به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی استانداری کرمان، زهرا موسی پور در کارگاه منطقه ای ناظران استانی چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز جمهوری اسلامی ایران در هتل جهانگردی کرمان افزود: با توجه به اپیدمی و تاثیرات منفی عفونت HIV، این کارگاه در حال برگزاری است تا یکی از مهمترین برنامه های عملیاتی با عنوان برنامه چهارم استراتژیک و نحوه اجرایی کردن آن را بررسی کنیم.
وی یادآورشد: شیب بیماری عفونی HIV در سال های 81 تا 94 در ایران و گسترش آن در بین زنان، جوانان و نوجوانان نشان می دهد که یکی از مهمترین استراتژی های ما در زمینه ایدز باید آگاه سازی عمومی باشد.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده تنها 18 درصد از جوانان اعلام کرده اند که راه های انتقال بیماری ایدز را می دانند و 40 درصد عنوان کرده اند که نمی دانند چگونه از خودشان در برابر بیماری ایدز محافظت کنند.
موسی پور تاکید کرد: هر چه در جامعه ای طلاق، اعیاد و حاشیه نشینی بیشتر باشد، میزان ابتلا به بیماری HIV افزایش می یابد.
** زنان، جوانان و حتی کودکان و شیرخواران در معرض خطر بیماری HIV قرار دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: در سالیان گذشته فقط معتادان تزریقی در معرض بیماری ایدز شناخته می شدند اما امروزه زنان، جوانان و حتی کودکان و شیرخواران نیز در معرض این خطر قرار دارند.
سید وحید احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه در این کارگاه برای چهارمین برنامه استراتژیک کنترل بیماری HIV و نحوه اجرا کردن آن مورد بررسی قرار می گیرد افزود: امروزه باید نگاه مان را از فرد محور به جامعه محور تغییر دهیم و در نگاه جامعه محور باید سازمان ها در اجرای برنامه ها مداخله داشته باشند.
کارگاه منطقه ای ناظران استانی چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز جمهوری اسلامی ایران به منظور آشنایی با برنامه استراتژیک کنترل بیماری HIV و نحوه اجرای آن در استان ها و نظارت و پایش برنامه برگزار شده و استان های کرمان، یزد، هرمزگان و تهران در آن حضور دارند.
چهارمین برنامه ملی استراتژیک کنترل بیماری HIV از سال 94 تا 98 تدوین شده و به امضای هیأت دولت رسیده و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.
از آنجایی که در اجرای این برنامه حدود 22 دستگاه دولتی و غیردولتی دخالت دارند، ذیل کارگروه سلامت و امنیت غذایی کشور، کمیته کشوری کنترل بیماری HIV تشکیل و بر نحوه اجرای این برنامه نظارت و دخالت دارند که در این راستا برای هماهنگی بیشتر بین سازمان های مختلف، کمیته نظارت کشوری (SIP ) در سطح کشور تشکیل شده و متناظر آن در استان ها نیز تشکیل خواهد شد.
دریافت کننده و انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.