مهدی شفیعی روز چهارشنبه در نشست خبری مجازی با موضوع ویروس کرونا افزود: از ۱۱ نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا یک نفر خانم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و ۱۰ نفر نیز مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان است که سه نفر از آن ها خانم و مابقی آقا هستند.

وی از ۴۸ مورد تست انجام شده در ۲۴ ساعت گذشته در استان کرمان ۲۳ درصد تست ها را مثبت اعلام کرد و گفت: روند افزایشی موارد مثبت در روزهای گذشته در استان کرمان نشان می دهد که استان کرمان در اوج اپیدمی بوده ویروس کرونا در کرمان استقرار پیدا کرده است و نگرانی در رابطه با مراجعه به بیمارستان های استان بستگی به رفتار مردم در چند روز آینده دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: از ۱۲۷ مورد قطعی گزارش شده، ۱۰۰ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۴ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۴ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۷ مورد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بم و ۲ مورد نیز مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی سیرجان است.

شفیعی آمار کلی مراجعین به سطح بیمارستان های استان کرمان از آغاز این اپیدمی را تاکنون ۱۱۸۰ مورد بیمار تنفسی به بیمارستان های سطح استان کرمان اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶۶۳ نفر محتمل و مشکوک به ویروس کرونا بودند که از این تعداد جواب آزمایش ۱۲۷ نفر قطعی مثبت اعلام شده است.

وی همچنین افزود: تاکنون ۴۸ مورد ترخیص که ۵ مورد از این ترخیصی مربوط به ۲۴ ساعت گذشته بوده است و ۱۳ مورد نیز فوتی که یک مورد جدید خانمی ۸۱ ساله بوده در استان بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در روزهای گذشته ستاد استانی مقابله با کرونا اقداماتی چون محدودیت های ترافیکی، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها را مصوب کرده است گفت: با عملی کردن این مصوبات میزان ترددها نسبت به هفته های گذشته ۶۰ درصد کاهش یافت و امیدواریم نتایج این تصمیمات و تاثیر آن ها را بر وضعیت اپیدمی در هفته های آینده ببینیم.

وی همچنین افزود: متاسفانه طی چند روز گذشته با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز برخی مغازه ها باز شدند که یکی از عوامل مهم در منتقل شدن اپیدمی است.

شفیعی بیان کرد: هفته اول فروردین علیرغم همه اقداماتی که توسط نهادهای مختلف در راستای کاهش شیوع کرونا انجام شده است بیمارستان های سطح استان کرمان از لحاظ تعداد مراجعان افزایش چشمگیری را خواهد داشت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با نظریه ابتلای ۶۰ درصد از مردم به کرونا گفت: هنوز زود است که بتوانیم براساس مدل سازی ها حدس بزنیم و یا بگوییم که چند درصد جمعیت شهر و استان کرمان آلوده به ویروس کرونا شده اند چرا که در ۸۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا بدون علایم و یا دارای علائم خفیف هستند و بدانیم که تنها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و عمومی است که می توانیم روی این فرضیه ها را خط بکشیم.

وی مدل سازی هایی که توسط اساتید دانشگاه صنعتی شریف ارایه شده  را براساس اتفاقات کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت: در استان کرمان نیز ما مدل سازی هایی را در این راستا انجام داده ایم که این مدل سازی با سایر مدل سازی های ارائه شده در کشور تطابق دارد و اگر اقدامات پیشگیرانه در استان کرمان نداشته باشیم به جرات می توان گفت که در روزهای اول عید امسال شاهد ۲۵۰ مورد مرگ و اپیدمی بسیار شدید در استان خواهیم بود.

مدیرگروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: کارهای بسیار بزرگی در استان کرمان در راستای مقابله با ویروس کرونا انجام شده که بعضا موجبات نارضاتی صنوف را در بر داشته  اما باید همگی بدانیم که اقدامات صورت گرفته در راستای سلامت عموم مردم و جامعه بوده و گواه ما افزایش آمار مبتلایان و فوتی های ویروس در استان های همسایه هست بنابراین باید به این اقدامات پیشگیرانه ادامه داد تا تلفات و افراد درگیر کاهش پیدا کند.

شفیعی با اشاره به اینکه ارائه خدمات اولیه به بیماران مشکوک به ویروس  کرونا جدا از سایر بخش های این پایگاه هاست گفت: مردم از بابت ابتلا به ویروس کرونا در این پایگاه ها نگرانی نداشته باشند ضمن انکه در طول ایام عید نیز پایگاه های سلامت به صورت کشیک باز خواهند بود.

مدیرگروه بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در رابطه با بازبودن فروشگاه های زنجیره ای بحث های بسیاری در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا صورت گرفت و در نهایت نیز مشمول مصوبه تعطیلی نشد اما مقرر شد به لحاظ اینکه امکان تهویه هوا در این فروشگاه ها وجود ندارد به جز بخش های ارائه اقلام ضروری سایر غرفه ها از جمله لوازم خانگی و موبایل  تعطیل شوند ضمن اینکه سطوح در دسترس مردم نیز دائما گندزدایی می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص حضور برخی خودروها با پلاک‌های غیر بومی در سطح شهر کرمان گفت: اگر بخواهیم قانون قرنطینه را درست انجام دهیم باید کل مرزها به صورت صفر بسته شود که در شرایط کنونی نمی توان این موضوع را اجرایی کرد لذا تغییراتی در مصوبه کنترل ورودی های استان کرمان در ستاد مقابله با کرونا صورت گرفته است از  آن جمله که مقرر شد با کمک بسیج و هلال احمر در ترغیب مردم به کوتاه سفر کردن و یا اصلا سفر کردن بکوشیم و به این موضوع فکر کنیم که همه ی اطرافیان ما آلوده هستند و باید به فکر سلامتی خودمان باشیم.

شفیعی همچنین عنوان کرد متاسفانه از چند مورد بستری در ICU تعدادی فوت شده اند و در حال حاضر ۴ نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ICUداریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.