بارش باران به عنوان رحمت الهی در استان کویری کرمان با وجود مشکلات خشکسالی همواره شادی مردم را به‌دنبال دارد اما بارندگی در بی‌تدبیری برای شهرسازی غیر اصولی کرمان طی سالیان گذشته خسارات بسیاری به همراه داشته است.

طی سال جاری برای دومین بار بارش باران موجب اختلال در تردد و رفت و آمد عابران پیاده و خودروها در شهر کرمان شد اما اینبار با افزایش  بارش‌ها بسیاری مسیرها مسدود و علاوه بر ایجاد ترافیک در بسیاری از نقاط شهری خودروها از مسیر جایگزین استفاده کردند.

همچنین بارش باران طی یک ماه گذشته موجب طغیان رودخانه‌ها و سیل‌های متعددی در شهرستان‌های کرمان، بافت، رابر و مناطق جنوبی استان شده که تکرار هرسال اینگونه حوادث جای بسی تامل دارد.

در صورت بارش بیشتر به طور قطع شهر کرمان نیز علاوه بر شهرستان‌ها از خطر سیلاب و ویرانی آن در امان نخواهد بود و در این خصوص جبران خسارت‌های سیلاب به راه‌ها، منازل مسکونی و زیرساخت‌های کرمان و جمع‌آوری پرتکرار روان آب‌های سطحی با تانکر، بسیار پرهزینه‌تر از اقدامات پیشگیرانه از قبیل بازگشایی بستر رودخانه‌ها، کانال کشی، شیب بندی شهر و ساخت سیل بند است که در صورت اصلاح نشدن شهرسازی کرمان، این خسارت‌ها می‌تواند هرساله تکرار شود و تخریب و ویرانی جدیدی به‌دنبال داشته باشد.

بارش ۳۴ میلیمتری باران باعث آبگرفتگی معابر کرمان شد

رییس مرکز پیش بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان گفت: طی روزهای اخیر ۳۴.۸ میلیمتر بارش باران در شهر کرمان ثبت و موجب آبگرفتگی معابر این شهر شده است.
حمیده حبیبی افزود: مناطق شرقی کرمان امروز (شنبه)شاهد افزایش ابر و ورزش باد شدید هستند.

حمیده حبیبی ادامه داد: روز یکشنبه شاهد بارش پراکنده باران و احتمالی تگرگ در نقاط مختلف استان خواهیم بود و از روز دوشنبه افزایش دما و گرم شدن هوا را در استان کرمان خواهیم داشت.

امسال کرمان شاهد خشکسالی هواشناسی نخواهد بود

وی اضافه کرد: امسال کرمان با توجه به میزان بارش‌ها، شاهد خشکسالی هواشناسی نخواهد بود.

رییس مرکز پیش بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان گفت: اما بر اساس خشکسالی‌های کشوری و بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی با وجود اینکه منابع آبی بیشتر از سال‌های قبل است، همچنان خشکسالی در این استان وجود دارد.

وی میزان بارندگی سال آبی جاری را ۲۰۴.۳ میلیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان در سال گذشته ۱۲۵.۴ میلیمتر بوده است.
رییس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان ادامه داد: میزان بارش‌های امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۲.۸ درصد افزایش یافته است.

حبیبی بیان داشت: مجموع میزان بارندگی سال زراعی جاری به ترتیب مربوط به کهنوج با ۴۹۵.۷ میلیمتر، بافت با ۴۴۶ میلیمتر، جیرفت با ۳۵۱.۸ و لاله زار با ۲۵۴ میلیمتر است.

بیش از ۳۹ میلیون لیتر روان‌آب سطحی در بارندگی اخیر کرمان دفع شد

معاون خدمات شهری شهردار کرمان از جمع‌آوری و دفع ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آب‌های حاصل از بارندگی در بارندگی اخیر با استفاده از تانکر و پمپ‌های ثابت و سیار در شهر کرمان خبر داد.

مهدی نیکویی، با اشاره به بارندگی ۳۴ میلی‌متری در روزهای اخیر در شهر کرمان گفت: در پنج‌شنبه یازدهم و جمعه دوازدهم اردیبهشت‌ماه که شاهد بارندگی شدید در شهر کرمان بودیم، ۴۱۶ نفر نیرو با تلاش شبانه‌روزی نسبت به جمع‌آوری روان‌آب‌های سطحی حاصل از بارندگی اقدام کردند.

وی افزود: برای جمع‌آوری روان‌آب‌های حاصل از بارندگی، ۶۲ پمپ ثابت و سیار و ۳۸ تانکر نیز به‌کار گرفته شد.

همکاری شهرداری، هلال‌احمر، سپاه و ارتش برای جمع‌آوری آبگرفتگی معابر کرمان

معاون خدمات شهری شهردار کرمان ضمن تقدیر از دستگاه‌هایی که در جمع‌آوری روان‌آب‌های سطحی با شهرداری همکاری کرده‌اند، گفت: از این تعداد تانکر، یک دستگاه متعلق به سپاه، دو دستگاه متعلق به هلال احمر، سه دستگاه متعلق به ارتش و بقیه متعلق به شهرداری و یا استیجاری بوده است. 

نیکویی افزود: همچنین یک پمپ دیزل نیز متعلق به شرکت گاز برای آبکشی روان‌آب‌های سطحی مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان این‌که شنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه، هیچ نقطه‌ای از معابر اصلی و فرعی در شهر کرمان با آبگرفتگی مواجه نبود، به آبگرفتگی جزیی در برخی کوچه‌ها اشاره کرد و گفت: همکارانم روز شنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه نیز مشغول دفع آب‌های سطحی در کوچه‌ها بودند.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان همچنین گفت: در بارندگی سوم اردیبهشت‌ماه نیز حدود ۳۱ میلیون و ۳۶۰ هزار لیتر روان‌آب سطحی در شهر کرمان جمع‌آوری شد.
اقدامات شهرداران مناطق کرمان در جمع‌آوری روان‌آب‌های سطحی

شهرداران مناطق چهارگانه کرمان هم با اشاره به تلاش نیروهای خدمات شهری مناطق مختلف شهری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی حاصل از بارندگی گفتند: تمام ماشین‌آلات و تجهیزات موجود در منطقه شامل پمپ‌های ثابت و سیار و تانکر برای جمع‌آوری روان‌آب‌های سطحی حاصل از بارندگی اخیر به‌کار گرفته شد.

بارندگی‌های اخیر در کرمان طی سامانه جدید بارشی از روز پنجشنبه هفته گذشته در اکثر نقاط استان کرمان گزارش شد و بنا به پیش بینی هواشناسی تا روز یکشنبه به صورت پراکنده ادامه دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.