خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کرمان روند صعودی ابتلاء به کرونا را همچنان طی می‌کند و هر روز بر تعداد افرادی که در بخش‌های ایزوله بیمارستان‌های کرمان بستری می‌شوند افزوده می‌شود.

مسئولان بهداشتی کشور و استان پی در پی هشدار می‌دهند که شهروندان در مکان‌های شلوغ حاضر نشوند و با ماندن در خانه‌هایشان زنجیره گسترش بیماری را قطع کنند.

شهرداری کرمان بنرهای مختلفی در سطح شهر نصب کرده و به وضوح به مردم خطرهای ناشی از شیوع این بیماری را گوش زد می‌کنند اما گویی گوش شنوایی در برخی از افراد وجود ندارد.

زنجیره انسانی شیوع کرونا پاره نشده است

بخشی از جامعه در خانه‌ها مانده‌اند و قرطینه خانگی را از ابتدای اسفند ماه رعایت کرده‌اند، ماسک‌ها روی صورت مردم قرار گرفته و این دسته از جامعه سعی می‌کنند فقط در صورت ضرورت از خانه‌ها خارج شوند.

اما در همین شهر کافی ست سری به بازار قدیم کرمان و مراکز خرید بزنید، هزاران نفر در مقابل بهت و حیرت بخش دیگر جامعه در بازار در حال خرید هستند و خندان از این سوی بازار به سوی دیگر می‌روند.

هزاران نفر در مقابل بهت و حیرت بخش دیگر جامعه در بازار در حال خرید هستند و خندان از این سوی بازار به سوی دیگر می‌روند

اینکه چرا بخشی از جامعه در مقابل هشدارها بی توجه هستند نیاز به بررسی‌های اجتماعی و روانشناسی جدی دارد اما بنا به اعلام مراکز بهداشتی همین افراد موجب می‌شوند شیوع کرونا در جامعه افزایش یابد و زنجیره شیوع پاره نشود.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در گفتگو با مهر بیان کرد: حضور مردم در معابر عمومی و بازارهای شهر نگران کننده است.

علی شفیعی، افزود: هر فرد مبتلا به راحتی می‌تواند چهار نفر دیگر را در روز مبتلا کند و دوران کومن بیماری هم ۱۴ روز است یعنی امکان دارد فردی مبتلا باشد اما اصلاً نشانه‌های بیماری را نداشته باشد و بعد از گسترش ویروس در بدن میزبان نشانه‌های بیماری نمایان شود.

وی عنوان کرد: هر فردی که در جامعه بدون رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی حضور یابد خود و دیگران را در معرض خطر جدی ابتلاء قرار می‌دهد.

سرمای هوا به کمک کرونا آمده است

شفیعی گفت: کرونا درصد بسیار بالای شیوع دارد و با توجه به سرد شدن هوا ماندگاری ویروس بر روی سطوح هم افزایش یافته است.

وی گفت: فاصله استاندارد با افراد اطراف ۱.۵ متر است اما در بازار شهر مردم شانه به شانه در حال رفت و آمد هستند.

دستکش و ماسک‌های رها شده در سطح شهر

از سوی دیگر افرادی هم که به ظاهراً سعی می‌کنند نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دست کش را رعایت کنند رفتارهای خطرناکی از جمله رها کردن دست کش و ماسک‌ها را در معابر عمومی انجام می‌دهند.

افرادی هم که به ظاهراً سعی می‌کنند نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دست کش را رعایت کنند رفتارهای خطرناکی از جمله رها کردن دست کش و ماسک‌ها را در معابر عمومی انجام می‌دهند

این روزها به هر جای شهر نگاه کنید انبوهی از دستکش و ماسک‌هایی را می‌بینید که قرار بود جلوی گسترش ویروس را بگیرند اما خودشان عامل انتقال بیماری به دیگران شده‌اند.

اینکه چرا در شرایط خطر رفتار عمومی جامعه موجب افزایش نگرانی‌ها شده است جای بررسی جدی دارد که باید پس از بحران کرونا انجام شود.

در حال حاضر باید به اقشاری که خود را به بی خبری زده و سالمندان و کودکان و بیماران زمینه‌ای در معرض خطر را به سادگی در بازارهای شهر در معرض خطر قرار داده‌اند هشدار داد.

اوج شیوع کرونا در کرمان طی دو هفته آینده

دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توجه به وضعیت موجود پیش بینی کرده که دو هفته آینده اوج شیوع کرونا در استان کرمان باشد و دلیل عمده شیوع نیز بی توجهی برخی از مردم به هشدارها است.

محمد اسدی محقق جامعه شناس در استان کرمان می‌گوید: افرادی که علیرغم هشدارها در بازار حضور می‌یابند از فقر فرهنگی رنج می‌برند و تصور می‌کنند بیماری برای دیگران است.

وی گفت: این وضعیت نشان می‌دهد نفوذ رسانه‌ای ما در بخشی از جامعه هیچ تأثیری نداشته و نتوانستیم حساسیت‌های لازم را ایجاد و فرهنگ سازی کنیم.

وی بیان کرد: کرونا برای مهار نیاز به همراهی اجتماعی و عمومی دارد، رفتارهای انفرادی نیز تأثیر گذار نیست به عنوان مثال فردی که بعد از استفاده از دست کش آن را در خیابان رها می‌کند هنوز به بلوغ اجتماعی نرسیده است.

افرادی که علیرغم هشدارها در بازار حضور می‌یابند از فقر فرهنگی رنج می‌برند و تصور می‌کنند بیماری برای دیگران است

اسدی افزود: آمارها نشان می‌دهد که در تمام کشورهای دنیا مسئولان اقدامات سختگیرانه را برای قرطینه شهرها و قرطنیه خانگی و حتی تعطیلی اصناف انجام داده‌اند اما وقتی مردم می‌بینند که جاده‌ها باز است و به راحتی مردم مسافرت می‌روند و یا بازار همچنان باز است به نوعی به مسئولان اعتماد می‌کنند و در بسترهای قبلی اجتماعی شرکت می‌کنند.

مردم فکر می‌کنند به دلیل اعمال نشدن محدودیت‌ها خطری هم وجود ندارد

وی گفت: مردم تصور می‌کنند اگر حضور در بازار خطرناک است پس حتماً مسئولان بازار را تعطیل می‌کردند و اگر تعطیل نیست یعنی خطری هم نیست.

وی بیان کرد: اکثر کشورهای درگیر باکرونا قرنطینه را در دستور کار قرار داده اند و نتیجه هم گرفته‌اند اما وقتی در کشور قرطنیه نیست مردم عملاً با کشورهای دیگر مقایسه و تصور می‌کنند خطری وجود ندارد.

اسدی گفت: سیاست‌های کلی در مقابله با کرونا دارای نقص‌های عمده است و مردم هم در همین بستر در حال ادامه فعالیت‌های اجتماعی هستند.

ادامه حضور مردم در بازار و مراکز خرید استان کرمان را به سمت شیوع گسترده کرونا پیش می‌برد و شادی مردم در نوروز می‌تواند به یک تراژدی غمناک ختم می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.