ناصر طاهری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شمال استان کرمان تاکنون درگیر آفت ملخ های صحرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته شمال استان کرمان از طریق ۲ شهرستان ریگان و ارزوئیه به آفت ملخ صحرایی آلوده شد تصریح کرد: امسال نیز این ۲ شهرستان به صورت ویژه مورد بررسی و پایش قرار می گیرند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: شهرستان های شرقی و شهرستان های هم مرز با استان های فارس و هرمزگان این استان نیز به صورت ویژه مورد پایش قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود شمال استان کرمان طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده درگیر ملخ های صحرایی شود لذا در این راستا تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده است.

طاهری با بیان اینکه به منظور مبارزه با آفت ملخ صحرایی در کرمان سم پاش، تجهیزات و سم مورد نیاز خریداری و آماده شده است ادامه داد: نشست های ستاد مبارزه با ملخ صحرایی در این استان و شهرستان ها با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط برگزار و قول مساعد برای همیاری در این زمینه اخذ شده است.

وی گفت: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، ملخ صحرایی در صورت ورود به شمال استان کرمان نمی تواند خسارات چندانی وارد کند.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود ۲ کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج  ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می گذارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.