عباس تقی زاده در این یادداشت که رونوشتی از آن روز شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته چنین آورده است: رسانه‌ها نقش مهمی در انتشار اخبار ویروس کرونا و ارتقا آگاهی و دانش جامعه در زمینه پیشگیری و مقابله با این بیماری داشتند و همچنان بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران در پوشش اخبار کرونا فعال هستند.

با انتشار مطبوعات، فعالیت خبرنگاران بیشتر می‌شود و لزوم تدوین و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا  برای اهالی رسانه نیز ضروری است.

در روزهای گذشته در برخی تصاویر منتشر شده از مصاحبه‌ها، پروتکل بهداشتی و بویژه فاصله فیزیکی چندان رعایت نشده بود.

برای مثال بسان دوران پیشا کرونا، مسئولان و همراهان شانه به شانه کنار هم ایستاده و خبرنگار در حال مصاحبه، اتفاقا با موضوع ویروس کرونا است و چه بسا دیگران را به رعایت دستورات پزشکی توصیه و اقدامات را ارائه می‌کنند.

این نوع مصاحبه‌ها معمولا از بخش‌های خبری شبکه‌های تلویزیونی  پخش می‌شود در حالیکه در برخی مواقع، اصول اولیه فاصله‌گذاری فیزیکی از سوی مصاحبه شونده و اطرافیان رعایت نشده است.

 چنین تصاویری می‌تواند اثربخشی طرح‌های پیشگیرانه و اعتماد بیننده نسبت به محتوای مصاحبه را کم کند.

این مساله در افتتاح طرح‌ها و چیدن روبان‌ها نیز دیده می‌شود و همچنان در این روزها افرادِ پشت روبان، متراکم می‌ایستند و این رویه برای خبرنگاران، عکاسان و همه افراد حاضر در محل خطرساز است.

در روزهای شیوع کرونا بهتر است اگر برگزاری چنین مراسمی ضرورت دارد با رعایت اصول بهداشتی و حذف بخش‌های اینچنینی یا از طریق ویدیوکنفرانس انجام شود یا به تعویق بیفتد.

در اتاق‌های خبر و تحریریه، استودیوهای رادیویی و تلویزیونی و دفاتر خبرگزاری ها و نشریات نیز رعایت پروتکل‌ها الزامی است.

گاهی عکاس‌ها و خبرنگاران برای گزارش گوشه‌ای از اقدامات و تلاش فراوان حافظان سلامت به محیط‌های بیمارستانی می‌روند و در چنین شرایطی نیز  نیاز است روزنامه‌نگاران توصیه‌ها را رعایت کنند تا هم خود را تا جای ممکن از دسترس ویروس برهانند و هم برای همکاران و خانواده و دیگران ناقل نباشند.

ضدعفونی و گندزدایی وسایل همراه پس از خروج از محیط‌های پرخطر و برگشت به محل کار و خانه نیز باید متناسب با حساسیت وسایل بویژه دوربین ها و ابزارهای دیجیتال انجام شود.

احتمالا تا کنون پروتکل اختصاصی کرونایی در خصوص مصاحبه‌ها و  گزارش‌های خبری تدوین نشده است اما رعایت توصیه‌های پیشگیری و مقابله با ویروسکرونا از سوی خبرنگاران لازم و ضروری است.

مدیران هم  منتظر ابلاغ دستورالعمل چگونگی ارتباطات رسانه ای در روزهای کرونایی از مقامات بالاتر نمانند و با خالی کردن بازدیدها و مکان مصاحبه از همراهان، سلامت خود و خبرنگاران را حفظ و به کاهش زنجیره انتقال ویروسکرونا کمک کنند.

امید می رود رعایت این اصول منجر به کاهش تعداد "آقادوربینی ها و خانم دوربینی ها" شود.

انجام مصاحبه‌ها تا حد ممکن به صورت تلفنی، در بستر رسانه‌های اجتماعی و نرم افزارهای موبایلی، ویدیوکنفرانس و موارد مشابه، رعایت فاصله فیزیکی مناسب و توصیه شده در جلسات حضوری، ضدعفونی مرتب ابزارها و وسایل

خبرنگاری با رعایت ملاحظات فنی، استفاده‌ از ماسک توسط خبرنگار و مصاحبه شونده با توجه به احتمال ناقل بودن افراد با ظاهر سالم در ارتباطات نزدیک، پوشش مناسب، ایمن و حفاظت شده در محیط‌های بیمارستانی با

هماهنگی کامل تیم‌های پزشکی، برگزار نکردن تورهای خبری، استفاد از خودرو با حضور حداقل اعضای تیم‌های رسانه ای و توزیع افراد در چندین خودرو در مقایسه با قبل در سفرهای خبری ضروری، حذف افراد همراه و محافظ از

محیط مصاحبه مدیران در کنار رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های کلی و البته درک متقابل مدیران، خبرنگاران و تیم‌های رسانه ای از موقعیت و شرایط یکدیگر با اولویت سلامت طرفین پیشنهاد می‌گردد.

همچنین به حداقل رساندن تماس انسانی در چاپ و توزیع نسخه کاغذی مطبوعات، خرید و انتقال روزنامه به محل کار و منزل در حفاظ مناسب، مطالعه در محل ثابت و دور از فضای عمومی منزل، کنار گذاشتن نسخه کاغذی پس از

مطالعه در مکان حفاظت شده با رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌تواند نگرانی انتقال ویروس کرونا در خرید و مطالعه نسخه کاغذی مطبوعات را نیز تقلیل دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.