به گفته کارشناسان و مسئولان حوزه صنعت، 90 درصد بنگاه ها تولیدی کرمان طی دولت های قبل به ورطه تعطیلی کشیده شده این در حالی است که دولت یازدهم با استفاده از فرصت کمک به صنایع کوچک و متوسط، کارنامه ای قابل قبولی را در این عرصه در کرمان داشته است.
پر واضح است، دولت برای برگرداندن رونق به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در استان کرمان تلاش های زیادی انجام داده و جبران کم کاری های ادوار گذشته در این بخش، توفیقی اجباری برای دولت یازدهم رقم زده است که بتواند در جان دادن به واحدهای تولیدی رویکرد عدالت محور خود را در رونق توسعه صنایع به نمایش بگذارد.
نمونه بارز این اقدامات، طرح رونق تولید است که برای خروج واحدهای تولیدی و صنعتی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و با همکاری بخش صنعت، معدن، کشاورزی و همکاری بانک ها در کرمان عملیاتی شد و کارگروه رفع موانع تولید این استان با بیش از یکهزار مصوبه به کمک واحدهای تولیدی آمد که می توان گفت، آرامشی که امروز در اقتصاد کرمان به وجود آمده نتیجه همدلی و وحدت مسئولان در اجرای این طرح ها بوده است.

** معرفی 474 واحد صنعتی کوچک و متوسط کرمان برای دریافت تسهیلات بانکی
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با تشریح حمایت های دولت از بنگاه های تولیدی این استان گفت: 474 واحد صنعتی کوچک و متوسط برای دریافت هشت هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده است.
امین غفاری منش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتفاق مهمی که در دولت یازدهم رخ داد این بود که می بایست مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی شناسایی و در راستای رفع آن مشکلات اقدام شود.
وی نبود نقدینگی را مشکل عمده واحدهای تولیدی استان کرمان عنوان کرد و ادامه داد :برای رفع کمبود اعتبارات در واحدهای تولیدی طرحی با عنوان طرح رونق تولید ارائه شد و در این راستا واحدهای تعطیل، نیمه فعال و یا واحدهایی که زیرظرفیت کار می کنند شناسایی شد.
غفاری اضافه کرد :در صورت وجود بازار برای محصول این واحدها و امکان حضور در بازار، نقدینگی لازم برای بقای آنها از طریق سیستم بانکی تامین شود.
وی تصریح کرد: رویکرد دولت در این طرح به سمت واحدهایی است که در صورت تزریق پول بتوانند جایگاه خود را در بازار به دست آورده و اقساط تسهیلات را به سیستم بانکی برگردانند تا سیستم بانکی دچار ضرر و زیان نشود.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: در راستای ارزیابی های انجام شده واحدهایی که می توانستند از این تسهیلات استفاده کنند، طی یک بررسی و کار کارشناسی سه ماهه شناسایی شده و از ابتدای امسال طرح رونق تولید در استان کرمان کلید خورد و به صورت عام به تمام واحدهای صنعتی اطلاع رسانی شد.
وی ادامه داد: ابتدا مشکلات واحدها در کمیته ای به نام 'کمیته تسهیل' با حضور نمایندگان بانک ها، استانداری، شرکت شهرک های صنعتی و اتاق بازرگانی بررسی شد.
غفاری اظهار کرد: تعداد 522 واحد تولیدی کوچک و متوسط با ارائه درخواست، متقاضی دریافت تسهیلات شدند که ارزش این درخواست ها حدود 65 هزار میلیارد ریال بود.
وی گفت: میزان واقعی نقدینگی مورد نیاز هر واحد تولیدی محاسبه و بر اساس آن معیار تعداد 474 بنگاه تولیدی برای دریافت هشت هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شد.
وی با بیان اینکه درخواست هایی که به سیستم بانکی داده شد در 2 قالب تامین سرمایه در گردش و خرید تجهیزات و ماشین آلات بود گفت: در ادامه طرح های تولیدی با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی و واحدهایی را که برای خرید مواد اولیه به نقدینگی نیاز داشتند، شناسایی و به بانک های عامل معرفی شد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اضافه کرد: طی سه ماه گذشته تاکنون از 474 فقره معرفی شده به سیستم بانکی 97 فقره تسهیلات به ارزش یکهزار و 330 میلیارد ریال پرداخت شده است که از نظر تعداد حدود 20 درصد آن تحقق پیدا کرده است.
غفاری ادامه داد: از این 97 فقره 81 فقره به ارزش یکهزار و 150 میلیارد ریال بابت سرمایه در گردش پرداخت و 16 فقره به ارزش 160 میلیارد ریال برای جوازهای تاسیس پرداخت شده است.
وی همچنین عنوان کرد: در این فرآیند سیستم بانکی با توجه به اینکه خاطره خوبی از پرداخت تسهیلات زود بازده سال 86 نداشت در راستای پرداخت این تسهیلات مساعدت و همیاری لازم را انجام نداد.
غفاری ادامه داد: در صورتی که انتظار داشتیم حداقل بیش از 60 درصد این تسهیلات پرداخت شود.
وی تصریح کرد: این وضعیت موجب شد در انتهای سال که واحدهای تولیدی باید محصول خود را به بازار عرضه کنند در حال از دست دادن فرصت هستند و این فرصت سوزی به نفع واحدهای ما نیست.
غفاری اضافه کرد: طرح رونق تولید تا این لحظه یک هزار و 330 میلیارد ریال را به چرخه تولید واحدها برگردانده است.
وی افزود: بعد از تزریق این نقدینگی به واحدها شاهد رونق تولید در این واحدها هستیم، به گونه ای که این واحدها به جای تعدیل نیرو؛ تثبیت نیرو داشته اند.
غفاری در زمینه نتایج حمایت های دولت از واحدهای تولیدی نیز خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی انجام شده در 29 بنگاه تولیدی مشخص شد که حدود یک هزار و 70 شغل در این واحدها تثبیت شده است.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تثبیت اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: در واقع تنها با 410 میلیارد ریال در بخش صنایع کوچک موفق به تثبیت یکهزار و 70 شغل و ایجاد 71 شغل جدید شده ایم.
به گفته وی امروز در تعداد زیادی از واحدها افزایش رشد تولید رقم خورده و واحدهای تعطیل به چرخه تولید بازگشته اند.

** پرداخت 1700 میلیارد ریال تسهیلات ارزی به واحدهای تولیدی
غفاری توضیح داد: دولت در راستای حمایت از واحدهای تولیدی برای اینکه بتوانند در تهیه مواد اولیه خارجی خود از تسهیلات ارزی استفاده کنند، تسهیلاتی تحت عنوان تسهیلات 6 ماهه یوزانس صرفا برای خرید مواد اولیه به این واحدها پرداخت می کند.
وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 42 میلیون دلار تسهیلات ارزی یوزانس در استان پرداخت شده که معادل یکهزار و 700 میلیارد ریال است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه تسهیلات پرداختی از سوی دولت کاملا هدفمند است،گفت : جلساتی را با استاندار کرمان داشتیم و ایشان تاکید کردند که باید در پرداخت تسهیلات جهش داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بخش پرداخت تسهیلات رتبه چهاردهم کشوری را داریم تصریح کرد: با قولی که سیستم بانکی داده است می توانیم این رتبه را تک رقمی کنیم.

**94 درصد واحدهای تولیدی استان کرمان جزو صنایع کوچک و متوسط
غفاری با اشاره به پروانه های بهره برداری در استان کرمان گفت: یک هزار و 295 فقره پروانه بهره برداری در استان کرمان صادر شده که زیر 100 نفر اشتغال دارند و جزو واحدهای کوچک و متوسط محسوب می شوند.
وی تصریح کرد: در مجموع یک هزار و 371 پروانه بهره برداری در استان کرمان فعال است که 94 درصد آنها جزو صنایع کوچک و متوسط هستند.
وی افزود: در سال 95 مقداری کمک های یارانه فنی - اعتباری را برای اینکه نرخ سود بانکی واحدهای تولیدی کمتر شود به صورت بلاعوض در اختیار این واحدها قرار داده شده و از ابتدای امسال تاکنون حدود 250 میلیون تومان برای 10 بنگاه صنعتی یارانه بلاعوض پرداخت شده است.

**رتبه های تک رقمی کرمان در تولید محصولات منتخب تولید
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: از لحاظ تولید برخی محصولات، در سطح کشور جایگاه مطلوبی داریم به گونه ای که در تولید محصولات منتخب تولید که به طور مستمر در سطح کشور مورد پایش قرار می گیرند رتبه های تک رقمی داریم.
وی تصریح کرد: کرمان در تولید انواع خودروی سواری رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده و از ابتدای امسال تا کنون بیش از 47 هزار دستگاه خودرو در این استان تولید شده که هفت و نیم درصد سهم تولید خودروی کشور را شامل می شود.
غفاری اظهار کرد :لاستیک بارز کرمان در زمینه تولید لاستیک خودرو رتبه اول تولید را در کشور از آن خود کرده و 37 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده و از ابتدای امسال تا این لحظه حدود 46 هزار تن تولید داشته است.
وی افزود:کرمان در زمینه تولید سموم دفع آفات نباتی نیز 7.3 درصد از سهم کل کشور را به خود اختصاص داده و جایگاه چهارم تولید کشوری را دارد.
غفاری اضافه کرد: استان کرمان در زمینه تولید تلویزیون های تخت ال جی با داشتن رتبه دوم، حدود 30 درصد تولید کشور را داشته و از ابتدای امسال تا کنون نیز 175 هزار دستگاه تلویزیون تولید کرده است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان گفت: این استان رتبه نخست تولید کاتد مس در کشور را دارد و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 98 هزار تن تولید داشته است و 100 درصد کاتد کشور در کرمان در حال تولید است.
غفاری بیان کرد: 47 درصد زغالسنگ کشور در کرمان تولید می شود و این استان رتبه نخست تولید زغالسنگ را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

** 90 درصد واحدهای تعطیل در ادوار گذشته به تعطیلی کشانده شده است
امین غفاری عنوان کرد: تمام 300 بنگاه کوچک و متوسط تعطیل استان کرمان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و مشخص شد که از این تعداد کمتر از 10 درصد آنها طی سه سال گذشته تاکنون تعطیل شده و بیش از 90 درصد این واحدها در دولت های قبل تعطیل شده است.

** استقرار 1291 واحد صنعتی فعال در شهرک ها و نواحی صنعتی کرمان
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمان نیز گفت: از مجموع واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در کرمان، یکهزار و 291 واحد فعال در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر بوده که موجبات اشتغال 20 هزار و 315 نفر را رقم زده اند.
مجید غفاری افزود: 92 درصد واحدهایی تولیدی که با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می کنند مربوط به واحدهای تولیدی کوچک و این نسبت در شهرکها و نواحی صنعتی استان کرمان 97 درصد است.
غفاری بیان کرد: تعداد سه هزار و 313 طرح صنعتی در حال ساخت در استان کرمان وجود دارد که بین 20 تا 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اظهار کرد: تعداد طرح های صنعتی در حال ساخت و ساز در شهرکها و نواحی صنعتی استان کرمان هزار و 961 طرح است که 10 درصد از این طرح ها بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از این تعداد نیز 2 طرح توسط بانک ها تملک شده است.
غفاری عنوان کرد: در استان کرمان 19 شهرک صنعتی و 24 ناحیه صنعتی وجود دارد که از مجموع این 43شهرک و ناحیه صنعتی، 5.1 دهم درصد در حال واگذاری است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان گفت: چهار هزار و 507 هکتار از اراضی این استان در اختیار شهرک ها و نواحی صنعتی و 2 هزار و 796 هکتار آن وارد فاز عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: هزار و 898 هکتار از این اراضی دارای زمین صنعتی است و تاکنون یکهزار و 103 هکتار از این اراضی به متقاضیان واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمان افزود: زیرساخت های شهرک های صنعتی کرمان در دولت تدبیر و امید رشد خوبی داشته و مشکلات واحدهای صنعتی در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید مطرح و بررسی می شود.
گزارش: کمیل بهشتیان ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7429 /3029

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.