برای خرید مالچ نفتی و مقابله با گرد و غبار و ریزگردها اختصاص یافته و نسبت به سال گذشته بهتر بوده است گفت: از بودجه در نظر گرفته شده سال 96 درخواست تخصیص اعتبار کرده ایم و به اندازه 2 هزار هکتار رایگان مالچ در اختیار استان قرار می دهیم.
جلالی اعتبار این 2 هزار هکتار را هر هزار هکتار 12 میلیارد تومان بیان کرد و افزود: این مالچ به صورت رایگان تحویل می دهیم و استان هزینه پخش مالچ را برعهده می گیرد.
وی همچنین قول مساعد داد که در اولین بارندگی استان در سال 96 نهال کاری مناطق مختلف استان انجام شود.

**وجود 25 درصد کانون تولید ریزگردهای کشور در استان کرمان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز با تاکید بر اینکه مشکلات کرمان در خصوص ریزگردها از خوزستان بیشتر است افزود: با تدبیر استاندار کرمان و بدون اعتبارات مالی توانستیم بحران را کنترل کنیم و به شدت پیگیر حل مسئله ریزگردها در استان کرمان هستیم.
محمود صفرزاده گفت: 25 درصد کانون تولید ریزگردها در کرمان است و با توجه به اینکه 42 درصد استان بیابان است، باید با این بحران مقابله کنیم.

**مقابله با ریزگردها تنها راه مقابله با مهاجرت روستاییان به شهرها
فرماندار ریگان در شرق کرمان هم با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات ریزگردها، جنگل های موجود رو به خشک شدن است، تصریح کرد: جدا از مسئله ریزگردها تا کنون 24 روستا خالی از سکنه شده و 80 روستای دیگر نیز از این پدیده تاثیر می گیرند و رشد مهاجرت از روستاها بالاست.
امین باقری گفت: هزینه های مقابله با ناامنی های ناشی از خشکسالی و ریزگردها در شرق استان و با توجه به نزدیکی به مرزهای شرقی کشور بالاتر بوده و بایستی برای مبارزه با مهاجرت های ناشی از این پدیده فکر اساسی نمود.

**مالچ پاشی راه اساسی مقابله با ریزگردها
اولین بخشدار ریگان نیز گفت: 28 سال قبل که بنده به عنوان اولین بخشدار این منطقه روی کار آمدم و 8 سال در این سمت بودم به یاد دارم در برخی موارد طوفان شن حدود 1.5 متر می رسید که حتی درب منازل باز نمی شد.
توسلی تاثیر مالچ پاشی در آن زمان را عالی دانست و گفت: بهترین راه مقابله با این پدیده مالچ پاشی بود که این موضوع کم کم به دلیل کمبود اعتبار فراموش شده و به نظرم مالچ پاشی به صورت گستره دیده شود.

**طوفان شن جزیی از زندگی مردم شرق استان است
نماینده مردم بم، ریگان، نرماشیر و فهرج در مجلس شورای اسلامی گفت: از شروع کار در کمسیون کشاورزی سه اصل جز موارد خاص مطرح شد؛ یکی بحران آب در کشور و استان کرمان، دوم مسئله زمین و اراضی و سوم مسائل زیست محیطی، طوفان و ریزگردهاست.
حبیب الله نیکزادی گفت: متاسفانه در استان کرمان نسبت به استان خوزستان مشکلات بیشتری وجود دارد، چرا که در خوزستان هر از چند گاهی به دلیل بیابان های اطراف خوزستان و بخشی به دلیل بیابان های عراق، مسئله ریزگردها باعث آزار و اذیت مردم می شود، اما طوفان شن روان در کرمان به جزئی از زندگی مردم تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه مردم شرق استان هفته ای سه چهار روز بحران طوفان شن را پیش رو دارند افزود: خیلی از منازل در این مناطق از بین رفته و حتی درخت های 10 متری زیر این شن ها دفن شده است.
وی با اشاره به اینکه صدا و سیمای مرکز کرمان باید در خصوص این پدیده اطلاع رسانی های گسترده انجام دهد بیان کرد: همین جا از استاندار محترم می خواهم به طور جدی مشکلات ریزگردها را تبیین کنند تا همه ببینند.

**18 هزار هکتار اراضی کرمان تعیین تکلیف می شود
در ادامه نشست تخصصی مقابله با ریزگردهای استان کرمان، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تاکنون 18 هزار هکتار اراضی در استان کرمان به لحاظ قانونی حل و فصل شده و طبق مکاتبه با حجت الاسلام انصاری این اراضی به مردم برگردانده می شود.
مسعود منصور گفت: متاسفانه در سیستم اداری طرحی 20 سال پیش تصویب و عملی نشده و کسی بررسی نمی کند اما همین که برای پیگیری آن طرح و اصلاح آن اقدام می کند همه دستگاه های نظارتی و بازرسی حساس می شوند.
وی افزود: در جلسات قبل هم به مدیران کرمان گفتم برای 600 هزار هکتار اراضی جانمایی کرده و فضاهای عمومی مشخص و کارگروه تشکیل شود تا اقدامات بعدی صورت بگیرد.
همچنین سعیدی رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان، رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان به ارائه گزارش عملکرد دستگاه متبوع خود پرداخته و در خصوص مقابله با ریزگردها به ارائه راهکار پرداختند.
بنابراین گزارش در پایان این نشست که با مصوباتی همراه بود مقرر شد راهکار مقابله با طوفان های شن و ریزگردها از طریق تله رسوبگیر، کاشت گیاهان مرتعی و جنگلی، احداث بادشکن و همچنین استفاده از مالچ بیولوژیک و مالچ پیشرفته در دستور کار قرار گرفته و همچنین مقرر گردید در فاز اول 2 هزار هکتار در دستور مالچ پاشی قرار گیرد.
جلسه بررسی وضعیت ریزگردهای استان کرمان با حضور استاندار کرمان، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، معاون عمرانی استاندار، نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران مرتبط استانی و مدیران کشوری در تهران برگزار شد.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار: رسول محمدحسنی
3029/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.