رسالت خبرنگاری و خبر رسانی همیشه در اولویت اصحاب رسانه و مطبوعات قرار دارد و در بحران ها و حوادث این مهم نتنها تعطیل نمی شود، بلکه پررنگ تر و برجسته تر می شود.

از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا در کشور رسانه ها و خبرنگاران پا به پای دیگر اقشار جامعه با انتشار خبر، عکس، تحلیل، گزارش و سایر فرآورده های خبری سهم و نقش مهمی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه داشته و دارند.

با خانه نشینی خسارت کرونا را کاهش دهیم

خبرنگار نشریه فراصنعت با بیان اینکه مردم در جریان شیوع ویروس کرونا بدنبال اخبار صحیح هستند گفت: با توجه به اینکه دسترسی به اخبار برای عموم مردم آسان شده است، انتظار می رود که افراد برای دریافت اخبار موثق به رسانه های معتبر مراجعه کنند.

شیرین بامری افزود: در روزهای اخیر تمامی مسئولان از طریق رسانه ها مردم را به خانه نشینی و نرفتن به سفر دعوت می کنند، اما هنوز عده ای که تعدادشان هم کم نیست با بی مسئولیتی به استقبال خطر می روند.

وی تاکید کرد: اگر با خانه نشینی و قرنطینه خانگی زنجیره انتقال ویروس را از بین ببریم به زودی شاهد فروکش کردن بیماری کرونا خواهیم شد و از وارد شدن خسارت بیشتر به جامعه جلوگیری می شود.

این خبرنگار کرمانی اظهار داشت: در هفته های گذشته با وجود ماهیت شغل خبرنگاری از رفت آمد ها غیر ضرروی و حضور در مجامع عمومی خودداری کردم و با استفاده از گوشی همراه و لب تاب از راه دور فعالیت های خودم را انجام داد.

وی با اشاره به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی تصریح کرد: امسال با خانواده قرار گذاشتیم که دید و بازدید عید نداشته باشیم و دیدارها به بعد از تمام شدن شیوع کرونا موکول شده است.

بامری افزود: از شهروندان و همه افراد جامعه درخواست دارم، توصیه های بهداشتی که از منابع معتبر منتشر می شود را جدی بگیرند و با بیرون نیامدن از خانه سلامت خود و دیگران را حفظ کنند.

افراد اخبار موثق کرونا را از رسانه های معتبر دریافت کنند

سارا سلطانی خبرنگار خبرگزاری ایسنا کرمان نیز گفت: اگر همه شهروندان و اقشار سهم خود را برای مبارزه به کرونا جدی بگیرند و به دستورات بهداشتی توجه کنند، مشکلی برای کسی پیش نمی آید.

وی افزود: اهالی رسانه و مطبوعات از روز اول شیوع کرونا بخش بزرگی از فعالیت های خود را صرف اطلاع رسانی در رابطه با این ویروس کرده اند و سهم مهمی در انتقال توصیه ها و هشدارهای لازم دارند، هرچند عده ای هنوز این توصیه ها را جدی نمی گیرند.

این خبرنگار کرمانی با بیان اینکه هیچ تصمیمی برای مسافرت رفتن و دید و بازدید نوروزی ندارم تصریح کرد: خانه نشینی تنها راه کاهش انتقال ویروس کرونا هست و شهروندان با صبر چند روزه و ماندن در خانه به مسئولیت اجتماعی خود در برابر سلامت جامعه عمل کنند.

وی تاکید کرد: اصحاب رسانه بویژه خبرنگاران همواره در تمام فعالیت های اجتماعی پیش قدم بودند، خبرنگاران کرمانی نیز از ابتدای کار در کنار مردم و مسئولان ضمن عمل به توصیه های بهداشتی، سعی کردند حلقه ارتباط بین تصمیم گیرندگان و مجریان با جامعه باشند.

سلطانی تصریح کرد: به شهروندان توصیه جدی دارم، اخبار و مطالب منتشر شده در باره ویروس کرونا را ضمن اینکه جدی بگیرند از کانال ها و رسانه های خبری مطمئن پیگیری کنند و به شایعات و اخبار کذبی که اغلب در رسانه ها مجازی منتشر می شوند، توجهی نکنند.

دید و بازدیدهای عید را تعطیل کنیم

روزنامه نگار و خبرنگار پایگاه خبری کرمان نو گفت: کرونا روز به روز ترسناک‌تر می‌شود و ۲ روز پیش سخنگوی علوم پزشکی کرمان هشدار داد که اگر از خرید عید و یا  دید و بازدید نوروزی خودداری نکنیم، کرمان در هفته دوم فروردین با یک فاجعه روبرو می شود.

رضا عبادی زاد افزود: وقتی این خبر منتشر شد، این امید را داشتم که رخ دادن این فاجعه احتمال کمی دارد، حالا اما در آستانه یک روز مانده به سال نو، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد نه تنها برخی از ما مردم هشدارها را جدی نگرفتیم که به مانند سال‌های قبل حتی از جشن چهارشنبه‌سوری هم نگذشتیم. با این وضعیت رهایی از کرونا به این زودی‌ها میسر نمی‌شود .

وی با بیان اینکه دلتنگی بالاتر از دلتنگی برای پدر و مادر نیست تصریح کرد: عید امسال اما دید و بازدید و دیدار با افراد سالخورده حتی برای چند ساعت، می‌تواند نتایج غیرقابل جبرانی داشته باشد.

این روزنامه نگار کرمانی تاکید کرد: ممکن است ناخواسته  ناقل بیماری باشیم و کرونا را منتقل کنیم و دیدار با عزیزان و دیگران در ایام نوروز تنها راه، استفاده از فناوری است.

وی ادامه داد: تماس تصویری اگرچه جای دید و بازدید را نمی‌گیرد اما می‌تواند ذره‌ای از دلتنگی کم کند،  به هر حال تحمل دوری و دلتنگی اگر چند ماه هم طول بکشد، می‌ارزد به اینکه سایه پدر و مادری از سر فرزند کم نشود.

عبادی زاده با اشاره به تجربه موفق کشورهایی مانند چین و کره جنوبی در قرنطینه کردن شهروندان افزود: همه افراد باید این موضوع را جدی بگیرند و از دید و بازدید و سفر در ایام عید خودداری کنند، هر چند دولت و مسئولان و رسانه ها این مطلب را تکرار می کنند، اما عده ای همچنان بی توجه هستند.

مسافرت ریسک ابتلای انتقال ویروس را افزایش می دهد

خبرنگار خبرگزاری شبستان کرمان گفت: در روزهای کرونایی فعالیت خبری برای خبرنگاران نه تنها تعطیل نشد، بلکه به واسطه اهمیت بویژه برای خبرگزاری ها و رسانه های آنلاین بیشتر هم شده است.

حمیده اردلان افزود: بیشتر کارهای خبری را از خانه انجام می دهم و ارتباطاتم با بیرون کم شده است و اقداماتی مانند ضدعفونی کردن ابزار کار و استفاده از دستکش و ماسک هم انجام به طور مرتب در محل کار و منزل انجام می شود.

وی با اشاره به لزوم خانه نشینی در این ایام برای ریشه کن کردن ویروس اظهار داشت: با وجود امکانات انجام کارهای غیر حضوری، مسافرت و رفتن به اماکن عمومی جز پذیرفتن ریسک ابتلا به بیماری چیزی در پی ندارد.

این فعال رسانه ای کرمان بیان کرد: نرفتن به سفر و خودداری از دید و بازدید عید مهمترین وظیفه همه افراد است، اپیدمی بیماری در کرمان بر اساس آمارها رشد بالایی دارد و شهروندان باید اخبار و توصیه های مسئولان را که رسانه ها منتشر می کنند بیش زا پیش جدی بگیرند.

وی ادامه داد: دود بی مسئولیتی و بی توجهی به چشم همه می رود و بی احتیاطی در رفتار های شخصی و اجتماعی عواقب بسیار وخیم و بدی خواهد داشت.

اردلان با بیان اینکه خوشبختانه رسانه های معتبر و حرفه ای کرمان در زمینه مبارزه با کرونا تاثیرات مثبتی داشتند گفت: اگر رسانه ها نبودند، قطعا ما شاهد وضع بسیار فاجعه آمیزی بودیم و مهار بیماری از کنترل خارج میشد.

وی تصریح کرد: همگی بیاییم با کمک رسانه ها از رفتارهای پرخطری مانند مسافرت و تردد، حضور در جمع های شلوغ و مکان های عمومی پر جمعیت خودداری کنیم تا در روزهای اینده شاهد خبر مهار و از بین رفتن ویروس کرونا باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.