یحیی کمالی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گروه دوستی ایران و آلمان در سفر یک هفته ای به کشور آلمان بر روابط فرهنگی و تجاری تاکید کردند.
وی به دیدار با پرفسور فریدریکه ‌فلس رئیس مؤسسه باستان ‌شناسی آلمان و پرفسور سوند هانسن رئیس بخش اوراسیای این مؤسسه اشاره و اظهار کرد: در این نشست تصمیم برگزاری یک همایش بین المللی در جیرفت گرفته شد که بعد از انجام برنامه ریزی های لازم، این همایش در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به حضور باستان‌ شناسان آلمانی در شهرستان جیرفت عنوان کرد: آثار به دست آمده از منطقه جنوب کرمان، تاریخ بیش از هفت هزار سال را نشان می‌ دهد.
نماینده مردم شهرستان‌ های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: الواح گلی کشف شده در این منطقه که دارای خطوط حکاکی هستند، اکنون در حال رمزگشایی بوده با این حال کارشناسان باستان ‌شناسی معتقدند که این خط قدیمی‌ تر از خط سومری‌ ها در بین‌ النهرین است.
وی با بیان اینکه به طور قطع با این رمزگشایی در دنیا تحول عظیمی رخ می‌ دهد خاطرنشان کرد: تاریخ تمدن جهان با این کشف بزرگ از بین‌ النهرین به جنوب کرمان انتقال پیدا می ‌کند.
وی میراث فرهنگی را هویت و اصالت فرهنگ‌ ها دانست و عنوان کرد: امیدواریم با همکاری یکدیگر شاهد همگرایی 2 کشور ایران و آلمان برای تثبیت این دستاوردها باشیم.
کمالی پور بیان کرد: حوزه تمدن غنی جیرفت که 450 کیلومتر از این منطقه را به خود اختصاص داده، مملو از آثاری است که هر کدام بخشی از شگفتی‌ های زندگی بشری را به نمایش می‌ گذارد.
گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در یک سفر یک هفته ای به آلمان که از 14 اسفندماه سال جاری آغاز شد با بسیاری از مسئولان این کشور دیدار کردند.
شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: روح الله صائب ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
6003/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.