رضا نیکزادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اداره امور عشایری شمال کرمان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در حد توان از ظرفیت های مختلف از جمله تشکل های عشایری، گروه های تعاونی، معتمدین و ریش سفیدان به منظور اطلاع رسانی به عشایر  استفاده کرده است.

وی اظهار داشت: ارتباط تنگاتنگ بین دام و انسان در مناطق عشایری و اینکه عشایر به عنوان مرزداران در نقاط مرزی استان کرمان سکونت دارند و شرایط زیستی و نوع زندگی این قشر خواه و ناخواه ارتباطات و مراودات قومی و قبیله ای را با استان های همجوار به وجود می آورد لذا بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا هستند.

نیکزادی بیان داشت: به دلیل سخت گذر بودن مناطق عشایری و بودن برخی مناطق در نقاط کور، استفاده از رسانه های گروهی و وسایل ارتباطی ممکن نیست لذا طبق تفاهمنامه همکاری بین سازمان امور عشایری ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادارات دامپزشکی باید نظارت کافی بر بهداشت اماکن دامی داشته باشند و واکسیناسیون دام ها را در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان همچنین اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید برنامه های پیشگیرانه خود از جمله آموزش، اطلاع رسانی و تهیه و توزیع اقلام بهداشتی را به مراتب جدی تر برای عشایر قرار دهد.

وی در ادامه بیان داشت:  کوچ بهاره عشایر به مناطق ییلاقی که از نیمه دوم فروردین آغاز می شود یکی از موضوعاتی است که توسط این اداره پیگیری شده و در حال بررسی است و به عشایر اعلام شده که کوچ زود هنگام را انجام نداده تا از این شرایط عبور کنیم.   

مدیرکل عشایر شمال استان کرمان افزود: از آنجایی که مجموعه اداره کل امور عشایر در خصوص ثبت آمار مبتلایان احتمالی به ویروس کرونا مسئولیتی ندارد ضمن اینکه تاکنون موردی نیز از مناطق عشایر نشین گزارش نشده و در عین حال این اداره کل آمادگی این را دارد که با استفاده از تمامی امکانات موجود همکاری لازم را با دستگاه های مرتبط و متولی داشته باشد.

کرمان دومین استان عشایرنشین کشور است و عشایر شمال کرمان با دارا بودن یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک نقش تعیین کننده ای در تامین فراورده های گوشتی و لبنی دارد.

جمعیت عشایر شمال استان کرمان بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷ تعداد ۱۴ هزارو ۲۵۰ خانوار و جمعیتی حدود ۶ هزار و ۹۰۰ نفر است که با احتساب عشایر جنوب کرمان چهار درصد جمعیت استان و ۱۰ درصد جمعیت عشایر کشور را در برمی گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.