حمزه احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق، هر سال از تاریخ ۲۰ اسفندماه در منطقه جنوب کرمان اجرا می‌شود و تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه به منظور جلوگیری از تخریب مراتع ادامه دارد ولی امسال با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌تواند حداکثر تا ۱۵ روز به تاخیر بیفتد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی در جنوب کرمان عشایر این منطقه می‌توانند کوچ خود را تا زمانی که شرایط جوی و پوشش گیاهی مناسب است به تعویق بیندازند زیرا دام‌های عشایر با گرم شدن هوا در مناطق قشلاقی نمی‌توانند دوام بیاورند.

وی اظهار داشت: این تغییر در زندگی عشایری ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد اما در شرایط مقابله با کرونا، همچنان که زندگی جوامع شهری و روستایی دستخوش تغییر شده جامعه عشایری هم ناخواسته درگیر این تغییرات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به بارندگی‌های اخیر و مناسب بودن شرایط جوی و پوشش گیاهی در منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: بهتر است عشایر از کوچ بهاره خوداری کنند و تا مساعد شدن شرایط همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از شیوع کرونا در بین جوامع عشایری و جلوگیری از انتقال این ویروس از طریق عشایر، ضرورت دارد تا کوچ نشینان، کوچ خود به مناطق ییلاقی را به تاخیر بیاندازند و این امر از نظر ما بلامانع است.

احمدی اظهار داشت: اقدام طرح مدیریت چرا، اقدام حفاظتی مهمی در زمینه ایجاد تعادل دام و مراتع است که به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد.

وی گفت: مردم هر گونه گزارش آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی و چوب را از طریق شماره تماس ١۵٠۴ کد امداد جنگل و مرتع به فرماندهی یگان حفاظت اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن رسیدگی شود.

جمعیت عشایری استان کرمان ۱۱۰ هزار نفر است.

شاهپور علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایری کشور نیز اخیرا در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کوچ عشایر همه ساله از اواسط اسفندماه تا اواسط خردادماه با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف انجام می‌شود به طوری که تعیین زمان کوچ عشایر در پروانه چرای یا طرح‌های مرتعداری قید شده که عشایر چه زمانی می‌توانند کوچ بهاره از قشلاق به ییلاق (برعکس ) را داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.